نهایی شدن خرید 630 واگن برای مترو تهران سکوت مدیران کم‌کار دوره قبل را شکست!

در حالی که قرارداد خرید 630 واگن جدید برای مترو تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند، مدیران کم‌کار دوره قبل پایتخت برای فعال نشان دادن خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند که قابل پذیرش نیست.

به گزارش شهر، در حالی که قرارداد خرید ۶۳۰ واگن جدید برای مترو تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند، مدیران کم‌کار دوره قبل پایتخت برای فعال نشان دادن خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند که قابل پذیرش نیست.
به گزارش کیهان، ماجرای تأمین ۶۳۰ واگن برای مترو تهران مربوط به امروز و دیروز نیست و چند سالی است در فضای اخبار شهری ماجرای قرارداد و ورود قریب‌الوقوع این واگن‌ها به شهر زیرزمینی پایتخت مطرح است. با وجود شائبه‌های متعدد مبنی بر کاغذی ماندن تأمین این واگن‌ها، حالا شهردار تهران در صدر هیئتی راهی چین شده است تا وعده‌اش مبنی بر ورود نخستین تولیدات ناشی از این قرارداد تا یک سال آینده را پیگیری و عملیاتی
کند.
با احتساب افتتاح چهار ایستگاه متروی اخیر با حضور رئیس‌جمهور، شبکه متروی تهران ۱۵۴ ایستگاه و ۲۸۳ کیلومتر مسیر را شامل می‌شود و هزار و ۴۰۰ واگن مترو دارد که به گفته شهردار تهران، ۶۰۰ واگن آن در سال‌های اخیر نیازمند اورهال(بازسازی اساسی) بوده است. با این اوصاف افزوده شدن ۶۳۰ واگن که به گفته مدیران فعلی شهری به ۷۹۱ واگن افزایش یافته بیش از نیمی از ظرفیت کنونی متروی پایتخت محسوب می‌شود و تزریق تدریجی آن فشار بر ناوگان فعلی و فشردگی مسافران شبکه زیرزمینی را کاهش خواهد
داد.
حناچی: مدیران فعلی دستاورد ۶۳۰ واگن را برداشت می‌کنند
اما در حالی که قرارداد خرید ۶۳۰ واگن جدید مترو در حال نهایی شدن است، حناچی شهردار سابق تهران در یادداشتی ضمن ‌اشاره به این‌که قرارداد ۶۳۰ واگن مربوط به دوره پیشین است، نوشت: «واقع امر آن است که موضوع عقد قرارداد ۶۳۰ واگن مترو که رسانه‌ای شده، اساسا مرتبط با مدیریت شهری فعلی شهر تهران نیست و به تلاش‌های مدیریت قبلی بازمی‌گردد، اما مدیران فعلی ان‌شاءالله آن را پیگیری نموده و پس از انتقال و مونتاژ در واگن‌سازی، دستاورد آن را برداشت می‌کنند. ایرادی هم ندارد، مهم این است که قدمی برداشته شود و مردم از سایه‌سار خدمات بهره‌مند شوند.» اظهارات عجیب حناچی درباره مترو به همین‌جا ختم نمی‌شود و وی در گفت‌وگویی، سابقه ساخت واگن مترو از سوی چینی‌ها را زیر سؤال می‌برد و اظهار می‌کند: «جالب است بدانید چینی‌ها تا قبل از متروی تهران، واگن‌ساز و متروساز نبودند و با آغاز شروع متروی تهران، چینی‌ها وارد این پروسه شدند.» این در حالی است که متروی پکن با ۱۶ ایستگاه و ۲۱ کیلومتر مسیر از ۱۹۶۹ آغاز به کار کرده که با توجه به چالش‌های راه‌اندازی آن در سال ۱۹۸۱ به طور کامل زیر بار ترافیکی رفته است. همچنین شرکت تولیدکننده لوکوموتیو چینی CRRC با تاریخچه‌ای مربوط به سال ۱۹۵۴ و از محل ادغام دو کارخانه CSR و CNR مشغول فعالیت است. شاید شهردار پیشین به ویکی‌پدیای CRRC بسنده کرده! که تاریخچه تأسیس آن را ۲۰۱۵ عنوان کرده؛ شرکتی که ناشی از سیاست ادغام برای کاهش هزینه‌ها تولید و رقابت‌پذیری دو شرکت قدیمی واگن‌سازی چشم‌بادامی‌ها تأسیس شد.
هاشمی: تحریم‌ها مانع تأمین ۶۳۰ واگن مترو است
محسن ‌هاشمی رئیس ‌سابق شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری تحریم‌ها را علت کامل نشدن فرآیند خرید ۶۳۰ واگن از چین عنوان کرده و می‌گوید: «بعد از تحریم‌ها، ساخت مترو و تأمین تجهیزات متحرک آن ممکن نشد و با مشکل نقدینگی مواجه شدیم. آخرین خرید، ٦٣٠ دستگاه واگن به صورت فاینانس از چین بود که به دلیل تحریم‌ها، هنوز فرآیند آن کامل نشده است. در واقع، نقش تحریم‌ها، بالاتر و بیشتر از ۲۰ درصدی است که برخی می‌گویند.»
هرمزی: ادعای حناچی درباره خرید واگن
صحت ندارد
محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اما اعتقاد دیگری دارد. او برگزاری مناقصه در دوره تکیه حناچی بر صندلی خیابان بهشت را تنها رخداد مربوط به قرارداد ۶۳۰ واگنی عنوان می‌کند و ناتوانی در تأمین ۱۵ درصد پیش پرداخت مبلغ قرارداد را سبب بر زمین ماندن این کلان‌پروژه برای متروی تهران در دوره پنجم عنوان کرد.
درستی: عدم واریز وجه
عامل توقف قرارداد ۶۳۰ واگن است
مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز در گفت‌وگویی عدم واریز وجوه لازم را عامل توقف پنج‌ساله قرارداد ۶۳۰ واگن مترو عنوان می‌کند و پیگیری‌های شهردار را سبب گره‌گشایی از انجماد مالی قرارداد واگن‌ها می‌داند.
زاکانی: پرداخت‌های لازم
برای قرارداد قدیمی واگن‌ها انجام شده است
درباره وضعیت واگن‌های جدید مترو چندی پیش شهردار تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر از افزایش واگن‌های مورد قرارداد به ۷۹۱ واگن نیز خبر داد و اعلام کرد پرداخت‌های لازم برای به جریان افتادن این قرارداد قدیمی در تعامل با دولت انجام شده و از سال آینده به تدریج تحویل خواهند شد.
بر اساس آنچه مطرح شد، تأمین منابع ریالی و ارزی در تعامل با دولت و پیگیری تعجیل در تحویل نخستین تولیدات مربوط به قرارداد ۷۹۱ واگنی در این دوره مدیریت شهری به سرانجام رسیده است. بنابراین، تأکید مدیران سابق پایتخت برای تصاحب «حقوق معنوی» قرارداد واگن‌های مترو به جهت عدم واریز وجوه قرارداد در دوره مدیریتشان نادرست است و همسویی سیاسی و فکری دولت دوازدهم با مدیران دوره پنجم نیز نتوانسته به انعقاد قرارداد و فرآیند ساخت این واگن‌ها منجر شود. وضعیتی که با توجه به ادعای شهردار تهران مبنی بر استقراض برای پرداخت حقوق در دوره گذشته، دور از ذهن هم نیست. این در حالی است که با وجود استمرار و تشدید تحریم‌ها، تهران یک سال آینده منتظر ورود نخستین واگن‌های ناشی از این قرارداد مهم خواهد بود.


منبع: کیهان

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 44009

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =