صدراعظم نوری: رویکرد مدیریت شهری از روبنا به زیرساخت تغییر کرده است

شهر: مراسم افتتاح همزمان سه پروژه مرکز کنترل و نظارت تصویری مدیریت پسماند، سامانه دریافت خودکار پسماندهای خشک و آغاز عملیات ساخت سومین کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی در سازمان مدیریت پسماند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران صبح دوشنبه-۱۷ شهریور- در آیین گشایش پروژه های سازمان مدیریت پسماند گفت: رویکرد مدیریت شهری، رویکردی زیرساختی و در راستای مقابله با چالش ها و رفع معضلات شهری است. در این دوره از مدیریت شهری به جای پرداختن به کارهای روبنایی و شعاری به کارهای زیرساختی پرداخته شده است تا مردم تهران از آن بهره مند شوند و مشکلات شهر کاهش پیدا کند.

صدراعظم نوری افزود: اقداماتی در فضای شهری و فضای سبز انجام شده که در حفظ محیط زیست اثرگذار است؛ از جمله آنها می توان به توافق نامه ای که هفته گذشته بین شهرداری تهران با وزارت نیرو امضاء شد اشاره کرد که در راستای آن منابع آبی شهر تهران مدیریت می‌شود. بر این اساس آب خام به جای استفاده در آبیاری فضای سبز برای مصارف ضروری و شرب استفاده می‌شود و آبیاری فضای سبز از طریق پساب خواهد بود.

او با بیان اینکه ۴۰۰ حلقه چاه در تهران وجود دارد که توسط شهرداری مدیریت می شود، عنوان کرد: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد فضای سبز از طریق پساب آبیاری می شود، در واقع هفت میلیون متر مکعب آبیاری به روش پساب است.

صدراعظم نوری یادآور شد: اقدام زیرساختی دیگری که در حال انجام است، توافقنامه با جهاد کشاورزی است که توافقات اولیه آن صورت گرفته؛ در این تفاهمنامه ۳۰ سال بهره‌برداری از اراضی و منابع طبیعی شهر تهران به شهرداری واگذار می شود،  اراضی ای که در منطقه ۴، ۱۳، ۲۲ و ۲۰ واقع شده است.

 این عضو شورای شهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طرح جامع مدیریت پسماند اشاره و عنوان کرد: مطالعات این طرح در دو سال اخیر آغاز شده و تا آبان ماه نهایی و مراحل اجرایی آن آغاز می شود. بخشی از این طرح، طرح کاپ است که توسط سازمان مدیریت پسماند دنبال می شود.

او با اشاره به استفاده از امکانات با شیوه های نوین و روش هوشمند سازی خدمات، گفت: در تفکیک و جداسازی پسماند و بازیافت، خاک و نخاله ها می‌توانند به شن و ماسه تبدیل شوند. البته در این امور مشارکت و همراهی اصلی باید توسط مردم انجام شود؛ در واقع موضوع پسماند موضوعی است که اگر مردم در آن مشارکت نداشته باشند دیده نمی‌شود و باید آموزش و اطلاع رسانی انجام شود و در کنار آن مشارکت مردم جدی گرفته شود.

او با اشاره به میزان پسماندهای خشکی که تولید می‌شود و قابل بازیافت نیست توضیح داد: اگر شهرداری تهران در یک بازه یک ماهه مسیلها و جوی ها را پاکسازی نکند حجمی زیادی از مواد پلاستیکی در این جوی ها جمع می شود که نه قابل بازیافت است و نه می‌توان آن را نادیده گرفت و بر همین اساس تولیدکنندگان این مواد باید در راستای کاهش تولید مشارکت داشته باشند تا آسیب  این کار به کمترین میزان برسد.

او اضافه کرد: باید با این صنایع مذاکره شود تا بر اساس آن به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود و این صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی مشارکت داشته باشند.

صدراعظم نوری درپایان یادآور شد: مشاور برنامه جامع فضای سبز نیز به زودی انتخاب خواهد شد؛ برنامه‌ای که اقدامات آن بسیار اثرگذار خواهد بود.

آیین گشایش همزمان سه پروژه سازمان مدیریت پسماند با حضور مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و مهدی کرمی، رییس حراست شهرداری تهران برگزار شد. 

خبرنگار: علی سی پی

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 4196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =