موش‌های تهران جهش‌یافته نیستند/ ضرورت تداوم طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری حیوانات موذی

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از اجرای فاز اول طرح ویژه و ضربتی کنترل و مبارزه با موش در معابر اصلی و شریان‌های پرتردد شهر، میزان ثبت شکایات مردمی در سامانه ۱۳۷ کاهش یافت.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر، با اشاره به وجود حیوانات موذی در سطح پایتخت اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در سطح شهر تهران که شهروندان نسبت به آن انتقاد دارند وجود موش و حیوانات موذی و جونده است که بر اساس گزارش‌های دریافتی و تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۳۷ در حال حاضر متاسفانه در ۱۰ ناحیه شهر تهران وضعیت مناسب و مطلوب نیست و باید سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اقداماتی در راستای کنترل و کاهش این حیوانات انجام دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مبارزه و کنترل تعداد این جوندگان موذی به ۲ شکل دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲ روش فیزیکی و شیمیایی برای کاهش و کنترل موش‌های سطح شهر بکار گرفته می‌شود که البته تاکید ما استفاده کمتر از روش شیمیایی است تا آسیب کمتری به محیط زیست و آب‌های زیرزمینی وارد شود.

نجفی با تأکید بر اینکه شهرداری باید مشکلاتی مانند وجود کلونی‌های موش در جوی‌ها را به صورت ریشه‌ای و علمی برطرف کند، یادآور شد: یکی از دلایل افزایش موش‌های سطح شهر بحث عمرانی و جداول خیابان‌ها است که باید در این خصوص بهسازی و مرمت لازم صورت گیرد و نسبت به انسداد پناهگاه‌ها و منافذی که وجود دارد، اقدام شود.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: طبق پیگیری‌ و صحبت‌هایی که با مدیران سازمان مدیریت پسماند داشتم در جریان اجرای طرح ویژه و ضربتی کنترل و مبارزه با موش در معابر اصلی و شریان‌های پرتردد شهر که از اواسط شهریور تا نیمه مهرماه اجرا شد، قرار گرفتم و خوشبختانه پس از اجرای فاز اول این طرح طبق اعلام سامانه ۱۳۷ میزان ثبت شکایات مردمی در شهریورماه نسبت به دوره گذشته کاهش یافته است؛ البته این کافی و قابل قبول نیست و باید وضعیت شهر از این حیث با اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان در خصوص رعایت بهداشت در سطح معابر و انهار، اصلاح منافذ در جوی‌ها و همچنین بکارگیری روش‌های فیزیکی به حد قابل قبولی برسد تا رضایت مردم جلب شود.

وی با بیان اینکه برخی از شهروندان به دلیل جثه بزرگی که  برخی از موش ها دارند موضوعاتی از قبیل جهش یافتگی را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: بر اساس گزارشی که بنده از سازمان مدیریت پسماند دریافت کردم، این حیوان جونده "رت" نام دارد که به دلیل وجود غذای مناسب و شرایط رشد مطلوب جثه بزرگی دارند که به اشتباه این ذهنیت را ایجاد می‌کند که موش‌ها جهش یافته‌اند اما طبق بررسی‌های کارشناسی و گزارش سازمان مدیریت پسماند که متولی اصلی جمع‌آوری حیوانات موذی در سطح شهر تهران است، این موضوع صحت ندارد.

نجفی با تأکید بر اینکه بسیاری از جانواران موذی ناقل بیماری هستند، گفت: بهداشت عمومی و محیطی و همچنین رعایت بهداشت واحدهای صنفی و اغذیه‌فروشی در سطح شهر و نریختن زباله‌های خانگی و خوراکی یکی از راه‌های اصلی کنترل تعداد این جوندگان در سطح شهر است.

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ضرورت دارد در راستای حفظ سیمای شهر، کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی زباله و کاهش و کنترل حیوانات موذی و جونده، نظافت و شستشوی معابر و سطل‌های زباله به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر بهبود وضعیت جمع‌آوری پسماند در سطح شهر و درخواست اعضای شورا و شهروندان نسبت به این موضوع، اظهار کرد: البته سازمان پسماند فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده و امیدواریم به زودی شاهد تغییراتی در سطح شهر باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند باید با همکاری سازمان محیط زیست، مراکز علمی و سازمان‌های مردم نهاد باید در خصوص کاهش و کنترل حیوانات موذی و جونده، اقدامات جدی و موثری از جمله همین طرح مبارزه ویژه اخیر را انجام و با استفاده از ظرفیت‌های آکادمیک و دانشگاهی روش‌های مبارزه و کنترل بدون ضرر و خطر برای شهر و شهروندان را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 44709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =