ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه در منطقه ۱۷

شصت و سومین جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با هدف بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌های مهم، گودهای پرخطر و دیگر موضوعات مرتبط با ایمنی منطقه ۱۷ به همراه ارائه گزارش اقدامات سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران تهران و طرح‌های انجام‌گرفته در حوزه مدیریت بحران منطقه ۱۷ برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران که با حضور مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا سیفی شهردار منطقه ۱۷ و جمعی از معاونان و مدیران سازمان‌های آتش‌نشانی، مدیریت بحران شهر تهران و شهرداری منطقه ۱۷ برگزار شد، گزارش‌هایی از اقدامات انجام گرفته ارائه و نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار گرفت.

بنابراین گزارش، در این نشست کامران عبدولی معاون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گزارشی از موضوعات مرتبط با ایمنی در منطقه ۱۷ ارائه داد.

وی ضمن بررسی وضعیت بافت فرسوده و معرفی محلاتی که درگیر بافت فرسوده‌اند، در گزارش خود تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تعداد حریق، حوادث و خدمات ایمنی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را اعلام کرد و یادآور شد که تعداد حریق نسبت به سال ۱۴۰۰ روندی کاهشی داشته است.

عبدولی در ادامه به بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن، بحرانی، پرخطر، میان خطر ، وضعیت مراکز درمانی ، مدارس، ساختمان‌های پرخطر، منابع آب و بازدیدهای آتش‌نشانی در این مراکز پرداخت.

ارائه توضیحاتی در خصوص شیوه‌نامه ابلاغی و پیگیری اجرای دستورالعمل ایمنی و آتش‌نشانی در کمیته ایمنی نواحی، ساختمان‌های بحرانی و شرح ناایمنی‌ها در این ساختمان‌ها و اقدامات انجام گرفته در خصوص رفع ناایمنی‌ها و نقاط بی‌دفاع، نقاط کور با موانع هنگام حضور خودروی عملیاتی و طرح پلاک ایمن در منطقه، موضوعات دیگری بود که در گزارش آتش‌نشانی مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه نصیری گزارشی از اقدامات انجام  گرفته از سوی مدیریت بحران در منطقه ۱۷ ارائه داد و با اشاره به این که  نگاه ما به منطقه ۱۷ از نظر مدیریت بحران مثبت است، به بررسی موضوعاتی بحرانی این منطقه پرداخت و ضمن بیان این نکته که با توجه به نزدیکی منطقه به گسل ری، موضوع زلزله و بافت فرسوده در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: در نتیجه باید درک درستی از تاثیرات زلزله بر بافت فرسوده منطقه داشت.

وی در ادامه با اشاره به پهنه‌بندی صورت گرفته در خصوص استان‌های معین یادآور شد:  در بازنگری اخیر استان‌های معین، استان کرمانشاه همچنان استان معین این منطقه است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه ۲۵ ساختمان سهم منطقه ۱۷ بوده که همه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نصیری در خصوص سند مخاطرات منطقه  نیز گفت: ۵۲ مخاطره در منطقه ۱۷ مورد مطالعه قرار گرفت که از این تعداد ۱۴ مورد آن بررسی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به موضوع HSE  و لزوم جدی گرفتن الزامات آن خاطرنشان کرد: مدیر بحران و مدیر  HSE در منطقه باید از جایگاه خاصی برخوردار باشند چرا که مسئول HSE، مسئول ارزیابی خطر است و رفع خطر و مدیریت ریسک با شهرداری منطقه است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: این منطقه با وجود کوچک بودن، منطقه مهمی است که علاوه بر فروریزش‌ها،در پهنه فرونشست هم قرار دارد و در نتیجه باید درباره آن بررسی‌های بیشتری صورت گیرد، چرا که مسئله منطقه در سالهای آینده، همین مسئله فرونشست است.

بررسی وضعیت گودهای منطقه، مخاطرات موجود، نساختمان‌های ناایمن متعلق به شهرداری منطقه، سامانه هشدار، پهنه‌بندی استان‌های معین و موقعیت منطقه ۱۷ در این پهنه‌بندی موضوعات دیگری بود که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به تشریح آن پرداخت.

همچنین در ادامه این گزارش موضوعات مربوط به برنامه‌های پدافند غیر عامل، اقدامات انجام گرفته به منظور کاهش آسیب‌پذیری در این خصوص، اقدامات پیشگیرانه و فعالیت گروه‌های دوام و خانه‌های دوام و ایمنی در این منطقه و نیز موضوعات و رتبه HSE، بازرسی‌ها و عدم انطباق‌های شناسایی شده موضوعات دیگری بود که معاونان سازمان مدیریت بحران شهر تهران گزارش‌هایی در این خصوص ارائه دادند. توجه به موضوعات ایمنی و اهمیت دادن به این نکات در ارتقای فرهنگی ، وضعیت پایگاه‌های مدیریت بحران منطقه و انتقال این پایگاه‌ها از سازمان ورزش به سازمان مدیریت بحران نکات دیگری بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری سازمان نیز در این نشست  ضمن بررسی مشخصات منطقه از نظر مخاطرات به موضوعاتی چون بافت فرسوده، میزان نوسازی صورت گرفته،  بررسی وضعیت منطقه از نظر سیل و توسعه فرونشست زمین پرداخت.

شناسنامه قنوات منطقه، آمار و پراکندگی تلفات انسانی و خسارت احتمالی بر مبنای سناریوی فعال شدن گسل ری و ساختمان‌های تخریب شده، موضوعات دیگری بود که در این گزارش با آنها اشاره شد.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست، معاون پیشگیری سازمان به بررسی عملکرد تیم ارزیابی ساختمان‌های ناایمن پرداخت. بررسی وضعیت پدافند غیر عامل، وضعیت پایگاه‌های مدیریت بحران منطقه، تمرین‌های انجام گرفته و ظرفیت اسکان اضطراری، حضور در تجمعات انبوه، وضعیت آب اضطراری و بررسی گروه‌های دوام در منطقه موضوعات دیگری بود که از سوی معاونان؛ مجید آرون معاون آمادگی و عملیات، سید علی شریفی سرپرست معاونت پدافند غیر عامل  و شاهین مظفری معاون  بازیابی، توانمندسازی و مشارکت جامعه‌محور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشریح شد.

 رضا سیفی شهردار منطقه ۱۷ نیز در این نشست گفت: موضوع ایمنی چون با جان انسان‌ها ارتباط دارد خیلی مهم است و برای ما در قید اولویت قرار دارد.

در ادامه این نشست گزارش اقدامات صورت گرفته از سوی کمیته ایمنی ساختمان‌های ناایمن منطقه ۱۷ قرائت شد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر نیز در این نشست با محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: این رژیم منحوس است که با غصب سرزمین فلسطین این فجایع را به وجود آورده است. امیدوارم شاهد از بین رفتن این رژیم منحوس باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این که با اقدامات انجام گرفته در حوزه ایمنی فضای شهر نسبت به یک سال پیش تغییر کرده و در مورد ساختمان‌های ناایمن صرفا به اخطار بسنده نمی‌شود، بیان کرد: اگر در لیست ساختمان‌های ناایمن فقط به اخطار اکتفا کنیم، این ترک فعل است.

بابایی در ادامه با بیان این که با وجود اقدامات انجام گرفته هنوز از برنامه عقب هستیم و این موضوع در ارزیابی‌ها لحاظ خواهد شد تا روند کار سرعت بیشتری بگیرد و موضوع ساختمان‌های ناایمن پیگیری شود، یادآور شد: این کار باید  با تدبیر و سرعت مطلوب پیش برود.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: همه کارها شدنی است و تنها انگیزه و همت می‌خواهد و شعار ما این است که می‌شود و می‌توانیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگسازی عقب هستیم و از این نظر باید بهتر کار کرد و در این حوزه تنها گروه‌های دوام فعال هستند و بقیه‌ی قسمت‌ها به این امر توجه ندارند.

انتهای پیام/

۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 44264

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =