۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 4040

چرا در برخی از کشورها، خودروها برای عبور عابرپیاده توقف می‌کنند؟

مهرداد تقی زاده، کارشناس حمل و نقل و ترافیک شهری
چرا در برخی از کشورها، خودروها برای عبور عابرپیاده توقف می‌کنند؟

چرا در برخی از کشورها، خودروها برای عبور عابران پیاده از عرض خیابان، پشت خط کشی عابر پیاده می‌ایستند؟ این در حالی است که هیچ چراغ ایست یا قرمزی برای توقف خودرو در معبر وجود ندارد و تنها خط کشی عابر پیاده مبنای ایستادن خودروها می‌شود.

متأسفانه در ایران چنین اتفاقی نمی‌افتد و عابرپیاده و خودرو برای عبور، وارد یک مسابقه هر که زودتر عبور کند، می‌شوند. تصور کنید که عابر پیاده وارد عرض خیابان شده، آیا تمامی خودروها برای عبور توقف می‌کنند؟ اگر راننده خودرو احساس کند که درصورت عدم توقف به عابر برخورد می‌کند، روی ترمز می‌زند و می‌ایستد. یک عابر پیاده برای عبور از عرض خیابان بارها متوقف می‌شود تا خودروها به او اجازه عبور دهند. مسابقه‌ای میان عابران پیاده و خودروها در ایران برای عبور از عرض و طول خیابان وجود دارد.

برای درک چرایی این موضوع، در سال‌های گذشته یک گروه پژوهشی به منظور مطالعه قوانین و مقررات سایر کشورهای قانومند در این‌باره تشکیل شد. این گروه تنها قوانین کشور دانمارک را مطالعه کرد که پس از مطالعه بند قانونی مورد نظر به پاسخ چرایی این موضوع، رسید.

در قوانین راهنمایی و رانندگی ایران نوشته شده «در زمان عبور از خط کشی عابر پیاده، حق تقدم با عابر پیاده است». این درحالی است که قوانین کشور دانمارک نوشته شده «از لحظه‌ای که عابر پیاده برای عبور از خط کشی اراده می‌کند، باید تمام خودروهایی که در مسیر عبور از سمت چپ به راست یا منتهی علیه هستند، توقف کنند.» یعنی اگر خیابان دارای دو خط عبور به صورت رفت و برگشتی است، تمام خودروها باید برای عبور عابر پیاده از عرض خیابان بایستند. در ادامه این قوانین آمده است «تا زمانی که عابر پیاده خط کشی را ترک نکند، هیچکدام از خودروها حتی خودرو صف نخست، حق عبور ندارند.» البته این قانون یک استثناء دارد و این است که اگر وسط  معبر به صورت بلوار یا جزیره مانند باشد، خودروهای یک سمت توقف می‌کنند تا عابر پیاده عرض را طی کند و پس از عبور اجازه حرکت دارند و در ادامه خودروهای سمت دیگر باید برای عبور عابر بایستند. پلیس و دوربین‌ها بر مبنای همین قوانین، خودروها را جریمه می‌کنند.

گاهی اوقات موضوع این نیست که فرهنگ ترافیکی کدام کشور بالاتر است؛ بلکه موضوع اصلی سخت گیری در جزئیات قوانین راهنمایی و رانندگی کشورها است. اگر راننده‌ای نسبت به قوانین رانندگی تخلف کند، توسط پلیس جریمه سنگینی خواهد شد. اما آیا در ایران اینگونه است؟

زمانی‎که قوانین راهنمایی و رانندگی یک کشور رعایت شود می‌توان انتظار داشت که موضوع تبدیل به فرهنگ شود. نخست باید قانونگذاری دراین‌باره تصحیح شود تا خودروها نسبت به عبور عابر پیاده از عرض خیابان توقف کنند.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 4040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =