تهران چقدر فضای سبز دارد؟

شهر: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، درسه فاز از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۸، دو هزار و ۸۴۰ اصله درخت چنار ۱۰ تا ۱۲ ساله در خیابان ولی‌عصر(عج) کاشته است.

به گزارش خبرنگار شهر، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره آمار فضای سبز درون‌شهری و برون‌شهری تهران به شهر گفت: تهران در مجموع دو هزار و ۲۷۷ باب بوستان دارد که مساحت آن‌ها در حالت کلی به پنج هزار و ۹۴۹ هکتار می‌رسد. همچنین مساحت فضای سبز معابر شهری در تهران هشت هزار و ۲۵۳ هکتار بوده و کمربند سبز پیرامون شهر هم ۴۲ هزار و ۸۵۲ هکتار مساحت دارد.

او افزود: مجموع مساحت فضای سبز درون شهری و برون شهری تهران ۵۶ هزار و ۷۸۴ هکتار است که از این رقم سرانه فضای سبز درون شهری تهران ۱۶.۳۳ مترمربع و سرانه فضای سبز برون شهری تهران ۵۰/۲۴ مترمربع است.

این درحالی است که بر اساس آمارهای معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در شهریور ۱۳۹۸، تعداد بوستان‌های محله‌ای شهر تهران ۳۶۷ مورد بوده و همچنین تعداد ۸۹۱ بوستان ناحیه‌ای، ۴۲۵ بوستان منطقه‌ای و ۵۸۵ بوستان فرامنطقه‌ای در شهر تهران وجود داشت. از سوی دیگر ۱۱ محله هم بر اساس این آمار تا اسفند سال ۱۳۹۸، فاقد بوستان بودند.

در سال ۱۳۹۸، در مجموع سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، ۱۵ بوستان در سطح شهر تهران افتتاح کرد که مساحت آن‌ها به ۵۵.۹ هکتار می‌رسد. همچنین درسال ۱۳۹۸، هزار و ۲۹۰ هکتار جنگلکاری افزایش یافته و تا پایان سال ۱۳۹۸  یک میلیون و ۶۵۰ هزار  اصله درخت هم به شیوه الکترومغناطیسی پلاک کوبی شدند.

با استناد به آمارهای معاونت خدمات شهری، ۶ منطقه در تهران ، مناطق کم برخوردار فضای سبز هستند و ۱۴ منطقه دارای سرانه بالاتر استاندارد فضای سبز مشخص شده در طرح جامع شهر تهران هستند. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال ۱۳۹۸، تعداد ۳۰۵ هزار اصله نهال به شهروندان تحویل داده و همچنین ۵۶۰ هزار اصله درخت در سطح معابر و بوستان‌های سطح شهر کاشته است. از سوی دیگر در سال ۱۳۹۸، این سازمان هزار اصله درخت چنار ۱۰ تا ۱۲ ساله در خیابان ولی‌عصر(عج) هم کاشته است

همچنین آمارها نشان می‌دهد ۳ هزار و ۹۸۶ قطعه باغ تا پایان اسفند ۱۳۹۸، در تهران شناسنامه دار شده و همچنین ۶ قطعه باغ و اراضی مشجر در سال ۱۳۹۸ و ۳ قطعه در سال ۱۳۹۹ به تملک این سازمان درآمده که با احتساب آن کل مبلغ باغات تملک شده از حساب حفظ و گسترش فضای سبز به بیش از یکهزار میلیارد ریال است.

در سال ۱۳۹۸، مجموع مساحت فضای سبز که تحت پوشش آبرسانی مکانیزه بود جمعا به هشت هزار و ۳۱۶ هکتار رسید و مناطق ۵ و ۶ شهرداری هم به زودی استفاده از پساب را تصفیه شده فاضلاب را گسترش خواهند داد.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 4348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =