بازدید اعضای هیات‌رئیسه شورای شهر تهران از ستاد معاینه فنی خودروهای تهران

اعضای هیات‌رئیسه شورای شهر تهران بر بازنگری دوره معاینه فنی و مدیریت یکپارچه برای حل مسائل زیست‌محیطی شهر تهران تاکید کردند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی، صبح روز پنج شنبه مورخ ۴ آبان ماه، سوده نجفی و جعفر شربیانی اعضای هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به همرای شادی مالکی مدیر عامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و جمعی از مدیران ضمن بازدید از فعالیت مرکز معاینه فنی نیایش در جریان مجموعه فعالیت ها و اقدامات شاخص چندماه اخیر ستاد معاینه فنی قرار گرفتند.

در این بازدید مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن اشاره به این مسئله که شهر تهران در خصوص خدمات معاینه فنی در کشور پیشتاز است و اولین مرکز معاینه فنی در کشور در سال ۱۳۷۹ در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران ایجاد گردیده،گفت: این مجموعه به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در مجموعه شهرداری تهران فعالیت می نماید و با هدف ارتقا ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا با استفاده از تجارب سایر کشورهای پیشرفته در این زمینه ایجاد گردیده است.البته معاینه فنی در دنیا حدود یک قرن قدمت دارد که در کشور ایران به واسطه اثر بخشی مثبت آن در کاهش آلودگی هوا و تصادفات توانسته به سرعت توسعه و کشور از ۶۸۰ مرکز معاینه فنی مختص خودروهای سبک برخوردار گردد.

مالکی ضمن تاکید بدین موضوع که معاینه فنی دارای قوانین بالادستی و استاندارد و دستورالعمل های کشوری است اظهار داشت: کیفیت انجام معاینه فنی در کشور بایستی یکسان باشد ولی در واقعیت این اتفاق نمی افتد. دقت و صحت انجام کار در مراکز باعث گردیده بخشی از خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کنند.

وی در خصوص نیاز به سیاست گذاری جهت مراجعه خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: همانند سایر کشورهای موفق در زمینه حل معضل آلودگی هوا سیاست گذاری و تصمیم سازی در شورا می تواند به نحوی باشد که حداقل برای تردد در مناطق مرکزی که با آلودگی هوای بیشتری در آن روبرو هستند داشتن معاینه فنی از شهر تهران الزامی شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در توضیح رویکرد جدید ستاد مبتنی بر مولد سازی و ایجاد درآمد های پایدار با استفاده از ظرفیت مراکز معاینه فنی افزود: تعرفه معاینه فنی براساس قانون توسط دولت تعیین می شود که باتوجه به عدم افزایش نرخ منطبق با هزینه های جاری مراکز متاسفانه این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی در تامین هزینه ها شده است. خوشبختانه در سال جاری بنا بر تدبیر مدیران شهری رویکرد جدیدی در مجموعه اتخاذ گردیده است. این ستاد علاوه بر انجام ماموریت سازمانی، توسعه کسب و کار را نیز ملحوظ نظر قرار داده است.

مالکی در توضیح اقدامات شاخص چند ماه اخیر در راستای تسهیل در خدمت رسانی شایسته به شهروندان و توسعه کیفی و کمی خدمات اذعان داشت: از بهمن سال گذشته پس از ۵ سال بحث توسعه خطوط معاینه فنی را داشته ایم و ۱۰ خط معاینه فنی به خطوط معاینه در این ۸ ماه اضافه شده است.در حال حاضر مراکز شهر تهران از بضاعت پذیرش سالانه ۳.۵ میلیون دستگاه خودروی پایتخت برخوردار هستند. علاوه بر بحث افزایش ظرفیت مراکز و ساماندهی و مدیریت صف مراکز با تغییر نحوه پذیرش از حضوری به اینترنتی، اقدامات مهمی در تسهیل خدمت رسانی شایسته به شهروندان و امکانات رفاهی در مراکز انجام شده و تقریبا ۹۰ در صد از تکالیف این ستاد در احکام برنامه چهارم تحول شهر تهران تحقق یافته است و بنا بر قولی که به شهروندان دادیم در ۶ ماه دوم سال واحد پرتابل معاینه فنی برای نخستین بار در کشور با تمامی استانداردهای یک خط مکانیزه معاینه فنی راه اندازی می شود.

وی ضمن بر شمردن تعدادی از اقدامات نظیر راه اندازی تعمیرگاه ویژه بانوان، ارائه چندین لایحه جهت اصلاح قوانین و راه اندازی خدمات جدید، تعامل با مجموعه های شهرداری تهران جهت مراجعه خودروهای سازمانی و کارکنان به مراکز معاینه فنی شهر تهران و شروع مجدد فعالیت کمیته تخصصی ستادهای معاینه فنی کلان شهرهای ایران با ریاست ستاد معاینه فنی پس از وقفه ۴ ساله جهت پیگیری امور صنفی و تشکیلاتی ستاد های معاینه فنی کشور در خصوص برگزاری همایش ملی معاینه فنی در ماه گذشته اظهار داشت: به منظور استفاده از ظرفیت مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور و شناسایی عوامل تاثیر گذار در اثربخشی معاینه فنی در کشور این همایش برای نخستین بار برگزار شد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن اشاره بدین موضوع که بعضا تمام خودروهای غیر مشمول مراجعه کننده به مراکز در بار نخست موفق به دریافت گواهی معاینه فنی نمی شوند گفت: مطابق قانون خودروها از زمان تولید ۴ سال معاف هستند. با توجه به داده کاوی انجام شده در مورد خودروهای غیر مشمولی که به مراکز مراجعه کرده اند حدود ۵ درصد از این خودرو از آزمون ترمز مردود می شوند که در صورت تعمیم آن به تعداد حدود یک میلیون خودروی غیر مشمول، ۵۰ هزار خودرویی که الزامی به مراجعه به معاینه فنی ندارند دارای نقص سیستم ترمز هستند.بدون تردید این آمار نشان می دهد که سن معافیت نیازمند بازنگری بوده و به نحوی بایستی این سن تعیین شود که حداقل خودروها پس از دوره گارانتی به مراکز معاینه فنی مراجعه نمایند.

در ادامه سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بدین موضوع که بازدیدهای حضوری و میدانی از مجموعه های خدماتی شهرداری تهران بدون تردید در تصمیم سازی های مرتبط با آن مجموعه در شورای اسلامی تاثیر گذار است، اظهار داشت: بحث ترافیک و آلودگی هوا یکی از دغدغه های دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران است. ستاد معاینه فنی براساس قوانین بالادستی دارای مسئولیت و تکالیفی است که خوشبختانه این مجموعه علاوه بر ماموریت سازمانی توانسته در بحث کیفی سازی و مشتری مداری با انجام مدیریت صف و اینترنتی کردن پذیرش خودروها اقدامات برجسته ای را رقم زند.

وی با اشاره به کثرت تردد خودروهای فرسوده در شهر تهران و عدم مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی گفت: معاینه فنی از دو بعد حائز اهمیت است. بعد ارتقا ایمنی تردد و کاهش تصادفات و بعد دیگر کاهش آلودگی هوا و پایش سطح انتشار آلایندگی خودروها. بدون تردید سیاست گذاری های انجام شده در شورای اسلامی شهر تهران جهت حل این معضلات معطوف به تقویت انجام معاینه فنی وسایل نقلیه و انجام قوانین مربوط به آن است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در خصوص افزایش اثر بخشی معاینه فنی در شهر تهران و استفاده حداکثری از زیر ساخت های ایجاد شده در این زمینه تصریح کرد: دوره معاینه فنی خودروهای شخصی سالی یکبار است که به نظر می رسد این دوره بایستی بازنگری و به شش ماه کاهش یابد. علاوه بر این بایستی سیستم معاینه فنی به نحوی باشد که اگر خودرویی در مراکز معاینه فنی مردود شود، مراجعه آن به مراکز خارج از تهران امکان پذیر نباشد. واقعیت این است که کیفیت و دقت و صحت معاینه فنی در شهر تهران متفاوت است. کلانشهر تهران به واسطه وضعیت بحرانی آلودگی هوا دارای مختصات خاص خود بوده و خودروهای پایتخت بایستی با دقت بیشتر و سختگیرانه تر کنترل شوند. به نظر می رسد سیاست گذاری بایستی به نحوی باشد که خودروهای پایتخت تنها در مراکز شهر تهران معاینه فنی بگیرند.

نجفی در خصوص معاینه فنی موتورسیکلت ها در شهر تهران بیان کرد: جهت ساماندهی موتورسیکلت ها و کنترل معاینه فنی این وسایل نقلیه باید با پلیس راهور نشست مشترکی برگزار و در این خصوص چاره اندیشی شود.بدون تردید بهترین روش برای ساماندهی موتورسیکلت از حیث موضوعات مختلف معاینه فنی است.

در ادامه جلسه جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از کارنامه مثبت کارکنان ستاد معاینه فنی در خدمت رسانی به شهروندان اظهار داشت: مباحث مربوط به محیط زیست در تهران به عنوان یک کلان شهر متولیان و مسئولین زیادی دارد که همین مسئله موجب گردیده مشکلات مترتب با آن حل نشود. بدون تردید این مسئله نیازمند یک مدیریت یکپارچه است که با توجه به اینکه مدیریت شهری با تمامی شئونات مردم در ارتباط است به نظر می رسد در این حوزه بایستی این مسئولیت به شهرداری تفویض گردد. سیاست ها در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم به نحوی باید بازآفرینی شود که مسئولیت به یک دستگاه واگذار شود.

شربیانی با توجه به اهمیت انجام معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات گفت: مجموعه فعالیت های ستاد معاینه فنی در بحث مولد سازی و کسب درآمد بایستی به نحوی باشد که بر ماموریت سازمانی آن در پایش خودروها اثر منفی نداشته باشد. رویکرد جذب حداکثری خودروهای پایتخت در مراکز معاینه فنی می تواند مجموعه را از بحث مولدسازی بی نیاز نماید. باید ستاد در رعایت قوانین بالادستی کوشا و تمام سعی خود را بنماید. عملکرد درست این مجموعه می تواند اثرات مثبتی در حفظ جان و سلامت جامعه داشته باشد.

در پایان تعامل بیشتر مجموعه ستاد معاینه فنی با شورای اسلامی شهر تهران با هدف مطالبه گری، انتقال دغدغه ها و تسریع در سیاست گذاری مورد تاکید اعضای شورا قرار گرفت.

انتهای پیام/

۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 44399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =