از اما و اگر در سند مالکیت مسکونی تا اقدام ملانصرالدینی

بوستان کوهپایه دارای بیش از ۵۰ اصله از انواع درختان است که در سال ۱۳۸۹ آماده‌سازی و در اختیار شهروندان قرار گرفته و نقش مهمی در توسعه سرانه‌های فضای سبز محله داشته است، اما حالا با شکایت و ادعای مالکیت تا مرز تخریب پیش رفته که این مساله واکنش اهالی محل و مدیران شهری را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار شهر، صبح روز ۲۱ مرداد بود که خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه با رای دادگاه حقوقی تهران و حضور یگان ویژه کلانتری ۱۲۲ دربند درختان بوستان کوهپایه در محله اسدآباد یکی از محلات قدیمی شمال تهران در منطقه یک جمع‌آوری شد تا رای دادگاه اجرایی شود.

این اقدام البته بدون هماهنگی با شهرداری منطقه یک انجام و شهردار ناحیه نیز که به منظور جلوگیری از قطع درختان در صحنه حاضر بود، توسط پلیس جلب شد تا رای صادر شده به اجرا درآید!

 بوستانی که دارای بیش از ۵۰ اصله از انواع درختان است و در سال ۱۳۸۹ آماده سازی و در اختیار شهروندان قرار گرفته و نقش مهمی در توسعه سرانه‌های فضای سبز محلی داشت، حالا با شکایت و ادعای مالکیت تا مرز تخریب پیش رفت. این مساله واکنش اهالی محله را نیز در پی داشت. شهر در گزارشی به  کم و کیف ماجرا و اینکه درنهایت تکلیف این بوستان و درختان آن چه خواهد شد، پرداخته است.

هنوز شهرداری نسبت به سند مالک مطمئن نیست

احسان صفایی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک، داستان را اینگونه روایت می کند که زمینی حدود ۸۰۰ متری در سنوات گذشته توسط شهرداری تبدیل به پارک شده بود، اما شخصی درباره این زمین ادعای مالکیت می کند و بر اساس سندی که می گیرد از شهرداری شکایت می کند تا ملک به او برگردانده شود. در نهایت هم دادگاه رای به مالکیت این شخص می دهد هر چند که هنوز شهرداری نسبت به سند این فرد مطمئن نیست.

وی می افزاید: در چند ماه گذشته دادگاه رای می دهد که این ملک باید از حالت پارک خارج شود و در اختیار مالک قرار بگیرد اما شهرداری به واسطه درخواست مردم از این کار ممانعت می کند. با این حال در فاز اول به صورت شبانه کف پوش های پارک توسط این فرد تخریب می شود که با در خواست و درگیری مردم و دخالت شهرداری ناحیه از این کار جلوگیری و جلوی اجرای رای گرفته می شود.

صفایی می گوید؛ از طرف دیگر شهرداری منطقه درخواست خرید ملک مذکور را با هماهنگی با شورا و سازمان بوستانها به دادگاه اعلام می کند. در واقع وقتی درخواست خرید می شود باید حداقل ۶ ماه اجرای رای به تعویق بیفتد تا این رفت و برگشتها برای خرید انجام شود، اما مجداد دادگاه اجرای احکام حکم به قلع و قمع و جابجایی درختان و برگرداندن ملک به مالک می دهد. مجددا بدون هماهنگی و بدون توجه به اینکه تابستان فصل جابجایی درخت نیست، با هماهنگی کلانتری درختان پارک کنده شده و درنهایت با وجود کلانتری مالک کارش را انجام می دهد.

از اما و اگر در سند مالکیت مسکونی تا اقدام ملانصرالدینی

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک اضافه می کند: با پیگیری شهرداری و شورای شهر از قوه قضاییه و طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه مقرر شد که دیگر اجازه هیچگونه دخل و تصرفی به مالک داده نشود تا این مساله تعیین تکلیف شود. قصد شهرداری این است که این ملک را تملک و به درخواست مردم این پارک را دوباره ایجاد کند. هر چند احکامی که صادر شده خسارت سنگینی به پارک زده و دادگاه باید به این مساله توجه می کرد که مرداد ماه فصل جابجایی درخت نیست و کار منطقی این بود که حتی در صورت تحویل زمین به مالک، حداقل جابجایی درخت در فصل مناسب آن انجام می شد.

با توجه به سوابق ملک ممکن است زمین رای باغ داشته باشد

وی با بیان اینکه برآوردها از هزینه تملک حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، تصریح می کند که حتی این زمین هنوز به کمیسیون برای بررسی نرفته و شاید با سوابقی که  دارد رای باغ داشته باشد و مالک نتواند در آن ساخت و ساز کند. بنابراین حکم دادگاه عجولانه و مغایر با ضوابط حفظ و نگهداری فضای سبز داخل شهر بود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در یکصد و شصت و نهمین جلسه شورا در این‌باره می گوید: انسان بدون تنفس نمی تواند زندگی سالم داشته باشد. این در حالی است که شاهد بودیم با حمله به یک بوستان، اصرار داشتند بوستان تخریب شود و با حضور نیروهای بسیار پلیس اقدام به تخریب کردند و وقتی نیروهای شهرداری برای مقابله آمدند، آنها را کنار زدند.

قطع یک درخت کهن و کاشت یک ترکه به جای آن، کار ملانصرالدینی است

وی  همچنین با بیان اینکه می خواهم قدرت پول را یادآور شوم که متأسفانه در این اتفاق دیده شد، می افزاید: بنده به رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور نامه ارسال کردم که از قطع درختان جلوگیری شود البته نیمی از درختان قطع شده است. گفتند دوباره درخت بکاریم اما قطع یک درخت کهن و کاشت یک ترکه به جای آن، کار ملانصرالدینی است. نباید پافشاری فردی را داشته باشیم و به دنبال آن درختان قطع شوند. این اقدام لجبازی با مردم نیست بلکه لجبازی با خودشان است. فرض بر اینکه درختان را قطع کنند و ساختمانی بدمنظر نیز بسازند و سود آن به سازنده برسد، اما آسیب آن به مردم می رسد؛ امیدواریم چنین حوادثی را نداشته باشیم.

نیروی انتظامی از کسی که می خواهد درخت قطع کند، حمایت نکند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید توضیح داده شود که چگونه سند گرفته اند، ادامه می دهد: هیچ یک از قاضیان نمی توانند حکم دهند که درختی قطع شود؛ هیچ کسی اجازه صدور چنین حکمی را ندارد و مسائل مرتبط با آن باید رفع شود. من توقع ندارم نیروی انتظامی از کسی که می خواهد درخت قطع کند، حمایت کند و تقاضا می کنم فریب اینگونه افراد پولدار را نخورند.

از اما و اگر در سند مالکیت مسکونی تا اقدام ملانصرالدینی

به دلیل حکم قاضی شهرداری نمی توانسته کاری کند

مهدی بابایی از اعضای شورای شهر نیز با اشاره به قطع درختان یک بوستان در منطقه یک طی روزهای گذشته به خبرنگار شهر اظهار می کند: با توجه به اینکه قطع درختان در این بوستان با رأی قاضی همراه بوده و حکم داشته، شهرداری نمی‌توانسته کاری انجام دهد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا خلأ قانونی در رابطه با قطع اشجار وجود دارد و اعمال جرائم به تنهایی ابزار پیشگیرانه مناسبی برای جلوگیری از درختان است یا خیر، تصریح می کند: در این خصوص قانون وجود دارد و اگر قاضی تشخیص دهد که قطع درختان عامدانه بوده، فرد خاطی هم به پرداخت جریمه و هم به ۶ ماه حبس محکوم می‌شود اما مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که برخی حبس را به جریمه تبدیل می‌کنند.

آیا باید جابجایی درختان در فصل تابستان انجام می‌شد؟

وی با بیان اینکه رأی جمع‌آوری درختان در منطقه یک غیرقانونی است، یادآور شد: سؤال ما این است که حتی اگر بنابر جابجایی درختان بود، آیا باید در فصل تابستان انجام می‌شد؟ و اگر قرار بر این بود که درختان جابجا شوند چرا با بیل مکانیکی و لودر نسبت به قطع اقدام شده است؟ به اعتقاد بنده این رأی بر خلاف ضوابط قانونی است و قوه قضاییه باید پاسخگو باشد که این رأی که قاضی صادر کرده چه مبنای قانونی دارد.

دستگاه قضایی در این موضوع وارد شود

مهدی اقراریان دیگر عضو شورا بود که در یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به  توقف عملیات تخریب بوستان کوهپایه در منطقه یک تهران اشاره و بیان می کند: متأسفانه حکم اعدام ۵۰ اصله درخت در این بوستان صادر شده است و توصیه می کنم که مدیران شهری و اعضای شورا و رسانه ها پای کار بیایند و حتی حاضریم زنجیره انسانی شکل بگیرد تا اجازه ندهیم که درختان در منطقه ای که در محاصره برج ها و معماری وحشی است، قطع شوند.

رئیس کمیته نظارت شورا تأکید می کند: تقاضا می کنم که دستگاه قضایی در این موضوع وارد شود و مساله از لحاظ ماهوی مورد بررسی قرار بگیرد؛ اهالی محله معتقد بودند که روابط پشت پرده ای وجود دارد و قرار است این بوستان به ساختمان پنج طبقه تبدیل شود.

با پیگیری‌ مدیریت شهری حکم فعلاً متوقف شد

مهدی پیرهادی نیز می گوید: رئیس سازمان بوستان ها در تماس با رئیس قوه قضاییه، جلوی اجرای حکم را گرفت که جای تقدیر دارد، اقدامات لازم صورت گرفته و عقبه این پرونده در دادگاه ۱۰ سال زمان برده است. ما به محض اینکه متوجه شدیم مالک زمین این بوستان در منطقه یک حکمی را دریافت کرده که آن را تخریب کند، خود را به محل رساندیم.

از اما و اگر در سند مالکیت مسکونی تا اقدام ملانصرالدینی

وی می افزاید: پیگیری‌هایی که مدیریت شهری انجام داد، منجر به این شد که حکم فعلاً متوقف شود و اگر مالک در شرایط مناسب با شهرداری مذاکره کند و با توجه به قیمت فضای سبز در منطقه یک، تملک از سوی شهرداری صورت بگیرد، مساله برطرف خواهد شد. همچنین همکاران ما در حال پیگیری از دستگاه قضایی هستند تا حکم به طور کلی متوقف و بوستان حفظ شود و پیگیر هستیم که این موضوع به نتیجه برسد و بوستان کوهپایه همچنان مورد استفاده شهروندان باشد.

اگر مالکیت تأیید شود بر اساس قیمت، این فضا تملک خواهد شد

همچنین علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستان های شهرداری تهران در این خصوص عنوان می کند که به محض اینکه اطلاع پیدا کردیم به محل مراجعه کردیم. بنده به قوه قضاییه اطلاع دادم که کار متوقف شود و ظرف حداکثر نیم ساعت، کار متوقف و به رئیس کلانتری محل دستور داده شد که در این موضوع دخالتی نکند و عملیات بازسازی در دستور کار قرار گرفت.

مختاری تأکید می کند: اگر مالکیت تأیید شود بر اساس قیمت، این فضا تملک خواهد شد؛ حتی شهروندان که در منزل خود درخت کاشته اند نمی توانند آن درخت را قطع کنند و این مجوز را ندارند.

این در حالی است که پیش از این در جلسه یکصد و چهل و نهم شورا در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه امسال، اعضای شورا نسبت به صدور حکم قطع ۵۰ اصله درخت در بوستان کوهپایه اعتراض و انتقاد کرده بودند. حالا به رغم تلاش های شهرداری تهران، درختان این بوستان با رأی قاضی قطع و گفته شده که نهال جایگزین این درختان خواهد شد که به گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، کاشت دوباره یک ترکه به جای درخت کهنسال، اقدامی ملانصرالدینی است.

انتهای پیام/

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 41369

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =