برگزاری انتخابات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران

انتخابات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران برگزار و حرمت‌الله رفیعی به عنوان رئیس مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران ابقاء شد، همچنین به اتفاق آرای اعضا، عباس بیدگلی همچنان در پست دبیر این مجمع باقی ماند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ نشست مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران با حضور اعضای این تشکل و علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی، سید محمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و مسئول دبیرخانه هلدینگ گردشگری، سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی،حسین ساری مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت گردشگری و مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی برگزار شد.

حرمت‌الله رفیعی رئیس مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران پیش از برگزاری انتخابات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران پیشنهاد داد: از امسال ریاست دوره‌ای شود چرا که می‌تواند تبعات مفیدی به همراه داشته باشد، گرچه وقتی با هم هستیم یعنی با هم و در کنار هم هستیم و رئیس و مرئوسی نداریم و همین موضوع را به رای بگذاریم و مصوبه بگیریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از افتخارات این مجموعه همدلی و هم‌افزایی اعضا بوده است، افزود: این تشکل‌ها برای هیچکدام از اعضا منفعت مادی ندارند و اگر این افراد در این تشکل هم نبودند خودشان کارهای اقتصادی مربوط به خودشان را خوب پیش می‌بردند و درد ما این است که بازوی توانمند و قوی در کنار دوستان شریفی که در حوزه گردشگری زحمت می‌کشند باشیم.

رفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به معضل سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: با وایرال شدن بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سرویس‌های بهداشتی، برخی از خبرنگاران با من تماس گرفتند که این حرکت را نقد کنید و من مخالفت کردم چرا که یکی از معضلات بزرگ ما در حوزه گردشگری سرویس بهداشتی است که وزیر دارد اقداماتی خوبی در این زمینه انجام می‌دهد و این طور نیست که کارهای دیگر را در وزارتخانه رها کرده باشد.

رئیس مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به معضل اینترنت اشاره کرد و ادامه داد: عمده کار بخش گردشگری با شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌آپ و اینستاگرام است و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد معضل بزرگی محسوب می‌شود، قبل از انقلاب هم اینترانت وجود داشت که بعدها به اینترنت تبدیل شد و با همان بلیت مسافران صادر می‌شد و محدودیت‌های موجود در این زمینه به کار ما ضربه می‌زند.

برگزاری انتخابات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران

رفیعی همچنین به وجود مراکز اقامتی در دوایر دولتی اشاره کرد و گفت:  گردشگری یک متولی دارد و هر کس دیگری بخواهد در این بخش کار کند باید تحت امر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد و هیچکس دیگری حق ندارد در این زمینه تعیین و تکلیف کند. این درحالی است که همه دوایر دولتی مراکز اقامتی دارند و کار گردشگری انجام می‌دهند که بلای جان گردشگری شده و چون تجربه کافی در این حوزه ندارند زیان‌ده هستند.

وی همچنین از حجازی دبیر هلدینگ گردشگری شهر تهران خواست تا در این بخش، فعالان گردشگری در بخش خصوصی را به مشارکت دعوت کند.

مصطفی شفیعی شکیب رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز درباره مشکلات این بخش به انتقال ارز و کمبود سرویس‌های بهداشتی همچنین فقر آموزش در حوزه گردشگری اشاره کرد.

وی همچنین به استاندارد سازی و رتبه بندی هتل‌ها اشاره کردوگفت:چرا باید به یک هتل سه ستاره،  ۵ ستاره بدهند و آژانس‌دار مجبور شود خدمات یک هتل سه ستاره را به عنوان هتل پنج ستاره به گردشگران بفروشد که موجب نارضایتی آنان شود؟ کاری نکنید ما جلوی گردشگران داخلی و خارجی خجالت بکشیم.

نیما آذری رئیس انجمن موسسات آموزش گردشگری ایران نیز به کمبود تعداد جلسات بخش آموزشی با معاونت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتقاد کرد.

سید محسن حاجی سعید رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای نیز ضمن تقدیر از زحمات مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و حمایت او از حوزه گردشگری درباره مشکلات این بخش خطاب به معاون گردشگری گفت: جلسات بخش خصوصی گردشگری با وزیر میراث کمتر شده و  بهتر است برای همفکری بیشتر این جلسات افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار برگزاری جلسه فعالان گردشگری با شورای عالی امنیت و همچنین خواستار ساماندهی فعالیت مترجمان چینی زبان شد که بدون مجوز گردشگری در حال فعالیت هستند.

مشکلات پارکینگ و طردد در شهر تهران و راه‌اندازی گشت بررسی وضعیت گردشگری از جمله موارد دیگری بود که توسط حاجی سعید مطرح شد و معاون گردشگری نیز با راه‌اندازی گشت گردشگری موافقت کرد.

یاور عبیری رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی ایران نیز به پلمپ اقامتگاه‌های بومگردی بدون ضابطه اشاره کرد و افزود: یکسری ارگان‌ها به شکل سرخود وارد اقامتگاه‌ها می‌شوند و برای این صنف و گردشگران مشکلاتی به وجود آورده‌اند و موجب دلسردی فعالیت همکاران ما در این حوزه شده‌اند این در حالی است که اقامتگاه‌های غیر مجاز مثل قارچ در حال رشد هستند و هر کاری که انجام می‌دهند به ضرر اقامتگاه‌ها تمام می‌شود. چرا اقامتگاه‌های بومگردی باید باید مجوزشان را تمدید کنند و به هزار جا پاسخگو باشند در حالی که افراد غیر مجوز به راحتی در حال فعالیت هستند؟

مشکلات موجود در پرداخت تسهیلات به اقامتگاه‌های بومگردی و دعوت از فعالان این حوزه در نمایشگاه‌های خارجی، استفاده از شعار جهانی روستایی و تاکید بر اقامتگاه‌های بومگردی در نمایشگاه گردشگری پیش‌رو و معضل پلتفرم‌های گردشگری برای اقامتگاه‌ها از جمله مسائل دیگری بود که رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی ایران به آن اشاره کرد.

محمد گنج‌خان‌لو رییس انجمن‌های حرفه‌ای مجتمع‌های گردشگری و خدمات بین‌راهی نیز نقش مجتمع‌های گردشگری و اقامتگاه‌های رفاهی در حوزه گردشگری را کلیدی دانست و سرمایه‌گذاران این بخش مظلوم خواند.

وی همچنین دست و پا گیر بودن آیتم‌های سامانه جانا و اجرایی نشدن طرح معافیت مالیاتی کرونا را به عنوان مشکلات دیگر این بخش معرفی کرد.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، نیز در این نشست بیان کرد: ما در تهران شاهد ۱۰ میلیون جمعیت و فضاهای فراغتی و گردشگری هستیم که برای آن تسهیلاتی وجود ندارد. دغدغه ما در تهران این است که پایتخت را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم در حالی که به مبدایی تبدیل شده که دنبال فرصتی برای تعطیلات و خروج از تهران هستند. گاهی اوقات دستورالعمل‌های موجود برای خارج از شهر تهران تعریف شده‌اند. وجود خلاء‌های موجود در شهر تهران موجب شد که به جمع‌بندی برای تاسیس هلدینگ گردشگری شد که امیدوارم آقای حجازی به همراه دوستان وزارتخانه مشکلات موجود در این زمینه را شناسایی و راهکاری قانونی برای آن ارائه دهند. ما در شورای شهر تهران در حال تشکیل ۳۵۴ خانه گردشگری در ۳۵۴ محله هستیم تا با راه‌اندازی آن رویداد بهتری برای گردشگران در تهران رقم بزنیم.

برگزاری انتخابات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران

محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست با بیان اینکه عباس‌آباد از نظر گردشگری یکی از فضاهای خوب شهرمان حساب می‌شود، به طرح حمایت از توسعه و تشویق سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری اشاره کرد که سعی می‌شود این طرح را به دوازدهمین مجلس شورای اسلامی برسانیم.

سید محمدحسین حجازی، مسئول دبیرخانه هلدینگ گردشگری شهر تهران نیز در این نشست که در خانه شعر و ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد، گفت: با تدابیری که از گذشته اتخاذ شده و اقداماتی که شهرداری  تهران انجام ‌داده، سعی می‌کنیم وظیفه خود در حوزه گردشگری را به خوبی انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تبدیل نشدن تهران به عنوان مقصد گردشگری اشاره کرد و افزود: تهران هنوز هم مقصد گردشگری نشده است. با مطالبه شورای شهر تهران و دستور شهرداری مسئولیت هلدینگ گردشگری شهر تهران به عهده منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد محول شده است  چرا که عباس‌آباد استعداد حوزه گردشگری را برای انجام ماموریت‌های بزرگ دارد البته این به معنای آن نیست که مجموعه‌های دیگر در این حوزه حضور ندارند. قرار نیست مجموعه‌های دیگر زیر بلیت هلدینگ گردشگری قرار بگیرند بلکه قرار است هلدینگ سیاست‌گذاری کند و قرار نیست در موضوعات جزء دخالت کند.

حجازی گفت: شهرداری تهران  در شورای سیاست گذاری تصمیم گرفته است که هلدینگ گردشگری شهر تهران زیر نظر شخص خود شهردار فعالیت کند.

برگزاری انتخابات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی نیز در انتهای این نشست به درخواست و برخی از مشکلات مطرح شده توسط اعضای مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران پاسخ داد.

وی درباره خانه مسافر گفت: ما با خانه مسافر مخالف نیستیم اما قائل هم نیستیم که خانه مسافر دردانه گردشگری است که باید تمام ساختارها را برای آن کنار بزنیم. رویکرد ما در حوزه مالیات تعاملی بوده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی درباره دغدغه سرویس بهداشتی توضیح داد: آقای ضرغامی جسارتی دارد و قائل است باید حرف‌هایی که در رودربایستی‌های معمول است، گفته شود. حدود یک سال است که برای پیشتیبانی از این ایده از ستاد اقامه نماز به عنوان مسئول کمیته نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در ستاد سفر دعوت شده است. تا یک ماه آینده صندوقی در بورس برای کمک‌های خیرخواهانه جهت سرویس‌های بهداشتی اعلام خواهد شد تا مشارکت عمومی مردم را برای ساخت و نگهداری همراه  خود داشته باشیم.

شالبافیان درباره  ستاره هتل‌ها نیز مطرح کرد: ما در این زمینه تحت فشاریم که چرا ستاره فلان هتل را گرفتید.

وی همچنین درباره جلسه با شورای امنیت ملی گفت: در حال پیگیری برای تعین جلسه هستیم گرچه چنین مطالبه‌ای در این زمینه تا کنون نداشتیم اما سعی می‌کنیم به محض تعیین جلسه از بخش خصوصی هم برای حضور در آن دعوت کنیم. از طرفی درِ اتاق ما و آقای وزیر برای ملاقات با بخش خصوص باز است و ما درخواست جلسه‌ای با بخش خصوصی نداشتیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی درباره ساماندهی مترجم‌های زبان چینی هم توضیح داد: جاهایی که فکر می‌کنید مترجم‌های غیر مجاز مشغول فعالیت هستند جهت پیگیری معرفی کنید.

شالبافیان همچنین به درباره تسهیلات بومگردی گفت: در سال ۱۴۰۰ در این زمینه خوب عمل کردیم اما در سال ۱۴۰۱ آن طور که دوست داشتیم پیش نرفت. برخی موارد از توان وزارتخانه خارج است. برای مثال بارها تلاش کردیم تا تفهیم کنیم که تبصره ۱۸ برای احداث واحدها نیست بلکه برای تجهیز و بازسازی  هست اما روند واگذاری تسهیلات دچار وقفه شده است.باید مشکلات سامانه جانا اعلام شود تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

برگزاری انتخابات مجمع تشکل‌های ملی گردشگری ایران

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی درباره ساماندهی نیز از عملکرد شورای شهر تهران قدردانی کرد و گفت: مصوبه‌ مهمی برای ساخت هتل‌ها در شورای شهر تصویب شد که با وجود آن تقریبا عوارض صدور پروانه ساخت صفر شد و اصلی‌ترین دلیلی که چند مجموعه‌ در این زمینه مجوز گرفتند، همین مصوبه بود.  

شالبافیان با اشاره به سخت‌گیری شهرداری نسبت به نصب تابلو هتل‌ها و دفاتر گفت: درباره این موضوع حتی حکم دیوان عدالت اداری وجود دارد که نباید عوارض جداگانه‌ای برای آن اخذ شود و از رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران  درخواست کرد به این مسئله رسیدگی کند.

وی همچنین گفت: عوارض‌های مثل پسماند که شهرداری می‌گیرد مصوبه‌های بالاسری دارد و خواهشمند است این  موضوع در بودجه ۱۴۰۳ تسریع شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی از ابتکاری که شهردار تهران درباره ایجاد هلدینگ گردشگری شهر تهران داشت قدردانی کرد و گفت زمانی که این اتفاق می‌خواست بیفتد درگیری هایی با وزارتخانه وجود داشت اما در حال حاضر نگاه وزارتخانه متفاوت است و از این موضوع استقبال کرده است. نشستی که قرار است بین شهرداری تهران و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شود، برنامه‌های مشترکی در نظر گرفته شود.

اسماعیل برات معاون اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، یحیی نقی‌زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، حسین نکونام رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت، عباس بیدگلی دبیر مجمع تشکل‌های ملی گردشگری، نرجس السادات فقیه هئیت مدیره و دبیر جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان و گردشگری ایران، سارا میرزایی، مدیرگردشگری منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، محمدحسین یزدانی نائب رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران، سهند سعیدی بازرس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران از جمله حاضران در این نشست بودند.

انتهای پیام/

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 44813

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =