بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

مرور و بررسی روزنامه‌های امروز کشور نشان می‌دهد که مباحث مطرح‌شده توسط شهردار تهران درخصوص دستاوردهای سفر چین و گره‌گشایی‌هایی که پس از چندین سال در بحث حمل و نقل عمومی و تامین واگن مترو انجام شده، در این جراید بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار شهر، سفر شهردار تهران به چین و دستاوردهای ۳ میلیارد دلاری آن به همراه سایر تفاهمات انجام شده در بخش‌های مختلف حوزه مدیریت شهری از جمله بحث‌های حمل‌ونقلی و موضوعات زیست محیطی، جلسه روز گذشته شورای شهر را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود و بیشتر وقت این جلسه به گزارش زاکانی و اظهار نظرهای اعضای شورا در خصوص این سفر اختصاص داده شد.

مرور و بررسی روزنامه‌های امروز کشور نیز نشان می‌دهد که مباحث مطرح شده توسط شهردار تهران درخصوص دستاوردهای سفر چین و گره‌گشایی‌هایی که پس از چندین سال در بحث حمل‌ونقل عمومی و تامین واگن مترو انجام شده، در این جراید نیز بازتاب گسترده‌ای داشت که در گزارش زیر به چند نمونه از این روزنامه‌ها اشاره می‌کنیم:

تعادل

روزنامه تعادل درباره گزارشات ارائه شده توسط زاکانی در شهر شورای شهر نوشت: شهردار تهران دیروز با حضور در شورای شهر دستاوردهای سفر خود به چین را برای اعضای این شورا گزارش کرد. انجام این دستاوردها که در واقع امضای چند تفاهمنامه برای خرید واگن مترو، اتوبوس، موتور برقی و ساخت و ساز در تهران است، از سویی منوط به تامین ارز و همکاری‌های لازم توسط دولت سیزدهم است. در این میان یکی از اعضای شورای شهر گفته، اگر تنها دستاورد سفر به چین ورود اولین گروه از واگن‌ها به تهران تا ۱۲ ماه آینده باشد، برای تمام این سفر کفایت می‌کند. 

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

تعادل در ادامه به مصاحبه زاکانی در جمع خبرنگاران اشاره کرد و نوشت: شهردار تهران در حاشیه یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: دو روز است که دنبال عملیاتی‌سازی دستاوردهای سفر به چین هستیم و در همین راستا روز یکشنبه در جلسه هیات دولت مساله لزوم پشتیبانی دولت را از رییس بانک مرکزی، وزیر صمت و نفت دنبال کردیم و روز پنجشنبه نیز جلسه‌ای در این خصوص خواهیم داشت. وی با بیان اینکه قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن مبتنی بر پشتیبانی دولت منعقد شد، اظهار کرد: پشتیبانی مالی ۲ هزار دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با طرف خارجی است و موضوع مورد بحث نوع این وسایل است و در همین رابطه پنج شرکت بزرگ را مورد بازدید قرار دادیم و مقرر شد هیات چینی به تهران سفر کند. زاکانی با بیان اینکه یک هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس از طریق قرارداد با شرکت‌های داخلی تامین می‌شود، گفت: منابع مالی تولیدکنندگان داخلی از سوی شهرداری تهران تامین شد. با یک شرکت ۴ همت قرارداد منعقد کردیم، اما در این میان یکی از شرکت‌ها اعلام کرد سالانه می‌تواند دو اتوبوس برقی تولید کند که باید این توان افزایش یابد.

بر اساس گزارش این روزنامه؛ دیروز ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جلسه این شورا گفت: اگر تنها دستاورد سفر به چین ورود اولین گروه از واگن‌ها به تهران در ۱۲ ماه آینده باشد، به تمام هدف‌ها رسیده‌ایم. همین که یک قراردادی که هفت سال معطل مانده و به هر دلیلی به نتیجه نرسیده بود، محقق شود، برای تمام این سفر کفایت می‌کند. امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در دیگر قراردادها نیز شهرداری به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند و دولت برای گشایش ارزی به شهرداری کمک کند، یادآور شد: یکی از نمایندگان مجلس توییتی را منتشر کرد و مصاحبه‌ای در خصوص تولید داخلی انجام داد. در سال‌ها پیش که شرایط تولید داخلی به این شکل نبود هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی از خارج از کشور خریداری شد. نمی‌دانیم چرا وقتی کاری شیرین به نفع مردم انجام می‌شود چنین مباحثی را مطرح می‌کنند؟  وی افزود: یکی از شرکت‌های داخلی اعلام کرد دو اتوبوس می‌تواند بسازد و تحویل دهد؛ ۲۰۰ دستگاه اتوبوس هم در تهران گم می‌شود و چطور ما باید منتظر باشیم دو اتوبوس به ما تحویل دهند؟ 

ایران

ایران دیگر روزنامه‌ای بود که تشریح جزییات سفر زاکانی به چین و دستاوردهای آن را پوشش داد و برای این کار از عنوان دستاورد ۳ میلیارد دلاری سفر شهردار تهران به چین استفاده کرد. 

در گزارش این روزنامه می‌خوانیم؛ شهردار تهران پس از بازگشت از سفر چین در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران حاضر شد و گزارشی از این سفر ارائه داد. علیرضا زاکانی در این جلسه درباره دستاوردها و توافقات بویژه در حوزه حمل و نقل در بازگشت از سفر چین گفت: «از ۱۰ سال پیش خواهرخواندگی با پکن را در کارنامه داریم اما به بیان آنها در این سال‌ها اتفاق خاصی نیفتاده بود. بهانه دعوت چین از ما سومین اجلاس راه ابریشم بود. از سال ۲۰۱۳ سه اجلاسیه به این منظور برگزار شده است. ایده یک کمربند و یک راه، هم پشتوانه تاریخی دارد هم افقی را از آینده ترسیم می‌کند. در این مسیر حضور ایران از اهمیت بالایی برخوردار و هدف بزرگی برای دیپلماسی در بر داشته است.»  

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

در ادامه گزارش روزنامه ایران آمده است؛ شهردار تهران با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلات تهران امروز، ترافیک، آلودگی هوا و مسکن است، افزود: «سه موفقیت در حوزه اقتصادی داشتیم. ساخت ۷۹۱ واگن که از سال ۹۵ مقرر شده بود، عملیاتی شد. حجم عرضه هم یک میلیارد دلار است و از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود. موفقیت دوم مجاب کردن طرف چینی برای پشتیبانی از مجموعه قراردادهای ماست که برای اولین بار است اتفاق می‌افتد. مقدمه یک قرارداد را هم داشتیم؛ حدود یک میلیارد دلار پروژه در داخل شهر و تجهیز خط ۱۱ مترو با مقیاس ۵ درصد از هزینه‌ها توسط چین آغاز می‌شود که مدل جدیدی است. در مجموع دستاوردهای سفر بالغ بر ۳ میلیارد دلار است. در کل ما در مسیری پیش رفتیم تا در این سفر هشت هدف داشته باشیم که شامل دیپلماسی عمومی، حمل و نقل، محیط زیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوه‌سازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایه‌گذاری و انعکاس رسانه‌ای و حضور فعال در چین است.»

کیهان

 همکاری دولت و دغدغه رئیس‌جمهور، قرارداد واردات واگن مترو را عملیاتی کرد؛ این عنوانی بود که روزنامه کیهان از آن برای موضوع سفر شهردار تهران به چین و تشریح جزئیات این سفر در صحن شورای شهر استفاده کرد و در ادامه آن به نقل از زاکانی نوشت: اگر دولت همکاری‌های خود را نداشت و رئیس‌جمهور دغدغه حل مشکلات تهران را نداشت همان مسیری طی می‌شد که در دوره قبلی شورا و دولت طی شد و در نتیجه آن امکانی برای تهران فراهم نشد. لذا در اثر این پیگیری‌ها ما پس از ۶ سال توانستیم قرارداد واردات واگن با طرف چینی را عملیاتی کنیم. زاکانی با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت صمت و مجموعه‌های مختلف با ما همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: از اعضای حاضر در تیم تقدیر می‌کنیم که ما را همراهی کردند. سفر به چین با دعوت شهردار پکن انجام شد؛ ۱۰ سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن در کارنامه شهرداری به ثبت رسیده بود اما با این وجود طی این مدت ارتباط خاصی میان مدیریت شهری تهران و پکن شکل نگرفت. 

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

در گزارش این روزنامه همچنین امده است: زاکانی در جلسه دیروز شورا از دیگر دستاوردهای سفر خود به چین به تفاهم برای تأمین هزار دستگاه اتوبوس برقی، هزار دستگاه دوکابین گازسوز، ۱۰هزار ون برقی، ۱۰هزار تاکسی برقی و ۱۰۰هزار موتور برقی به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: دیگر دستاورد مهم سفر چین تفاهم سه‌جانبه برای ساخت و تکمیل خط ۱۱ متروی تهران است؛ به این ترتیب مناطق جنوبی تهران نیز صاحب مترو خواهند شد. وی تصریح کرد: تفاهم با چین اصلاً به‌معنای پشت‌پا زدن به تولید ملی نیست؛ ما در کنار خرید، موضوع انتقال تکنولوژی را برای افزایش توان داخلی دنبال می‌کنیم اما نمی‌توان نیازهای مردم را ندیده گرفت.

دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد دیگر روزنامه‌ای بود که به توضیحات شهردار تهران در صحن شورا درباره سفر به چین البته با روش و روایت خاص خود پرداخت و به انتقاد زاکانی از ظرفیت پایین تولید در بحث اتوبوس نیز اشاره کرد. 

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

این روزنامه نوشت: شهردار تهران روز گذشته با حضور در صحن شورای شهر جزئیات سفر حدود ۱۱ روزه خود به کشور چین را تشریح کرد و به سوالات اعضای شورای شهر و شهروندان در این رابطه نیز پاسخ داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، یکی از اما و اگرهای مطرح شده درباره سفر شهردار تهران و هیات همراه به چین این بود که آیا این سفر مصداق بی‌اعتنایی به تولید داخلی نیست؟ علیرضا زاکانی برای پاسخ به این پرسش ناگزیر شد تجربه بازدید خود از پنج شرکت خودروساز چینی را تشریح و از تولید داخلی انتقاد کند. ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است که منابع آن از محل پشتیبانی دولت تامین می‌شود. مجوز افزایش یا کاهش ۲۵درصدی قرارداد وجود داشت و با موافقت طرف چینی تعداد واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه رسید. شهردار تهران خاطرنشان کرد: در قرارداد اولیه زمان تحویل اولین سری از این تعداد واگن، ۲۳ ماه بعد از شروع کار پیش‌بینی شده بود، اما در پیگیری‌های جدی معاونت حمل‌ونقل، اولین سری واگن‌ها یک سال بعد وارد پایتخت خواهد شد.

شرق

روزنامه شرق نیز برای گزارش شهردار تهران درباره سفر به چین از عنوان سوغات ۳ میلیارد دلاری برای تهران استفاده کرد و توضیح داد: علیرضا زاکانی روز گذشته به صحن شورای شهر آمد و از قرارداد یک‌میلیاردو ۴۰ میلیون دلاری در حوزه حمل‌ونقل خبر داد؛ قراردادی که هفت سال در ایستگاه دولت معطل مانده بود و حالا برای تهرانی‌ها نقد شده است. شهردار تهران می‌گوید اولین واگن چینی یک سال دیگر به متروی تهران می‌رسد و از مهدی چمران، رئیس شورای شهر، می‌خواهد وعده خود برای شیرینی‌دادن در صورت تحقق این قرارداد را عملی کند. اما چمران می‌گوید زمانی که واگن‌ها آمد شیرینی هم می‌دهد. یکی از اعضا به شوخی می‌گوید آقای چمران آن زمان هم می‌گوید وقتی آخرین واگن به تهران رسید شیرینی می‌دهند و شهردار پاسخ می‌دهد ما به همان شیرینی خشکی که آقای کاشانی دادند هم راضی هستیم.

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

شرق ادامه داد: پس از سخنان شهردار، مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، خواستار پیگیری و مشخص‌شدن زمان‌بندی تبدیل تفاهم‌ها به قرارداد در گام‌های بعدی شد و گفت: این قراردادها از لحاظ قیمت و کیفیت مورد ارزیابی قرار بگیرد. ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: اگر تنها دستاورد این سفر ورود اولین گروه از واگن‌ها به تهران در ۱۲ ماه آینده باشد، به تمام هدف‌ها رسیده‌ایم. همین که قراردادی که هفت سال معطل مانده و به هر دلیلی به نتیجه نرسیده بود، دنبال شد، به تمام این سفر کفایت می‌کند.

مردم‌سالاری

روزنامه مردم سالاری به دستاوردهای سفر زاکانی به چین اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: چینی‌ها در تهران شهرک‌سازی نوین انجام خواهند داد. 

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی درباره تشریح جزییات سفر شهردار به چین از عنوان جزئیات قرارداد ریلی بین ایران و چین استفاده کرد و بخشی از توضیحات زاکانی را در گزارش خود منتشر کرد. 

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

آرمان ملی

آرمان ملی  و کائنات نیز دیگر روزنامه‌هایی بودند که از دستاوردهای این سفر به موضوع تفاهم برای شهرک سازی نوین چینی ها در تهران اشاره کرد. 

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

کائنات

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

همشهری

سوغات ۳ میلیارد دلاری سفر چین برای شهر عنوانی بود که روزنامه همشهری برای گزارش خود درخصوص جزئیات ارائه شده توسط شهردار تهران در صحن شورا پس از بازگشت از سفر چین مورد استفاده قرار داد.

بازتاب اظهارات شهردار تهران در خصوص سفر به چین در مطبوعات

انتهای پیام/

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 44642

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =