ضرورت توجه مراکز فرآموز شهرداری تهران به فرهنگ‌سازی در حوزه جمع‌آوری پسماند

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: مراکز فرآموز شهرداری تهران که بر افزایش مهارت‎های رفتاری در سنین کودکی و نوجوانی تاکید دارد ظرفیت خوبی برای ارائه آموزش‎هایی در راستای حفاظت از محیط‎زیست همچون تفکیک زباله از مبدأ، استفاده کمتر از مصرف پلاستیک و مواد پلاستیکی و یا غرس نهال در مدارس شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار شهر، سوده نجفی در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی هر ساله شاهد تکاپویی در شهر از سوی دانش آموزان و دانشجویان هستیم که با شور و انگیزه برای حضور در کلاس‌های درس و کسب دانش تلاش و کوشش می‌کنند، اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده همزمان با فرا رسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید در کلان‌شهر تهران نزدیک به دو میلیون نفر از محصلین و دانشجویان به کلاس‌های درس می‌روند، همین موضوع بر سنگینی ترافیک و ازدحام جمعیت در معابر و تقاضا برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی خواهند افزود.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر موضوع حمل‌ونقل که مهمترین مسئله مدیریت شهری در ایام آغاز سال تحصیلی است موارد دیگری همچون ارتقاء سطح خدمات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشتی، همکاری در امر تجهیز، بهسازی و نوسازی، ایمن‌سازی و بازسازی محیط‌های آموزشی مورد توجه شهرداری قرار دارد که موضوعات را در مصوبه استقبال از مهر پیگیری و اجرا می‎کند تا برنامه ریزی مناسب در جهت خدمات به این قشر از جامعه که آینده سازان فردای این شهر و کشور هستند، صورت بگیرد.

نجفی با تأکید بر رعایت بهداشت و سلامت دانش آموزان فارغ از تعریف عام آن در ابعاد مختلف سلامت جسم، سلامت روان و سلامت اجتماعی، یادآور شد: سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و پیشگیری و درمان هرگونه ناهنجاری‎ها، اختلالات و بیماری‎ها در این دوره سنی بسیار حائز اهمیت است که باید در کنار آموزش و علم آموزی به دانش آموزان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدرسه مهم‌ترین فضای اثرگذار بر سلامت جسمی و روحی دانش‎آموزان است که باید از لحاظ شرایط فیزیکی بستر مناسب برای تامین سلامت را فراهم کند، تصریح کرد: سلامت دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین راه‎های ارتقاء سلامت جامعه است که در بلند مدت تاثیرگذار بوده و عدم توجه به آن آثار زیان باری برای جامعه خواهد داشت.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر ارتقاء سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان به عنوان یکی از ضروریات نظام سلامت، خاطرنشان کرد: ارتقاء سلامت دانش آموزان در راستای تحقق بند ۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین است.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل مهم در سلامت دانش آموزان در مدارس، ورزش است که تحقیقات نشان داده تاثیر ورزش بر سلامت جسمی و روحی دانش آموزان رابطه مستقیمی با سلامت و بهداشت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد که علاوه بر این ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می‎دهد و می‎تواند عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی، سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی، سوخت و ساز و حتی عملکرد مغز را بهبود ببخشد.

نجفی با بیان اینکه ضرورت دارد تا درس تربیت بدنی را درسی مهم و حائز اهمیت دانست و از نگاه تفریحی و تفننی به آن اجتناب کرد، گفت: ورزش جزء جدایی‌ناپذیر تعلیم و تربیت بوده و وسیله‌ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است.

وی اعلام کرد: بر اساس برخی آمارها تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس کشور به دلیل عدم تحرک دچار ناهنجاری‌های ساختار قامتی و اضافه وزن هستند؛ لذا برنامه ریزی برای ترویج ورزش بین دانش‎آموزان و تشویق آنها امری مهم و ضروری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه بازیافت زباله یکی از راه‎های حفظ محیط‎زیست است، اظهار کرد: در این سال‎ها همه دستگاه‎های فرهنگی و متولی امر محیط‎زیست تلاش کردند تا با تشویق شهروندان به تفکیک زباله گامی در راستای حفظ محیط‎زیست بردارند.

وی با بیان اینکه بهترین دوره آموزش، آموزش از سنین کودکی است، گفت: از همین روی مدرسه یکی از بهترین ظرفیت‎ها برای ترویج و آموزش اقداماتی در راستای حفاظت از محیط‎زیست همچون تفکیک زباله از مبدا، استفاده کمتر از مصرف پلاستیک و مواد پلاستیکی و یا غرس نهال در مدارس توسط هر دانش‎آموز برای رسیدن به شهری پاک است؛ مراکز فرآموز شهرداری تهران که بر افزایش مهارت‎های رفتاری در سنین کودکی و نوجوانی تاکید دارد ظرفیت خوبی برای ارائه این نوع آموزش‎ها در شهر تهران است که اداره کل آموزش شهروندی و سلامت شهرداری تهران باید در این راستا تلاش کند تا با همراهی اولیا دانش آموزان بتواند از حضور آنها جهت آموزش‎های لازم که قطعا می‎تواند به دانش‌آموز و شهر کمک کند را ارائه کنند.

وی تأکید کرد: بهداشت فردی یکی دیگر از مهمترین موارد در سلامت دانش آموزان است که با توجه به عمده فعالیت مدارس در نیم سال دوم سال و برودت هوا و احتمال ابتلای دانش آموزان به بیماری‎های فصلی و واگیردار و امکان شیوع آن در بین سایر دانش آموزان و خانواده‎ها، آموزش‎های اولیه بهداشت فردی ضرورت دارد و باید به این امر از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و در حد امکان در چهارچوب قانون موجود در شهرداری توجه شود.

نجفی، بهداشت آب و مواد غذایی مورد استفاده دانش آموزان در مدارس از دیگر عوامل مهم در سلامت آنها دانست و افزود: با توجه به اصلاحات ژنی در برخی از محصولات خوراکی و همچنین استفاده از آب سالم و مناسب توسط دانش آموزان در مدارس که به دلیل ضعیف بودن ایمنی کودکان در برابر این گونه موارد، استفاده از آب آشامیدنی و مواد خوراکی مورد تایید وزارت بهداشت باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: استاندارد بودن و سلامت محیط و فضای آموزشی دانش آموزان در مدارس همچون کلاس‎های درس، نور کلاس‎ها، استاندارد بودن میز و صندلی‌ها، محیط ورزشی و تفریحی و از همه مهم‌تر بحث کیف و کوله پشتی مورد استفاده برای دانش آموزان از جمله موضوعاتی است که نقش به سزایی در سلامت دانش آموزان دارد.

وی ادامه داد: ارتقاء سواد سلامت در بین دانش آموزان و تعیین ساز و کاری برای فعالیت خود دانش آموزان به عنوان مروجین سلامت در مدارس در قالب سفیران سلامت یکی از راه های آموزش و انتقال مفاهیم عمومی سلامت است که باید بیش از پیش بر این موضوع توجه کرد.

نجفی با بیان اینکه ماده ۹ مصوبه شهر دوستدار کودک علاوه بر مصوبه استقبال از مهر تکالیفی برای شهرداری تهران در نظر گرفته است، یادآور شد: شهرداری اقداماتی به همین منظور به ویژه در راستای شیوه نامه اجرایی مصوبه مهر با همکاری برخی از دستگاه‎های مرتبط با این موضوع انجام داده اما می‎توان در یک افق بلندتر و برنامه‎ریزی مناسب در سطح بالا به دانش آموزان آموزش‎های لازم را ارائه داد و به سلامت آنها توجه کرد تا از این ظرفیت مهم و آینده ساز برای فردای بهتر شهر و ایران اسلامی بهره برد.

انتهای پیام/

۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 43019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =