به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، محمود کلهری در مراسم تقدیر از فعالان عرصه دوچرخه سواری شهری که بصورت محدود در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و با حضور مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شهری این سازمان برگزار شد، گفت: در سال هایی که شهرداری به لحاظ توان مالی شرایط مطلوبی داشت باید در حوزه توسعه بهره گیری از حمل و نقل پاک اقدامات موثر را انجام می داد و امروز این سوال مطرح است که چرا در آن دوران توسعه دوچرخه سواری در تهران به طور جدی مدنظر قرار نگرفته است.
او افزود: در دوره مدیریت شهری فعلی این جدیت برای توسعه دوچرخه سواری وجود دارد که به نگاه مدیریت کلان شهرداری و نظر خود شهردار تهران بازمی گردد. وقتی جدیت شهردار تهران در این حوزه مشهود شد مشخص شد که پشت این جدیت پیوست های فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و ورزشی متنوعی وجود دارد.
او ادامه داد: امروز شهردار تهران شخصا ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه را رهبری می کند و ارزش استفاده از دوچرخه و مزیت های آن در بخش های مختلف همچون اقتصاد را به خوبی درک کردهاند.
کلهری در بخش دیگری از صحبت های خود به نبود مدیریت یکپارچه شهری به عنوان یکی از موانع مسیر توسعه دوچرخه سواری در تهران اشاره کرد و افزود: وقتی مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد موانعی بر سر توسعه دوچرخه سواری ایجاد می شود؛ امروز فرصت مناسبی است تا آسیب شناسی کرده و به موضوع توسعه دوچرخه سواری به عنوان دغدغه ملی نگاه کنیم.
او تاکید کرد: امروز توسعه دوچرخه سواری نیاز شهر است؛ تهران توان اینکه مدام خانه ها را تملک و به خیابان تبدیل کند ندارد و اگر این اتفاق هم بیافتد تنها خیابان ها را به پارکینگ خودرو تبدیل کرده ایم لذا باید انسان محوری را اولویت اول خود قرار دهیم و در این مسیر باید از همکاری و تعامل راهنمایی و رانندگی به ویژه در منطقه ۱۷که نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند قدردانی و درخواست کنم مجموعه پلیس راهور این موضوع را به عنوان دغدغه و نیاز شهر تهران قلمداد کند.
کلهری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در منطقه ۱۷ برای ترویج استفاده از دوچرخه اذعان داشت:بی تردید امروز داشتن مسیر امن دوچرخه ضروری است و در همین راستا در منطقه ۱۷ مسیر امن دوچرخه سواری با ایده ای جدید با اختلاف سطح از معابر و با استفاده از جمعآوری نهرهای شرقی و غربی در دستورکار قرار گرفته است. پیوستگی مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد شده در سطح محلات منطقه۱۷، برای ما حائز اهمیت است تا بتوانیم مناطق را در تقاطع های متنوع به یکدیگر متصل کنیم.
او با تاکید بر اینکه در طرح نیلوفری نیز دو بزرگراه نواب و آیت الله سعیدی به یکدیگر متصل خواهند شد، افزود: منطقه ۱۷ علاوه بر دعوت مردم به دوچرخه سواری، طرحهایی مثل از "خانه تا مدرسه با دوچرخه" را با آموزش و پرورش طی تفاهم نامه ای امضا و اجرا کرده و در سال گذشته به سرعت با استقبال این قشر مواجه شد. ما مدارس مشتاق دیگری را هم داشتیم و تا فاز سوم این طرح نیز پیش رفتیم اما متاسفانه با شیوع کرونا اهداف و کارهایمان طبق برنامه پیش نرفت.
او گفت: در منطقه ۱۷ برای دبیرستان های دخترانه نیز در طرحی به عنوان زنگ مدرسه دوچرخه هایی را در اختیار دانش آموزان قرار دادیم. در موضوع کرونا اگر بخواهیم از این تهدید به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. این روزها فرصت مناسبی است تا فرهنگ دوچرخه سواری را در جامعه ترویج کنیم.
کلهری ادامه داد: هدف گذاری۵۰۰ کیلومتری که پیاده رو سازی و معبر سازی مد نظر هست برای مسیر دوچرخه جدی گرفته شود.در منطقه ۱۷ نیز ۱۰ کیلومتر را در ابتدای کار هدفگذاری کردیم و به سرعت در فاز اجرا قرار گرفت. در مسیر احداث صرفاً به چند رنگ آمیزی اکتفا نکرده و مسیر دوچرخه را با توجه به نقشه های راهبردی همکاران مان برای تهیه و احداث باغ راه سلامت که در بزرگراه نواب طراحی شده بود، شروع به احداث کردیم. با دخیل کردن فعالان NGO این حوزه نیز در تلاشیم تا یک مسیر کاملاً مفرح برای دوچرخه سواران ساخته شود.
نظر شما