جایزه «داستان تهران» به دنبال ثبت هویت تاریخی پایتخت است/ تمدید مهلت ثبت‌نام

معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران بر این باور است جایزه بزرگ و بین المللی داستان تهران به دنبال ثبت هویت تاریخی و شفاهی پایتخت است.

حامد احسان بخش در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: جایزه بزرگ و بین المللی داستان تهران به دنبال ثبت هویت تاریخی و شفاهی پایتخت است.

وی با بیان اینکه این جایزه برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ برگزار شد، افزود: در آن زمان گروهی از نویسندگان نشریه «همشهری داستان» پیشنهاد دادند برای هویت بخشی به تهران و تولید محتوای مکتوب مستقل برای پایتخت جایزه ای به نام «تهران» برگزار شود.

معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این سنتی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در رشته های مختلف هنری برگزار می شود و شهرهایی مثل استامبول نیز جوایزی به نام خودشان دارند، ادامه داد: هدف جایزه «داستان تهران» درگیر کردن بخش بزرگی از شهروندان با موضوع شهری است که در آن زندگی می کنند؛ دیدن گوشه‌های کمتر دیده شده شهر و گفتن قصه‌های آن. وقتی مردم شروع به تعریف قصه های شهرشان می کنند، خود به خود تعلق به شهر و نقاط وصل به مکان‌ها و آدم‌ها و رویدادها پیدا می شود.

وی با اشاره به اینکه تولید محتوای داستانی همیشه برای هویت بخشی و پر کردن جاهای خالی تعریفی ای که از شهر و محل زندگیمان داریم یک روش فوق العاده است، بیان کرد: تا امروز چهار دوره جایزه با همکاری تحریریه سابق مجله همشهری داستان و با بودجه شهرداری تهران برگزار شده است. از دل این جایزه تعداد زیادی نویسنده جوان و با استعداد دیده شده و به فضاهای ادبی پیوسته‌اند و حالا کتاب های چاپ شده دارند.

احسان بخش با بیان اینکه جایزه داستان همیشه با هدف کشف استعدادهای تازه و ایجاد فرصت برابر برای حضور و رقابت داستان‌نویسان بستری را فراهم کرده است تا نویسندگان از پایتخت بنویسند، یادآور شد: در دوره های گذشته درکل حدود ۵ هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است و برگزیده آثار هر دوره در سالهای برگزاری در ماهنامه همشهری داستان به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پنجمین دوره جایزه داستان تهران از خرداد ماه آغاز به کار کرد، تاکید کرد: در این دوره با اضافه شدن سایت جایزه داستان تهران به آدرس tehranstory.ir تلاش شد تا انسجام بهتری به دبیرخانه جایزه داده شود.

معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ادامه گفت: همچنین دوبخش روایت نویسی با موضوع تهران و بخش ویژه روایت نویسی نوجوان به جایزه افزوده شد.

جایزه «داستان تهران» به دنبال ثبت هویت تاریخی پایتخت است/ تمدید مهلت ثبت‌نام

وی با بیان اینکه مهلت اولیه ارسال آثار که در پوستر و فراخوان آمده بود ۳۱ مرداد در نظر گرفته شده بود که بنا به استقبال مخاطبان و صلاحدید دبیر جشنواره تا ۳۱ شهریور تمدید شد، افزود: همانطور که در دوره های قبل هم اغلب دبیران جایزه از نویسندگان خوب کشورمان بودند، در این دوره هم مجید قیصری که تجربه دبیری جوایزی مثل جایزه «جمالزاده» و جایزه «داستان خاتم» را دارند، حضور دارند.

احسان بخش ادامه داد: همانطور که در فراخوان آمده داستانها و روایتها باید با مفهوم تهران از نظر مکانی و معنایی عجین شده باشند، طوری که در هیچ مکان دیگری قابل تعریف دوباره نباشند. نویسندگان می توانند از رویدادها، مکان ها، احوالات شخصی، خاطرات و نقاطی که زندگی آنها یا اطرافیان شان را به پایتخت وصل می کند، بنویسند.

وی بیان کرد: در بخش ویژه نوجوان قصد داریم با درگیر کردن نسل نوی پایتخت نشین در هویت شهر از آنها برای ثبت تاریخ شفاهی پایتخت کمک بگیریم. این ثبت در گفت و گو با بزرگترهای فامیل، محله و بازدید از مکان ها و تحقیق درباره تاریخ تهران و رویدادهای پایتخت اتفاق می افتد. ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی آدم ها هر منطقه و محله مهم‌ترین موضوع بخش ویژه نوجوان است.

معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره هیات داوران جشنواره یادآور شد: مجید قیصری دبیر جایزه مشغول انتخاب و مذاکره با نویسندگان برجسته ای در حوزه ادبیات است که بعضی در دوره های گذشته هم سابقه داوری جایزه را داشته اند. اسامی داوران مراحل نهایی در سه بخش داستان کوتاه، روایت و ویژه نوجوان به زودی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه جایزه داستان تهران همیشه در اهدای جایزه در زمینه داستان پیشرو بوده است، تاکید کرد: در پنجمین دوره مسابقه بین المللی داستان تهران در دو بخش داستان کوتاه و روایت به ترتیب از نفرات اول تا سوم مبالغ ۴۰۰ و ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون ریال وجه نقد علاوه بر لوح تقدیر و تندیس در نظر گرفته شده است. در بخش ویژه نوجوان به ترتیب از نفرات اول تا سوم مبالغ ۲۰۰ و ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریال علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جشنواره در نظر گرفته شده است.

احسان بخش در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: علاوه بر این اداره کل آموزش های شهروندی در بخش ویژه نوجوان پنج جایزه ۵۰ میلیون ریالی و پنج جایزه ۳۰ میلیون ریالی برای داستان هایی با محوریت «شهروند متعالی» در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه شرکت بهره برداری متروی تهران هم برای داستان با محوریت مترو دو جایزه ۵۰ میلیون ریالی در نظر گرفته است، افزود: به زودی جوایز دیگری نیز در بخش های جنبی اعلام خواهد شد.

معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: قرار ما بر این بود که اختتامیه را در «هفته تهران» در مهرماه برگزار کنیم اما حالا که مهلت ارسال آثار تمدید شد احتمالا زمان مناسب تری را با چند هفته تاخیر برای اختتامیه اعلام کنیم.

انتهای پیام/

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 41389

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =