به گزارش شهر، برقیسازی سیستم حملونقل عمومی ناجی شهر خواهد شد؛ چراکه تجربه جهانی نشان داده است استفاده از این تکنولوژی میتواند همچون سپری در برابر افزایش آلودگی هوا عمل کند.
مدیریت شهری فعلی با تکیه بر این راهکار در تلاش است تا با یک تیر چند نشان بزند و علاوه بر گشایش گره ترافیک شهر، شرایط را برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی و آلودگی هوا هموار کند. برقیسازی از چنان اهمیتی برخوردار است که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه علنی شهریورماه شورای شهر نیز بر این موضوع تأکید کرد و گفت که قرار است اتوبوسها، موتورسیکلتها و تاکسیهای برقی بهعنوان گزینههایی برای توسعه حملونقل عمومی مورد توجه قرار بگیرند. شهردار تهران در همان جلسه اعلام کرد که بهمنظور برقیسازی تاکسیهای شهر، تفاهم اولیهای با وزیر صمت برای سقف ۵۰هزار تاکسی برقی انجام شده است. در همین راستا بود که مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اواخر مهرماه از ۲قرارداد جدید برای تأمین اتوبوس برقی خبر داد. بهگفته او «شرکت واحد اتوبوسرانی برای خرید هزار دستگاه اتوبوس برقی قراردادی را با ۲شرکت منعقد کرده و بناست براساس قرارداد و مبلغ پرداخت شده بهصورت فازبندی و براساس زمانبندی این اتوبوسها تحویل شرکت واحد اتوبوسرانی شود.»
تلاش مدیریت شهری برای پیشبرد برنامههای برقیسازی به این اقدامات محدود نمیشود. سفر شهردار تهران به پکن تاکنون با پیگیریهایی برای اتوبوس برقی، تراموا و... همراه شده است. پرویز سروری، نایبرئیس شورای شهر روز گذشته در رابطه با مذاکرات انجام شده در این سفر تأکید کرد: «برای تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلتهای برقی نیز مذاکرات صورت گرفته است.»
تأمین برق موردنیاز وسایل نقلیه برقی موضوعی است که بهراحتی نمیتوان از کنار آن عبور کرد. براساس برنامهای که شهردار تهران اعلام کرده بود، در آینده نزدیک، ۵هزار محل شارژ و ۱۷۰۰جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران ایجاد خواهد شد؛ نکتهای که سیدمحمد میرزاییقمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با آمار و ارقام آن را توضیح داده است: «۵۰هزار دستگاه تاکسی برقی و ۴۰۰هزار موتورسیکلت برقی، ۵۳۰ مگاوات در یک شبانهروز برق لازم دارند.
مصرف شهر تهران روزانه حدود «۵۰۰۰مگاوات» برق است؛ یعنی این تعداد ناوگان برقی معادل یکدهم مصرف روزانه شهر برق، مصرف خواهند داشت. پس گام اول علاوه بر تهیه زیرساخت ایستگاههای شارژ، تولید برق است. امیدواریم وزارت نیرو با احداث یک نیروگاه به این فرایند کمک کند.» هر چند برقیسازی سیستم حملونقل عمومی اقدامی یکشبه نیست، اما نمیتوان منکر شد که حرکت در مسیر برقیسازی، میتواند آینده بهتری از شهر را ترسیم کند.
منبع: همشهری
انتهای پیام/
نظر شما