چاله‌های یک عقب‌ماندگی ۱۰ ساله تهران را با توزیع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تُن آسفالت پُر کرده‌ایم

سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه با عقب‌ماندگی ۱۰ ساله در تولید و توزیع آسفالت مواجه بودیم، از جبران این وضعیت با تولید یک میلیون و ۳۶۰ هزار تُن آسفالت طی سال جاری خبر داد.

به گزارش شهر، یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان، خصوصاً در کلانشهری مانند تهران با کوچه و پس‌کوچه‌های فراوان و بزرگراه‌های طولانی، بهره‌مندی از آسفالت مناسب برای تردد است و برخورداری از پوشش آسفالت باکیفیت در معابر فرعی و اصلی می‌تواند در رضایت شهروندان تاثیرگذار باشد.

چندسالی بود که آن‌طور که باید فعالیت و تلاش چشمگیری درخصوص آسفالت‌ریزی معابر پایتخت مشاهده نمی‌شد و بارها شهروندان از کیفیت نامناسب و چاله‌های زیاد خیابان‌ها و بزرگراه‌ها گلایه می‌کردند. اما در یکی دو سال اخیر به ویژه امسال مردم در اکثر معابر اصلی و فرعی تهران، شاهد آسفالت‌ریزی‌های جدید و پرحجم هستند و تلاش ملموس برای ارتقای کیفیت آسفالت معابر به یکی از نقاط برجسته عملکرد مدیریت شهری فعلی در نظر مردم تبدیل شده است.

برای بررسی روند این اقدام کاربردی و مفید در شهر با «مهدی صداقتی»، سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

عقب‌ماندگی ۱۰ ساله در توزیع آسفالت تهران

مهدی صداقتی درباره روند تولید، توزیع آسفالت در سطح شهر تهران به کیهان گفت: شهرداری تهران بهبود کیفیت آسفالت در شهر را به عنوان یکی ازمؤلفه‌های رضایت شهروندی قلمداد می‌کند. تلاش مدیریت شهری کنونی بر این بوده آن چیزی که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری مغفول مانده یا شرایط اجرا نداشته است را بتواند جبران کند.

چاله‌های یک عقب‌ماندگی ۱۰ ساله تهران را با توزیع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تُن آسفالت پُر کرده‌ایم



صداقتی با تاکید بر اینکه در حوزه اجرای آسفالت، با یک عقب‌ماندگی ۱۰ ساله در تهران مواجه بودیم، افزود: طبق برآورد ما نیاز سالانه آسفالت در تهران یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن در سال است اما طبق آمار در ۱۰ سال گذشته شاهد میانگین توزیع سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تُن آسفالت‌ریزی در تهران بودیم. به عنوان مثال؛ اگر شهروندان سال گذشته از بزرگراه آزادگان عبور می‌کردند، باید در چاله‌های زیادی می‌افتادند، چرا که فضای آن منطقه رسیدگی نشده و البته زیرسازی مناسبی هم در بزرگراه آزادگان انجام نشده بود. 

تولید یک میلیون و ۳۶۰ هزار تُن آسفالت در تهران طی سال جاری

وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۵۰ هزار تن آسفالت تولید کردیم و در همان سال اقدام به خرید دو کارخانه جدید کردیم که به مدار تولید آسفالت در سال جاری اضافه شد و اکنون که ۳ ماه از سال باقی مانده است، به تولید یک میلیون و ۳۶۰ هزار تُن آسفالت در شهر تهران رسیده‌ایم و طبق برنامه‌ای که داریم باید به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسیم و این تناژ باقیمانده را تا پایان سال به سرانجام خواهیم رساند.

سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهر تهران بیان داشت: در کنار تولید این حجم آسفالت، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک کارخانه تولید آسفالت بازیافتی خریداری کنیم. باید توجه داشت که تراشه حاصل از اجرای آسفالت معمولا در استانداردهای جهانی به چرخه تولید بازمی‌گردند و بازیافت می‌شوند. با خرید این کارخانه بازیافتی تا ۵۰ درصد از مصالح ورودی برای آسفالت را از تراشه‌ها استفاده می‌کنیم تا علاوه‌بر تاثیرات محیط زیستی مطلوب، صرفه‌جویی در تامین مواد اولیه داشته باشیم، مضاف بر این که در مصرف قیر هم صرفه‌جویی خواهد شد. مطالعات مشخصات فنی و نیازسنجی‌ها برای خرید این کارخانه انجام شده است و تا پایان سال فرآیند خرید آن انجام خواهد شد.

توجه ویژه به آسفالت‌ریزی در معابر غیربزرگراهی

صداقتی درباره روند توزیع و اولویت آسفالت‌ریزی در سطح شهر توضیح داد: همه حجم آسفالت‌هایی که تولید می‌شوند به دو صورت در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخشی از این آسفالت‌ها تحویل مناطق ۲۲گانه شهرداری می‌شود که عمدتاً در معابر غیربزرگراهی شهر استفاده می‌شود، بخش دیگر آسفالت‌ها نیز برای معابر بزرگراهی استفاده می‌شود، چرا که فن و روش استفاده آن متفاوت است و این کار توسط سازمان مهندسی و عمرانی انجام می‌شود. تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن از مقداری که گفته شد در معابر بزرگراهی استفاده شده است و حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تن نیز در معابر غیربزرگراهی و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر توزیع شده است.

پایان انتظار ۳۰ ساله برای جایگزینی آسفالت برخی معابر 

وی با اشاره به اهمیت توزیع آسفالت در معابر درجه دو و سه شهر گفت: استفاده آسفالت در کوچه‌ها و معابر درجه دو و سه به دستور شهردار تهران انجام شد تا بدین واسطه برخی از معابر که سالیان سال رنگ آسفالت را ندیده بودند هم شاهد آسفالت تازه باشند. بازخوردهای خوبی از این اتفاق داشتیم و برخی شهروندان اعلام کردند که پس از ۳۰ سال به تازگی شاهد آسفالت‌ریزی در محله‌شان هستند. همچنین طبق نظرسنجی‌های مرکز ارتباطات شهرداری تهران، درصد بالایی از مردم اعلام کردند که از موضوع آسفالت در تهران رضایت دارند.

فرآیند اولویت آسفالت‌ریزی در سطح معابر

سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درباره فرآیند آسفالت‌ریزی در معابر مختلف اظهار داشت: در معابر بزرگراهی از سیستم PMS که به صورت مکانیزه برداشت آسفالت را انجام می‌دهد استفاده می‌کنیم که براساس آن ماشینی دارای دوربین، با سرعتی مشخص از معابر بزرگراهی عبور می‌کند و تمام معابر را اسکن می‌کند و میزان تَرَک، عمق ترک و سایر اطلاعات فنی را برداشت می‌کند تا براساس خروجی این کار، گزارشی تهیه شود که بدانیم چطور معابر بزرگراهی را اولویت‌بندی کنیم؛ اولویت ما خرابی و حجم تردد است، بنابراین اگرچه ممکن است یک بزرگراه از بزرگراه شهید همت وضعیت نامناسب‌تری داشته باشد، اما بزرگراه همت به دلیل تردد بالای خودروها در اولویت آسفالت‌ریزی قرار می‌گیرد. گفتنی است، امسال در بخش تندرو بزرگراه آزادگان آسفالت‌ریزی با سرعت بالایی در حال انجام است و تا ۶ ماه آینده در بخش کندرو این بزرگراه نیز آسفالت‌ریزی را انجام خواهیم داد.

توجه به کیفیت آسفالت‌های جدید

صداقتی در مورد ماندگاری و کیفیت آسفالت‌های موجود نیز گفت: دستگاه نظارتی مستقر برای اجرای آسفالت حضور دارد که آسفالت در زمان اجرا و موضوعات مبتلابه دیگر توسط چک‌لیست‌هایی که طراحی شده، کنترل شود. قبل از اجرا، سطحی که تراش خورده است، میزان تراش، اجرای قیر امولسیونی که زیر آسفالت باید ریخته شود، حجم قیر، آسفالتی که وارد کارگاه می‌شود و... همگی توسط دستگاه نظارت کنترل می‌شود. ضمناً دستگاه نظارت در محل کارخانه‌های تولید مستقر هستند و از شن و ماسه ورودی نمونه‌برداری می‌شود، همچنین حین تولید و پس از تولید نیز آزمایشاتی از آن‌ها انجام می‌شود. استانداردهایی که در اجرای آسفالت لازم است، به صورت کامل اجرا می‌شود، اما طبیعتاً در حوزه تولید و اجرا از استانداردهای اول دنیا از نظر تجهیزات و امکانات پایین‌تر هستیم. اکنون مترصد آن هستیم که با به‌روزکردن امکانات و ماشین‌آلات به سطح اول دنیا در این زمینه نزدیک شویم. اگرچه آسفالت‌های درجه یک دنیا ممکن است تا ۱۰ سال ماندگاری داشته باشند و آسفالت‌های ما نیز از نظر ماندگاری نزدیک به همین زمان هستند. 

وی در پایان تاکید کرد: موضوعات اساسی در استفاده از آسفالت وجود دارد، مثلا بار محوری که باید از آسفالت عبور کند با چیزی که هم اکنون عبور می‌کند، متناسب نیست و یا مثلاً ما بزرگراه آزادگان تهران را به عنوان کمربندی تهران می‌شناسیم، اما در واقعیت این محور، یک محور ترانزیتی است و استانداردهای آن باید متناسب با همین وضعیت باشد. امیدواریم در آینده با رعایت این موضوعات، به بهره‌وری بیشتر از آسفالت و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی دست پیدا کنیم.

منبع: کیهان| مهدی برازنده

انتهای پیام/

۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 46703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =