مطالعه طرح تصفیه آب در مرکز مطالعات شهرداری تهران/ ایجاد محدودیت عمق در ساخت‌وساز بررسی می‌شود

معاون محیط‌زیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات شهری شهرداری تهران گفت: شهرداری در مجوزهایی که برای ساخت و ساز صادر می‌کند، محدودیت‌های ارتفاعی را در حریم قائل شده و اگر طرح تصفیه آب در محل به نتیجه برسد، می‌توان در همین راستا در بخش‌هایی از شهر محدودیت عمق را نیز لحاظ کرد.

علیرضا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه طرح مهمی که در سال گذشته روی میز کار مرکز مطالعات شهرداری تهران قرار گرفت، طرح تصفیه آب در محل بود، اظهار کرد: روانابی که در سطح شهر شکل می‌گیرد به زمین نفوذ می‌کند و با توجه به اینکه این رواناب، در سطح زمین با آلودگی همراه است، باید بدانیم با چه ساختاری می‌توانیم آب را در محل تصفیه کنیم و سپس به زمین نفوذ کند.

معاون محیط‌زیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه اجرای این طرح به جلوگیری از فرونشست نیز کمک می‌کند، یادآور شد: با توجه به اینکه مشکل فرونشست جدی است، در حوزه زیرساخت و عمران، پیشگیری از سد شدن راه آب به آبخوان با تحقیق و پژوهش انجام می‌شود و طرح در مرحله نهایی است.

وی با تأکید بر اینکه تعداد حوزه‌های آبریز بالادست تهران به اندازه کل آبریزهای سطح شهر است، تصریح کرد: آبخوان‌های تهران به سه روش بارندگی، رواناب سطحی و آب‌های زیرسطحی از حوزه بالادست تغذیه می‌شود و این آب از زیر خاک جریان پیدا می‌کند که پر شدت نیست اما مؤثر است.

نوری با بیان اینکه با ساخت‌وسازهای عمیقی که در سطح شهر شکل می‌گیرد، جریان آب از زیر خاک سد می‌شود، گفت: شهرداری تهران در مجوزهایی که برای ساخت و ساز صادر می‌کند، محدودیت‌های ارتفاعی قائل شده و اگر طرح تصفیه آب در محل به نتیجه برسد، می‌توان در همین راستا در بخش‌هایی از شهر محدودیت عمق نیز لحاظ کرد.

معاون مرکز مطالعات شهرداری تهران ادامه داد: پی ساختمان به عنوان سد عمل می‌کند و روی لایه نفوذ پذیر قرار می‌گیرد و به عبارتی مسیر زیر سطحی را مختل می‌کند؛ در همین راستا طرح خوبی در مرکز مطالعات از سال قبل آغاز شد و مجری نیز با دقت کار را پیش برد و خروجی های مؤثری از آن به دست آمده است.

وی با اعلام اینکه بخش‌هایی از تهران که ضخامت لایه نفوذ پذیر در آنها کمتر است، با خطر مواجه هستند، گفت: در بخش‌هایی ضخامت لایه نفوذپذیر خاک ۱۵ متر است و وقتی این لایه نفوذ پذیر با مصالح نفوذ ناپذیر جایگزین شوند، مشکل‌ساز خواهد شد.

نوری با تأکید بر اینکه در مناطق شمالی‌تر تهران همچون شمیرانات ممکن است این خطر بیشتر خود را نشان دهد، یادآور شد: هرچه ضخامت لایه نفوذ پذیر بیشتر باشد مشکل کمتری را خواهیم داشت اما به هر حال این موضوع، چیزی است که باید به آن فکر کنیم و راهکار ارائه دهیم تا از فرونشست در پایین‌دست جلوگیری کنیم؛ چراکه این فرونشست در حال پیش‌روی از سمت جنوب است که ترک‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

وی ضمن تقدیر از اقدام شورای شهر تهران برای پیگیری مسائل مرتبط با فرونشست، خاطرنشان کرد: تلاش شد که تمام نهادهای اثرگذار برای جلوگیری از فرونشست گردهم آیند و در جلساتی با حضور نمایندگانی از شرکت آب و فاضلاب، سازمان نقشه‌برداری، وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای مرتبط، مباحث مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر نیز موضوع به خوبی در نهادهای بالادستی پیش می‌رود تا برای فرونشست در تهران برنامه‌ریزی شود و در اولویت کار مدیران قرار بگیرد.

معاون محیط‌زیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه طرح تصفیه آب در محل نیاز به بررسی بیشتر در حوزه شهرسازی و خاک‌شناسی دارد، گفت: کاری که ما به سمت آن رفتیم چیزی است که پیش از این هشدار آن کمتر داده شده بود و سعی می‌کنیم این هشدار را به صدا در آوریم و امیدواریم با تلاش شکل گرفته از سوی شورای شهر و حسن نیت شهردار تهران به موضوع زیست شهری و تبدیل شهر تهران به الگوی کلانشهرهای جهان اسلام، بتوانیم اثرات زیست محیطی ناشی از توسعه شهر را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: زیست شهر بسیار مهم است و اگر به سمت توسعه می‌رویم باید به این موضوع دقت نظر داشته باشیم؛ ما برای فرایند تصویب طرح از دفتر شهردار، معاونت شهرسازی و معماری، معاونت فنی و عمرانی و دیگر بخش‌ها کمک خواهیم گرفت و سایر دستگاه‌ها نیز باید کنار ما قرار بگیرند تا بتوان محدودیت عمق در ساخت و ساز در برخی مناطق را مصوب کرد.

انتهای پیام/

۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 40307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =