رکوردزنی کاهش بودجه فرهنگی در شورای پنجم

شهر: عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اعلام کرد که شورای پنجم رکورد کاهش بودجه فرهنگی در تاریخ شوراهای شهر را شکسته است . این رقم در حال حاضر به ۵/۵ درصد از میزان بودجه رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست بررسی کارنامه فرهنگی اجتماعی شورای پنجم در چهل و چهارمین نشست تهران امید با حضورمحمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر،الهام فخاری، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر و زهرا یلدا ترانه، معمار وطراح شهری شامگاه چهارشنبه ۱۲ شهریور به صورت مجازی برگزار شد.

زهرا یلدا ترانه، معمار و کاندیدای عضویت در شورای پنجم تهران در این نشست گفت: سه سال پیش زمان انتخابات در میان مردم اتفاق بزرگی افتاد و باورشان شد که می توانند نمایندگانی از طرف خود به شورای شهر بفرستند و شورای شهر را به عنوان یک مجلس تصور کردند که باید به آن رای می دادند.

یلدا ترانه ادامه داد: از میان حدود سه هزار کاندیدا  ۲۱ نفر به شورا راه یافتند و امید مردم این بود که این گروه فقط به خواسته های مردم گوش دهند و شما اعضای شورا این دلسوزی را داشتید . ولی برخی اقدامات شورا ما را متعجب کرد. مثلا در مورد باغ ها و اتفاقات دیگر مانند پادگان ۰۶ که من به تبعیت از آقای حق شناس ستونی درباره آن نوشتم.

رضایت شهروندان

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر پنجم نیز در این نشست درباره رویکرد شورای پنجم به حوزه فرهنگ و جامعه گفت: هیچ هدفی بالاتر از رضایت شهروندان در چارچوب قانون نیست. بنده حوزه فرهنگ و جامعه را بیشترین دغدغه برای خود می دانستم و این دغدغه را با بزرگان لیست در میان گذاشتم. دیداری با دکتر عارف داشتم و این دغدغه را با خاتمی به عنوان حامی لیست مطرح کردم. با هر سه شهردار که هیچ نقشی در رفتن آنها نداشتیم این مسأله را در میان گذاشتم که مردم تهران به طور میانگین با ۳ تا ۴ ساعت در صف ایستادن رکود را  برای رأی دادن را در تاریخ ثبت کردند. محسن هاشمی یک میلیون و ۷۰۰ رای دارد و کمترین عضو شورا یک میلیون و ۱۰۰ رای دارد که کل جمع ۲۶ میلیون رای داشتند.

حق شناس در ادامه گفت: کمیسیون فرهنگی همیشه معترض به مدیریت شهری است که از متوسط سهمی که حوزه فرهنگ در بودجه داشت کاهش پیدا کرد و به ۵/۵ درصد رسیده است. با شهردار تهران یک جلسه یک ساعت و نیم داشتم که مدیریت شهری در این دوره نسبت به حوزه فرهنگی اینگونه رفتار کرده که رکورد کاهش بودجه فرهنگ را داشته است.

یلدا سوال کرد که این بودجه ۵ درصدی در چه حوزه ای هزینه شده است؟

کاهش بودجه و هدفمندی

الهام فخاری، عضو شورای شهر پنجم گفت: در این دوره ، رکورد کاهش بودجه فرهنگ داشته ایم و سوال این است که آیا منجر به هدفمند شدن شده است؟

حق شناس پاسخ داد: به فرض اینکه رقم بودجه فرهنگ در گذشته در جای مناسب هزینه نمی شده اکنون باید بودجه بیشتری هزینه شود. به دلیل هرزروی گذشته باید اکنون افزایش سهم داشته باشیم. باید جلوی هرزرفت را بگیریم و جبران کنیم. یکی از همکاران استدلال می کرد که فرهنگ بودجه نیاز ندارد بلکه وقتی آزادی بدهیم حوزه فرهنگ رشد می کند. این در حالی است که من به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر مسئول آزادی نیستم. ما باید برای حوزه آسیب های اجتماعی کمک کنیم. فضای آموزش فرهنگی ایجاد کنیم و بتوانیم رابطه آینده سازان را با امور شهر برقرار کنیم. در یک حوزه نسبت به دوره قبل شاهد افزایش ۲۵ درصدی بودیم (حمل و نقل) اما در حوزه فرهنگ شاهد کاهش ۲۵ درصدی باشیم. باید این موضوع عادلانه باشد.

فخاری در این باره بیان کرد: نوع هزینه کرد در گذشته به نوعی دخالت در کار مردم بوده است. مانند فعالیت های مدنی که مردم چند صد ساله بر اساس فرهنگ شیعه اقدام می کنند.

یلدا گفت: سهمی از بودجه در اختیار بخش های فرهنگی قرار می گیرد مناسبتی است. مانند بحث سیاه پوش شدن شهرداری که به ناچار باید این بودجه ها هزینه شود.اما ایراد در بخش بودجه نیست. او ادامه داد: نقد جدی به شورای شهر است که شورایاری ها مظلوم واقع شدند. شهرداری بودجه ای به سرای محله نمی دهد.

فخاری در همین ارتباط این سوال را مطرح کرد که آیا مردم این رغبت را دارند که مشارکت کنند؟

یلدا پاسخ داد که در محلاتی مانند امیر آباد و اکباتان و ... مردم عرق محله را دارند. اگراندکی آزادی فراهم شود مردم شهر تهران به دنبال بودجه نیستند.

انتظار از معاونت فرهنگی و اجتماعی

در ادامه این نشست فخاری این سوال را مطرح کرد که آیا رویکرد فرهنگی اجتماعی به شهر به این مفهوم است که آیا باید همه انتظار از معاونت فرهنگی و اجتماعی باشد؟

یلدا در این باره گفت: نگاه فرهنگی به شهر باید از سوی همه افراد جامعه باشد. باید قدر شهرمان را بدانیم و در ارتباط با آن کار معماری و فرهنگی انجام دهیم.

حق شناس نیز در همین زمینه گفت: تمام جهت گیری ها و تصمیمات بایدمبتنی بر اولویت فرهنگ باشد. اینکه بگوییم معاونت فرهنگی تعریف کردیم و این کار را انجام دهد معنی ندارد. تسری پیدا کردن نگاه فرهنگ است که می تواند کمک کند. سازمان هایی مانند بهشت زهرا، پسماند و... نیاز کاملا فرهنگی دارند. باید فرهنگ تفکیک را از کودکی آموزش داد. این شرط لازم است اما کافی نیست. باید ابزار لازم تکنولوژی و زیر ساخت لازم فراهم شود که در این حوزه ضعف داریم. به طور مثال از مافیای زباله و پسماند صحبت می شود. در حقیقت در کنار شرط لازم شرط کافی نداریم.

فخاری این سوال را طرح کرد که برنامه اولیه فرهنگی شورا تا چه اندازه برای مردم و شهرداری تبیین شده است؟

حق شناس گفت: زمینه اجرای برنامه اولیه این بود که به برنامه پنج ساله و بودجه یک ساله تبدیل شود. حداقل در حوزه فرهنگی و اجتماعی این اتفاق افتاد . ما اکنون هم برنامه دوم و هم سوم را پیش رو داریم. در برنامه سوم به سمت عنصر پایداری فرهنگی پیش رفتیم و تعیین شاخص کردیم. اما عملیاتی شدن این برنامه ها زمان بر است. در جلسه با معاونت اجتماعی خواستار تعیین تکلیف شاخص ها شده ایم.

فخاری با استناد به این سخنان گفت که به این ترتیب بودجه برای برنامه توسعه شهری مهم است و برای اولین بار در بودجه شهرداری در بودجه ۹۸ بودجه به زبان ساده را اجرا کردیم و با یک کتابچه کوچک بودجه را در اختیار عموم قرار دادیم. برای بودجه ۹۹ بودجه به زبان ساده آماده شده است. بر این اساس سند بودجه سند مهمی است که جهت گیری را نشان می دهد و این بودجه رکود کاهش بودجه فرهنگی اجتماعی دارد.

بودجه یک میلیارد تومانی برای شهر دوستدار کودک

او ادامه داد: از الگوی شهر دوستدار کودک و سالمند سخن گفتیم و بیش از ۱۲ سال این مصوبه شورا وجود دارد ولی بودجه برای شهر دوستدار کودک یک میلیارد تومان است که هیچ رقمی نیست.

یلدا گفت: این مصوبه مربوط به سال ۸۸ است و در تیر ماه ۹۹ به عنوان طرح پایلوت با این بودجه در دستور کار قرار گرفته  است و موسسات اذعان دارند این کار مشارکتی نیست.

او ادامه داد: بودجه ریزی مشارکتی چیزی بود که شورا از ابتدا قول داد به آن برسد. مردم هر محل دور هم جمع شوند و ترجیح خود را اعلام کنند. این اتفاق نیافتاد. این یک فرهنگ است. شورا باید به قول خود عمل می کرد.

در ادامه این نشست به میدان گاه ها و پیاده راه های شهری اشاره شد و یلدا گفت که ما در حال تشویق هستیم که بخشی از این کار به دست مردم سپرده شود و مردم حضور مستمر در فضای عمومی دسته جمعی داشته باشند که روح محله شکوفا شود.

او ادامه داد: یک مفهومی که شورا باید در این مدت بیشتر در مورد آن کار می کرد مشارکت مردم بود که می توانست شهر را دگرگون کند.

فخاری این سوال را از حق شناس مطرح کرد که آیا این ظرفیت ۴ ساله شورا توانسته است از طریق انجمن ها و اصناف با مردم این ارتباط را برقرار کند؟

ساختار شورا مشکلات تهران را حل نمی کند

حق شناس گفت: ما باید ارتباط بیشتری برقرار می کردیم و فرصت بیشتری برای مشارکت چه مشارکت با آحاد جامعه چه گروه های متشکل و NGO ها و هیات ها و خیریه ها برقرار می کردیم. بخشی از این مشکل به ساختار شورای شهر بازمی گردد که متناسب چیده نشده است. مجلس در تصمیم غیر کارشناسی تعداد اعضای شورا را از ۳۱ نفر به ۲۱ نفر کاهش داد که این اقدام به هیچ وجه منطق نداشت. در شهرهایی مانند تهران، استانبول، کراچی و ... نسبت جمعیت به منتخبین مشخص است. جمعیت تهران ۱۰ میلیون نفر است و هر ۵۰۰ هزار نفر یک نماینده دارد. ارتباط بین منتخبین و مردم برقرار نمی شود. اگر مجلس درست تصمیم می گرفت باید تعداد را به ۱۵۱ و ۱۹۱ افزایش می داد. کمیسیونی در شورا وجود دارد که تنها سه نفر عضو دارد. ۲۱ عضو باید در ۶ کمیسیون تقسیم شوند. هر کمیسیون باید ۲۵ تا ۳۰ نفر باشد که به تمام مشکلات تهران برسد. نمایندگان مجلس این پیام را بگیرند که اگر بخواهیم انتظار درست برآورده شود این ساختار نمی تواند پاسخگوی همه مشکلات تهران باشد.

یلدا گفت: باید این امر تبدیل به قانون شود که انتخابات شورا از پایین به بالا باشد یعنی از محلات آغاز شود. از ۲۱ نفر اعضای شورا هیچ کدام در مناطق پایینی زندگی نمی کنند. حتی شهردار منطقه ۱۲ در منطقه ۱۲ زندگی نمی کند.

فخاری گفت: آیا لزوما سکونت در محدوده شرط لازم است؟

یلدا گفت: حتما لازم است. البته باید تحصیلات هم وجود داشته باشد. اما همه مدیران نباید فنی باشند. مدیران فنی مقدس نیستند. برای شورای شهر تهران باید کسانی انتخاب شوند که اجتماع را بفهمند یعنی شعور و حساسیت اجتماعی داشته باشند.

حق شناس درباره نظام نامه سمن نیز گفت: این نظام نامه مراحل مصوبه را گذراند. حرکت به این سمت که بخشی از نیازهایی که انجمن ها می توانند فراهم کنند ایجاد شده است. ظرفیت NGO های شهر خیلی بالاست باید در تعامل بیشتر استفاده کنیم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
کد خبر: 4083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =