برگزاری نشست مشترک رئیس سازمان بحران شهر تهران با جمعی از دانشجویان

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران با هدف آشنایی با فعالیت‌های مدیریت بحران شهر تهران و نیز افزایش تعامل دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی از مرکز عملیات اضطراری شهر تهران بازدید کردند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری رئیس این سازمان در نشست مشترک با جمعی از دانشجویان شهر تهران ضمن خیر مقدم به دانشجویان و نیز تبریک روز دانشجو، از این روز به عنوان روزی یاد کرد که دانشجویان جان خود را در راه استکبارستیزی و نه گفتن به زورگویی و ظلم و رویکرد طالمانه نسبت به هویت  ملی از دست دادند.

 وی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری این جلسات مشترک میان بخش اجرایی و دانشگاه، گفت: یکی از وظایف ما در جهت فرهنگسازی ارائه گزارش از اقدامات انجام گرفته به دانشگاه‌ها و دانشجویان است تا ضمن آشنایی بتوانند بر کار ما نظارت داشته باشند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه به معرفی سازمان، اقدامات آن و سامانه‌های مورد استفاده پرداخت و یادآور شد: در شهر تهران حدود ۱۴ میلیون نفر، روزانه در یک مساحت ۷۵۰ کیلومتری زندگی می‌کنند. این شهر چهار میلیون واحد مسکونی در خود جای داده که از این تعداد، حدود  ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد سازمان پرداخت و با اشاره به مخاطراتی که شهر تهران را تهدید می‌کند از سیل، زلزله، طوفان، آتش‌سوزی، مواد خطرناک، تهدیدات بیولوژیک، تغییرات آب و هوایی، فرونشست زمین، فروریزش ساختمان‌ها و تجمعات انبوه به عنوان بخشی از مخاطرات عمده پایتخت نام برد.

نصیری به تشریح سیمای تهران پس از زلزله احتمالی پرداخت و از آتش‌سوزی گسترده، هجوم شهروندان، آبگرفتگی، واژگونی تانکرهای سوخت، قطع شبکه‌های ارتباطی، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، اختلال در امدادرسانی و تخریب برخی مراکز درمانی یه عنوان بخشی از آسیب‌های احتمالی در صورت رخداد یک زلزله بزرگ نام برد که باید برای هر کدام برنامه‌ریزی داشت.

معرفی سامانه هشدار سریع، نصب ۵۰ ایستگاه شتاب‌نگار و نحوه فعالیت این سامانه، تشریح ساختار مدیریت بحران شهر تهران، معرفی ادارات مدیریت بحران و پدافندغیرعامل مناطق ۲۲گانه، جایگاه دبیرخانه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران در هماهنگی بین ۱۰۰ سازمان در قالب ۱۵ کارگروه تخصصی، قرارگاه ایمنی کالبدی و جایگاه آن در نظام تصمیم‌گیری موضوعات دیگری بود که رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران توضیحاتی درباره آن ارائه داد.

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های گروه‌های دوام به منظور استفاده از توان مردمی برای مقابله با بحران در ساعات اولیه، آموزش‌های این گروه‌ها و نحوه فعالیت خانه‌های دوام و ایمنی در محلات پرداخت و یادآور شد: فرهنگ بحران باید درست شکل بگیرد، ما مولفه‌های فرهنگی زیادی داریم که هم می‌توان آن را اصلاح کرد و هم می‌توان از آن برای رفع بحران استفاده کرد.

وی همچنین از راه‌اندازی ۱۹ کمیته تخصصی اندیشه‌ورز به منظور بررسی ریشه‌ای موضوعات مختلف حوزه بحران و ارائه طرح‌هایی به منظور فعالیت اجرایی از طریق این کمیته‌ها خبر داد.

نصیری در ادامه به بررسی اقدامات انجام گرفته در قالب پویش جهانی واکسیناسیون " تهران دوباره جان می‌گیرد" و تشریح سیستم مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران پرداخت.

در ادامه این نشست موضوعات مربوط به هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در خصوص اطلاع‌رسانی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین دانشجویان ضمن بازدید از EOC  سازمان مدیریت بحران شهر تهران با ظرفیت‎ها، امکانات و سامانه‌های به کار رفته در این مرکز و نحوه فعالیت آن آشنا شدند.

در پایان نیز به مناسبت روز دانشجو، از دانشجویان حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 46458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =