باید از شهرداری‌ها برای نوسازی بافت فرسوده حمایت شود/ دولت سهم خود را برای نوسازی ناوگان عمومی پرداخت کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اتوبوس ساخته‌شده در برخی شرکت‌ها وجود دارد، اما بدلیل عدم پرداخت سهم دولت، به ناوگان عمومی تزریق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، نخستین همایش نهضت تأمین مالی شهر صبح امروز -۲۳ آذرماه ۱۴۰۲- باحضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس سازمان بورس و جمع دیگری از مدیران در محل برج میلاد برگزار شد. 

مهدی چمران در این همایش با بیان اینکه شهرداری‌های کشور علاقه شدیدی به آبادانی شهرها دارند، اظهار کرد: آبادی شهرها با آبادی کشور ارتباط مستقیمی دارد.‌ مردم تفاوتی بین شهرداری‌ها و دولت نمی‌بینند و اگر اقدامی صورت بگیرد، مردم از مجموعه نظام رضایت خواهند داشت.

وی افزود: اگر وسایل حمل و نقل عمومی تأمین نشود، مردم تنها شهرداری‌ها را مقصر نخواهند دانست و دولت را نیز مقصر می‌دانند.

چمران با اشاره به ضرورت توجه همزمان به آبادانی روستاها در کنار آبادانی شهرها، گفت: اگر به این بخش نیز توجه شود شاهد رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی در اطراف شهرها نخواهیم بود.

رییس شورای شهر با بیان اینکه شوراها باید در کنار استفاده از توان متخصصان، قوانین را اجرایی کنند تا مردم طعم خدمات را بچشند، یادآور شد: در برخی موارد در اجرای پروژه‌ها با کمبود اعتبار مواجه هستیم؛ متأسفانه عقب‌ماندگی در تمام شهرها زیاد است و در تهران بافت فرسوده از چهار هزار هکتار به ۶ هزار هکتار رسیده و روند فرسودگی و نوسازی با هم هماهنگ نیستند. فرسودگی رو به رشد است و باید حمایت‌هایی از این بخش صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده از سال ۱۳۸۳ دریافت نمی‌شود، گفت: حتی جرائم نیز به شرطی که مجددا تکرار نشود، بخشوده شد. ۵۰ درصد تخفیف صدور پروانه نیز توسط دولت در بافت فرسوده پیش بینی شد و انتظار می‌رود ۵۰ درصد تخفیف که مجلس تصویب کرد و به آن افتخار می‌کنیم، پرداخت شود.

چمران ادامه داد: باید اعتبارات این بخش توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا شهرداری‌ها از پرداخت حقوق کارکنان خود، درمانده نشوند. دیده‌ایم که در برخی موارد شهرداری‌ها نتوانسته‌اند این ارقام را بپردازند و منجر به تحصن و اعتراض شده است.

رییس شورای شهر با بیان اینکه شهرداری‌ها باید به دنبال درآمد بروند و اگر از مسیرهای درست تامین نشود به سمتی می‌روند که ممکن است به شهر آسیب برسد، تاکید کرد: ما باید از تجربیاتی که در همایش‌هایی از این قبیل مطرح می‌شود، استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه وقتی شهرداری‌ها پول نداشته باشند اجباراً به سمتی می‌روند که ممکن است در آن تخلف وجود داشته باشد، گفت: شهرداری‌ها در بودجه عمومی سهمی ندارند و ما پول و تسهیلات نمی‌خواهیم اما مقرراتی که منجر به درآمد و هزینه‌کرد درست است، یکی از درخواست‌هایی است که ما از دولت داریم.

چمران با بیان اینکه یک‌سوم بلیت اتوبوس و مترو به دولت، یک سوم به شهرداری و یک سوم به مردم اختصاص دارد، یادآور شد: ما سعی کردیم این رقم کم باشد تا مردم به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما متاسفانه چنین نیست و مردم یک ساعت منتظر اتوبوس می‌مانند تا بتوانند در شهر تردد کنند. ما چگونه بگوییم سفارش اتوبوس را انجام داده‌ایم و وزارت کشور پول آن را تامین نکرده است؟ در برخی شرکت‌ها اتوبوس ساخته شده و موجود است اما وزارت کشور پول را تامین نکرده و ما گفتیم که این شرایط فراهم شود تا شهرداری تهران و سایر شهرها که نیاز مبرمی به اتوبوس دارند، این دستگاه‌ها را خریداری کنند.

رییس شورای شهر با اعلام اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت مردمی به درستی استفاده کنیم، گفت: ما یا این کار را انجام نداده‌ایم و یا به درستی ظرفیت‌سازی نکردیم؛ برای مثال در سال‌هایی مسکن متری ساخته شد و افراد سود خود را دریافت کردند اما ایده عملیاتی نشد؛ لذا باید برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد تا طرح‌ها درست به اجرا برسد و اعتماد و اطمینان مردم جلب شود.

وی ادامه داد: شهروندان در محلات مختلف طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که باید به درستی اجرایی شود تا اعتماد مردم به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی آسیب نبیند.

انتهای پیام/

۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 46691

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =