شهرداری تهران به‌دنبال اثربخشی داده‌های آماری در حوزه‌های اجرایی است

در جلسه‌ای با حضور تعدادی از مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران از دو آمارنامه شهر و شهرداری تهران منتهی به سال ۱۴۰۱رونمایی شد و بر اثربخشی داده‌های آماری در بحث‌های اجرایی تهران تأکید شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، جلسه رونمایی از «دو آمارنامه شهر و شهرداری تهران» با حضور ناصر امانی و علی‌اصغر قائمی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا، سعید جهانی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، محمدعلی الفت‌پور رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری، امیر شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه و تعدادی از مدیران شهرداری تهران برگزار شد.

در این جلسه، علی‌اصغر قائمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بررسی سیر تکامل مسیر آمارنامه شهر و شهرداری تهران، تأکید کرد: یکی از مسائلی که از ابتدا تاکنون در ثبت آمارها وجود داشته، موضوع خوداظهاری واحدها بوده است که مبنای صحت‌سنجی درستی ندارد و باید برای آن راهکاری ارائه شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری تهران سال‌هاست در بررسی نظام‌نامه‌های آماری مقام‌های اول تا سوم را بین سایر دستگاه‌ها کسب کرده است، خاطرنشان کرد: در مجموع آمارهای تهیه شده در مجموعه شهرداری تهران از سایر دستگاه‌ها بهتر است، اما باید نقص‌هایی همچون تأخیر در تولید آمار، برطرف شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران با بارگذاری ۱۴۰۰ موضوع، در بحث open data در کشور پیش‌رو بوده و از سایرین جلوتر است، اما اطلاعات نباید راکد بماند؛ بلکه کار بروزرسانی اطلاعات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با قدردانی از تلاش کارکنان سازمان فاوا و مرکز آمار و رصد شهری در تهیه دو آمارنامه‌ مهم شهر و شهرداری تهران اظهار کرد: این آمارنامه‌ها سند ارزشمندی است که باید مبنای برنامه‌ریزی و اقدام در شهرداری قرار بگیرد، چرا که آمارهایی مطمئن و قابل اتکاء است.

مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و اموری شورای شهرداری تهران نیز در این جلسه از تدوین‌کنندگان این دو سند مهم آماری تقدیر و ابراز امیدواری کرد که آثار انتشار این داده‌ها در سیاست‌گذاری‌ها حوزه مدیریت یک‌پارچه شهری دنبال شود.

باقری خاطرنشان کرد: این آمارنامه‌ها علاوه بر قشر دانشگاهی و پژوهشگر، باید مورد توجه مدیران در حوزه برنامه‌ریزی باشد و باید برای اثربخش‌ کردن استفاده از این داده‌ها، اقدامات مؤثری انجام شود.

معاون شهردار تهران، تأکید کرد: شهرداری به‌دنبال اثربخشی داده‌های آماری در حوزه‌های اجرایی تهران است.سعید جهانی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در این جلسه با اشاره به آغاز فعالیت جمع‌آوری آمار و اطلاعات از سال ۱۳۶۳ تاکنون، اظهار کرد: سیاست‌های طراحی فرآیند تهیه آمار از سال ۱۳۸۵ تغییر کرد و در نهایت در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار شاخص در ۱۱ فصل آمارنامه‌ شهرداری تهران و ۹ فصل در آمارنامه شهر تهران بررسی و مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

جهانی با اعلام اینکه از ابتدای زمان انتشار تاکنون هیچ‌ وقفه‌ای در انتشار آمارنامه‌ها، اتفاق نیفتاده است، گفت: هماهنگی برای دریافت داده‌های آماری در شهرداری تهران باید با ۸۰ واحد صورت بگیرد و برای آمارنامه شهر تهران نیز نیاز به همکاری ۷۰ دستگاه در شهر تهران داریم و این در حالی است که هنوز بستر یک‌ پارچه‌ای برای ثبت داده وجود ندارد و چالش جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت آفلاین و از طریق مکاتبات اداری، پیش روی سازمان فاوا است.

براساس این گزارش، ارائه دوره‌ای آمارنامه‌ شهر و شهرداری تهران، وظیفه مرکز آمار و رصد شهری است که دسترسی برخط به این اطلاعات، از طریق پرتال سازمان فاوای شهرداری تهران امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 44871

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =