۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 40676

بازی سوداگران ساخت‌ و ساز با جان مردم

عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران
بازی سوداگران ساخت‌ و ساز با جان مردم

شهرداری تهران در دوره جدید و در عمل نشان داده که در مسیر مبارزه با قانون گریزی ثابت‌قدم است و در تخریب ساختمان‌های غیرمجاز جدیت و عزم راسخ را دارد.

یکشنبه ۱۵مرداد، شهر تهران یک حادثه تلخ دیگر را تجربه کرد و در این حادثه تلخ چند تن از شهروندان که تعدادی از آنها همکاران ما در شهرداری تهران و مأموران نیروی انتظامی بودند، متأسفانه جان خود را از دست دادند. درواقع این حادثه تلخ ناشی از یک رویه غلط و اتفاق تلخ‌تر است که به سودجویی و سوداگری برخی افراد برای ساخت و سازهای غیرمجاز آن‌هم بدون توجه به حداقل‌های اصول ایمنی ساختمان‌سازی ‌بازمی‌گردد. متأسفانه ما در بخش‌های مختلفی از شهر تهران با مشکل و چالش ساخت و سازهای غیرمجاز روبه‌رو هستیم، اما این موضوع در حریم شهر تهران وضعیت شدیدتر و بغرنج‌تری دارد که یکی از آنها منطقه ۱۹ است. طی ماه‌های اخیر در ناحیه ۳ منطقه۱۹، متأسفانه شاهد رشد سریع و قارچ‌گونه ساختمان‌های غیرمجاز هستیم.

شهرداری طبق وظیفه قانونی خود و براساس رأی دستگاه قضایی، موظف به تخریب آنهاست. یکی از این ماموریت‌ها روز یکشنبه در ناحیه ۳ منطقه۱۹ اجرا شد. این نوزدهمین مرحله تخریب ساختمان‌های غیرمجاز و ناایمن بود که از شهریور سال گذشته آغاز و تاکنون ادامه پیدا کرده است. در این مرحله مأموران شهرداری با حضور و همراهی مأموران نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و با در اختیار داشتن حکم قضایی اقدام به تخریب ساختمان‌های ناایمن و غیرمجاز کردند، اما متأسفانه وضعیت ساختمان‌های مجاور این ساختمان به اندازه‌ای غیراستاندارد و ناایمن بود که عملیات تخریب ساختمان موجب تخریب یکی از ساختمان‌های مجاور شد که چند ملک آن طرف‌تر قرار داشت و برخی از همکاران ما در شهرداری تهران و همچنین پرسنل نیروی انتظامی در آنجا حضور داشتند.

 شهرداری تهران از ابتدا در دوره جدید در عمل نشان داده که در این مسیر ثابت‌قدم است و در تخریب ساختمان‌های غیرمجاز جدیت و عزم راسخ را دارد و این کار را از مجتمع تجاری لوکس پالادیوم درمنطقه یک تهران که درواقع یکی از گران‌ترین محله‌ها به شمار می‌رود آغاز کرد و بخشی از این سازه گران‌قیمت که به‌صورت غیرمجاز ساخته شد بود را تخریب کرد. این تخریب‌ها در  مناطق۵، ۱۵ و ۱۹ ادامه داشته که نشان‌دهنده اراده شهرداری تهران برای برخورد با متخلفان است.

نکته و مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد بازی کردن متخلفان و سوداگران با جان مردم است. سرعت بالای این سوداگران برای فرار از قانون و نظارت قانونی باعث می‌شود تا کاملا استانداردها و حداقل‌های ایمنی را فدای منافع و مطامع خود ‌کنند و به خیال خام خودشان سازه را به سرعت بالا بیاورند تا شهرداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را وادار و مجبور به پذیرش و تمکین از این تخلف و بی‌قانونی کنند، اما سابقه رفتاری شهرداری به‌ویژه درسال‌های اخیر نشان می‌دهد که پذیرش این بی‌قانونی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و شهرداری حتما و قطعا به تخریب این سازه‌های غیرمجاز و غیرقانونی ورود می‌کند.

 اگر گذرتان به چنین بخش‌هایی از شهر تهران افتاده باشد حتما متوجه رشد سریع و قارچ‌گونه این بناهای نا ایمن و غیرقانونی شده‌اید. بعضا به‌صورت شبانه و در زمان‌های کوتاه و با سرعت بالایی یک سازه بی‌کیفیت را بالا می‌آورند و با جان و سلامت خودشان و همچنین افرادی که در آن ساختمان کار می‌کنند بازی می‌شود و این موضوع طبیعتا مسیر برخورد را برای ما دشوارتر می‌سازد، اما با وجود تمام دشواری و موانع، این مسیر را در شهرداری تهران ادامه می‌دهیم. متأسفانه شهرداری تهران و نیروی انتظامی در این حادثه تلخ چند همکار خود را از دست دادند و هزینه این سوداگری و اقدامات غیرقانونی را همکاران ما پس دادند.

انتهای پیام/
 

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 40676

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =