آلودگی هوا در انتظار تصمیمات مسئولان؛ قانونی که ۶ سال اجرا نشد

نفس تهران بریده شد. آلودگی هوا همچنان در حال جولان دادن است. قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تصویب اما به درستی اجرایی نشد. عضو شورای شهر تهران می گوید آلودگی هوا سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش شهر، آلودگی هوابه یکی از معضلات کلان‌شهرها  تبدیل شده و ادارات و مدارس را چندین بار به تعطیلی کشاند. آمارها حاکی از آن است که آلودگی هوا  در سال ۱۴۰۰ در تهران جان بیش از ۶ هزار نفر را گرفته است.

آلودگی هوا جان شهروندان را نشانه گرفته است این در حالی است که  همچنان خودروهای فرسوده در شهرها در حال جولان دادن و آلوده کردن هوا هستند. اسقاط خودروها فرسوده‌ها تقریبا متوقف شده است. طبق آمار در حال حاضر در کشور بیش از سه‌میلیون خودرو در سن مرز فرسودگی هستند. آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرده، بیش از ۴۰درصد وانت‌ها، ۹۰درصد مینی‌بوس‌ها، ۳۰درصد کامیون‌ها، ۱۵درصد سواری‌ها، ۶۰درصد تاکسی‌ها و ۸۰درصد اتوبوس‌ها از سن مرز فرسودگی عبور کرده‌اند که نشان از وضعیت بسیار بغرنج فرسودگی خودروها در کشور دارد.

در خصوص موضوع آلودگی هوا، برقی سازی، اسقاط خودروها و ... با پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها و نائب رئیس شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

نیازمند عزم ملی برای رفع آلودگی هوا هستیم/قانونی که به درستی اجرا نشد

بیش از ۳  دهه است که پایتخت با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند. بفرمایید برای رفع این معضل کلیدی در پایتخت باید چه اقداماتی انجام شود؟

بارها در خصوص معضل آلودگی هوا و ترافیک صحبت و موضوعات مختلفی در این زمینه مطرح شده است. برای رفع معضل آلودگی هوا باید یک عزم ملی صورت گیرد و باید دستگاه‌های مختلف براساس قانون هوای پاک (مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی ) به وظایف خود  عمل کنند. تا زمانی که دستگاه‌های مسئول ورود نکنند نمی‌توان این توقع را داشت که این مشکل حل شود.

با توصیه و اقدامات زودگذر نمی توان معضل آلودگی هوا را برطرف کرد

برای رفع آلودگی هوا باید ابعاد مختلف موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یکی از موضوعات مطرح در این ماجرا، خودرو است که باید تعیین تکلیف شود. نمی‌توان در حالیکه هر سال وضعیت آلودگی هوا بدتر و مخاطرات آن جدی می شود؛ دلخوش باشیم که با یکسری توصیه  و اقدامات کم‌تأثیر می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

تعطیلی مدارس دستاوری ندارد و تبعات منفی هم دارد

فعلا در صورت بحرانی شدن شرایط آلودگی؛ فقط مدارس غیرحضوری می شود و البته کارشناسان معتقدند تعطیلی مدارس تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد، نظر خود را در این زمینه بگویید.

کمیته اضطرار در مواقع بحرانی تشکیل جلسه می‌دهد و کشور تعطیل می‌شود. این اقدام دستاوردی ندارد؛ بلکه تبعات منفی هم دارد در زندگی مردم و اقتصاد دارد.

سالانه یک میلیون خودرو وارد تهران می‌شود/ اسقاط به کندی صورت می‌گیرد

سالانه چه تعداد خودرو وارد تهران می‌شود و چه میزان از خودروها اسقاط می‌شود؟ 

سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو وارد  تهران می‌شود و باید متناسب با این ورود خروج هم صورت گیرد اما می‌بینیم که اسقاط خودروها به سختی انجام می شود در نتیجه شاهدیم که روز به روز آلودگی بدتر می‌شود.

کشور باید به سمت برقی سازی حرکت کند/قرارداد ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بسته شد

در بسیاری از شهرهای دنیا که سالیان سال مشکل آلودگی هوا داشتند با برقی‌سازی خودروها و توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی مشکل را برطرف کردند. چرا از این الگو در کلانشهر تهران استفاده نمی‌شود؟

برای برقی‌سازی اقداماتی صورت گرفته است. شهرداری ورود کرده و قرار است تعدادی خودروی برقی وارد شود اما کشور باید به سمت برقی‌سازی حرکت کند و حوزه حمل‌ونقل عمومی باید برقی شود تا بتوان اقدامات مؤثری انجام داد.

ورود اتوبوس های برقی به تهران در آینده نزدیک/ ۲۵ هزار دستگاه تاکسی به شهر اضافه می‌شود

اگر برقی‌سازی صورت گیرد پیامدهای خوبی برای شهر خواهد داشت. در این زمینه قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی امضا شده و قرار است اولین سری این محموله به زودی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود البته برای تاکسی های برقی هم برنامه داریم. ۲۵ هزار دستگاه تاکسی به شهر اضافه می‌شود.

قرارداد خرید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی بسته شد/تولید کنندگان داخل هر مقدار موتورسیکلت برقی با استاندارهای لازم تهیه کنند خریداری می کنیم

همچنین موتورسیکلت‌ها که یکی از عوامل آلاینده شهر هستند قرار است برقی شود و در این زمینه قرارداد ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی بسته شده که به زودی وارد می‌شود البته تولیدکنندگان داخل هر مقدار بتوانند خودروی برقی تولید با استانداردهای لازم تهیه کنند ما استقبال می‌کنیم. 

ورود واگن های جدید از یک سال آینده به تهران/ظرفیت مترو در ۱.۵ سال آینده ۲ برابر می شود

یکی از راه‌های رفع آلودگی هوا و ترافیک توسعه حمل‌ونقل عمومی با رویکرد مترو است. در حال حاضر کمبود واگن در مترو شدید است و بسیاری از سیستم فرسوده است. بفرمایید برای رفع این معضل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

زمانی که ما ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از مدیریت قبلی تحویل گرفتیم بسیاری از واگن‌های مترو فرسوده و نیاز به بازسازی و اورهال داشت. البته در این دوره برای بازسازی و اورهال اقداماتی صورت گرفته و همچنین قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن هم با چینی‌ها بسته شده و قرار است بخشی از این واگن‌ها ظرف یکسال آینده وارد ناوگان شود و ما تقریباً در یک و نیم‌سال آینده ظرفیت ناوگان مترو را دو برابر می‌کنیم.
در واگن ملی به انبوه سازی می رسیم

تولید واگن ملی به کجا رسید؟ ایا انبوه سازی صورت می گیرد؟

البته قراردادهایی هم برای واگن ملی بسته شده تا بتوانیم در این بخش هم به انبوه‌سازی برسیم. همین‌جا این نکته را عرض کنم که قراردادی که مدیریت شهری با چینی‌ها بسته شده قرار است علاوه بر خرید انتقال تکنولوژی هم صورت بگیرد تا بتوانیم در این زمینه بومی‌سازی کنیم. باز هم تأکید می‌کنم که باید برای رفع آلودگی هوا تصمیم ملی گرفته شود و خودروهای تولیدی به سمت برقی بروند که کار خوب و مبارکی است. باید تصمیمات جدی در حوزه برقی‌سازی صورت گیرد و اقدامات لاک‌پشتی جواب نمی‌دهد مگر اینکه دولت ورود کند تا بتوانیم در یک بازه زمانی این مشکل را حل کنیم. شاید در کوتاه‌مدت ضررهایی تحمیل شود  اما نفع درازمدت دارد. 

خودروی برقی آلایندگی را کم می کند/در تمام دنیا محدودیت های برای تردد ایجاد کرده اند

آیا  با برقی‌سازی خودروها محدودیت ایجاد می شود؟

در تمام دنیا محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. بهتر است در شهر، خوردوی برقی تردد کند تا میزان آلایندگی کم شود البته ما هم می‌توانیم به تدریج محدودیت‌هایی ایجاد کنیم تا بتوانیم این معضل دیرینه را در پایتخت برطرف کنیم.

بودجه خوبی برای حمل ونقل در نظر گرفتیم/ قانون هوای پاک به درستی انجام شود

مدیریت شهری تاکنون چه اقداماتی در زمینه رفع آلودگی هوا انجام داده است؟

ما در سال گذشته تصمیم گرفتیم که نزدیک به نیمی از بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲ را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم البته شاهد تحولات جدی هم در این حوزه بوده‌ایم اما باید همه دستگاه ها برای رفع آلودگی ورود کنند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

دستگاه‌ها به جای گفتار درمانی در حوزه عمل ورود کنند 

آلودگی هوا جان شهروندان را نشانه گرفته و نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌اعتنا باشیم قانون هوای پاک تصویب شده و باید دستگاه‌ها ورود کنند. دستگاه‌ها به جای گفتار درمانی در حوزه عمل ورود کنند. وظایف متعددی  بر دوش دستگاه‌ها برای رفع این معضل وجود دارد و باید انجام دهند در حال حاضر آلودگی هوا تبدیل به حق‌الناس شده است.  زندگی و اقتصاد مردم به خاطر آلودگی هوا دچار مشکل شدند و خسارت‌های جدی دیده‌اند. مسئولین باید به وظایف خود  عمل کنند. نمی‌توانید با توجیه و یا  گفتار درمانی دنبال حل مسئله باشد باید اقدامات  جدی در حوزه عمل صورت گیرد تا آثار آن مشخص شود. 

تصمیمات ۲۰ سال گذشته تاثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا نداشت

با ترک فعل ها در زمینه چه باید کرد؟

در ۲۰ سال گذشته تصمیماتی در زمینه آلودگی گرفته شده است اما تأثیر خوبی نداشته است. برای رسیدن به یک هوای پاک باید دستگاه‌های نظارتی هم ورود کنند و با کسانی که ترک فعل انجام می‌دهند برخورد شود. هرچند که در این زمینه اقداماتی هم صورت گرفته است.

پکن با تصمیمات کلان آلودگی را برطرف کرد

در اکثر کشورها برای رفع موضوع آلودگی تصمیمات کلان گرفته شده است. در حدود ۱۵ سال پیش پکن یک شهر آلوده بود اما با تصمیمات گرفته شده و برقی‌سازی شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم و مهم‌ترین علت اعمال قانون بوده است و خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند استاندارد بالا دارند و سوخت مناسبی مصرف می‌کنند البته برای ترددها هم محدودیت ایجاد می‌کنند و اگر کسی از خودروی برقی استفاده کند امتیاز می‌دهند.

چین در مصرف سوخت کارخانه ها دقت می کند/ در دولت جدید عزم جدی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود دارد 

با فرهنگ‌سازی و همچنین توسعه و برقی‌سازی این مشکل برطرف شده  است در چین و مکزیک هم سطح آلودگی بالا بوده اما کنترل شده چین به نوعی کارخانجات تولیدی زیادی دارد اما در مصرف سوخت دقت می‌کنند تا آلودگی زیاد نباشد. در دولت جدید عزم جدی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود دارد؛ نباید کند باشیم، حمایت‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل نشان از عزم ملی دارد. برای رفع آلودگی هوا باید همه پای کار بیایند وگرنه سال به سال وضعیت بدتر می‌شود.

برخی دستگاه ها سهم حداکثری در آلودگی هوا دارند/حمل و نقل عمومی باید توسعه یابد 

سهم دستگاه در رفع آلودگی هوا چقدر است؟

برخی از دستگاه‌ها سهم حداکثری در آلودگی هوا دارند. باید دستگاه‌ها پای کار بیایند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیمو مردم در شهر روزانه تردد می‌کنند و آلودگی هوا برای آنها بسیار مضر است. باید حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. راهکارهایی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود دارد اما مهم‌ترین اقدام توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

نمی‌توانیم هر روز بزرگراه درست کنیم تا مشکل برطرف شود

ما در خصوص رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا جلسه‌ای هم با رئیس قوه قضاییه داشته‌ایم باید سهم تقصیر و سهم تأثیر موضوع مشخص شود. نمی‌توانیم با راه‌اندازی بزرگراه مشکل را برطرف کنیم. باید خودروها ساماندهی شوند، ما بخش عمده‌ای از بودجه را به حمل‌ونقل اختصاص داده‌ایم در حال حاضر بیشترین میزان استفاده شهروندان از خودرو شخصی است. ما باید به قدرت حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم تا مردم ترجیح دهند به جای استفاده از خودروی شخصی از اتوبوس و مترو استفاده کنند البته کارهایی در این زمینه صورت گرفته است.

معابر شهر تهران گنجایش این حجم از خودرو را ندارد/ مصوبه برای خروج نمایشگاه های پرمخاطب از شهر داریم اما اجرایی نشده است

معابر ما گنجایش این همه خودرو را ندارد ما بزرگراه هم بسازیم باز هم تعداد خودروها بیشتر می‌شود. یکی از نقاط ترافیکی تهران نمایشگاه بین‌المللی است که ما مصوبه برای خروج نمایشگاه‌های پرمخاطب داریم اما همچنان نمایشگاه‌های پرمخاطب برگزار می‌شود و باعث ترافیک و نارضایتی شهروندان می‌شود.

عوامل زیادی در ترافیک تهران تأثیر دارد و برخی از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند. البته در حال حاضر ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و تا پا یان سال تعدادی اتوبوس وارد می‌شود باز هم تأکید می‌کنم که باید قانون هوای پاک به درستی اجرا و دستگاه‌های مسئول پای کار بیایند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 46711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =