ذره‌بین| مختاری: با هدف ممانعت از سقوط، درختان آسیب‌دیده طی مراحل قانونی با درختان با بن بالا جایگزین می‌شوند

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: مناطق ۲۲ گانه پایتخت پس از انجام روند قانونی حذف درختان خشک ازجمله ثبت مشخصات درختان در سامانه نهال و اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۷ نسبت به بازکاشت درخت جایگزین با بن بالا و با استفاده از گونه‌های همگون و همسان اقدام می‌کنند.

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران درخصوص حذف و جایگزینی درختان خشک و خطرآفرین در خیابان های مختلف سطح شهر به خبرنگار شهر توضیح داد: با عنایت به اهمیت زیبایی منظر و همچنین حفظ نکات ایمنی جهت پیشگیری از سقوط درختان خشک شده، مقرر شده که مناطق ۲۲ گانه شهر تهران پس از انجام روند قانونی حذف درختان خشک از جمله ثبت مشخصات درختان در سامانه نهال و اخذ مجوز از کمیسیون تبصره ذیل ماده ۷ و پس از خارج کردن درخت خشک، نسبت به بازکاشت درخت جایگزین با بن بالا و با استفاده از گونه های همگون و همسان  با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی آن منطقه و منطبق با دستورالعمل هایی که از سوی سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران به مناطق ۲۲ گانه ارائه می شود، اقدام کنند.

وی با اشاره به بررسی های کارشناسی درخصوص عوامل خشک شدن درخت گفت: بررسی می شود که آیا درخت خشک شده بر اثر آفات و بیماری خشک شده یا سهل انگاری پیمانکار در نگهداشت، دلیل خشک شدن درخت بوده است. در صورت مشاهده تخلف یا اهمال از سوی پیمانکاران نگهداشت فضای سبز اخطار کتبی به پیمانکار داده شده و عوارض آن در قالب کسر از صورت وضعیت ماهانه اعمال می شود و تکرار تخلف و یا قصوری که منجر به آسیب دیدگی درختان و فضای سبز شود، منجر به فسخ قرارداد پیمانکار شده و ضمانت نامه حسن انجام کار ضبط می شود.

مختاری در پایان با تاکید بر اینکه هیچ درختی بدون مجوز و انجام کار کارشناسی بر روی آن حذف نمی شود، خاطرنشان کرد: برخی درختان در سطح شهر به رغم ظاهر سالم، به دلایل مختلف به ویژه قارچ هایی که باعث پوسیدگی از درون می شوند، درواقع آسیب دیده هستند و در اثر ناپایداری جوی احتمال سقوط و مخاطرات جانی و مالی دارند، بنابراین این درختان باید شناسایی شوند. به همین دلیل و در راستای شناسایی و بررسی وضعیت سلامت درختان، مناطق ۲۲ گانه نسبت به اسکن یا توموگرافی درختان خطرآفرین و ارزیابی خطر سقوط آنها در برابر باد و نیز به منظور تشخیص علمی و دقیق معایب و آسیب های احتمالی که با استفاده از برش های مجازی و انجام تدابیر لازم برای احیای آنها انجام می شود، اقدام می کنند که گزارشات به صورت مستمر و ماهانه به سازمان بوستانها ارائه می شود.

گفتنی است؛ اقدام شهرداری برای حذف درختان خطرآفرین و خشک در آستانه فصل وزش باد و بارش، در برخی ها رسانه ها به صورت وارونه و غیرمنصفانه با عناوینی مانند «درخت کشی» و «قطع گسترده درخت» منعکس شده است. 

انتهای پیام/

۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 42396

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =