۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 4865

منطقه ای به مثابه یک کلانشهر

محمد محمددوست؛ شهردار منطقه ۴
منطقه ای به مثابه یک کلانشهر

در دورانی که مردم جهان بویژه مردم ایران اسلامی و به تبع آن کلانشهر تهران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، نمی توان از زیبایی های پیرامونی محیط زیست و جذابیت های گردشگری موجود که در این دوران دستخوش این ویروس منحوس شده است، گذشت و باید جور دیگری به آن نگریست.

این نوشته، شرح مختصری از هویت یک ابرمنطقه در دل پایتخت با مساحتی در حدود ۱۴۴ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود یک میلیون نفر با ۲۰ محله و ۹ ناحیه و با گستره دید دامنه های البرز و سطوح سبز گسترده در درون و حریم منطقه همچون دره های سد لار ، لتیان و دره های سرسبز فشم ، اوشان و میگون و مناطق ورزشی تفریحی دربندسر ، شمشک و آبعلی قرار دارد.

در بزرگترین و پرجمعیت ترین منطقه تهران ویژگی های خاص فرهنگی، جمعیتی، قومی و اقتصادی مطابق با شرایط خاص هر محله خودنمایی می کند. محله خاک سفید که بهتر است بگوییم "گلشن" در شرقی ترین نقطه منطقه چهار به عنوان محله ای کم برخوردار با شاخصه های ویژه اقتصادی، فرهنگی، قومی و جمعیتی از یک طرف و در مقابل محله پاسداران به عنوان محله ای نسبتا برخوردار و شاخص های فرهنگی و کالبدی تنوع خاصی را به این منطقه داده است که می توان "از خاک سفید تا برج سفید"را به آن  لقب داد.

وجود بناهای تاریخی و مذهبی ارباب هرمز در بوستان پلیس محله مجیدآباد، عین الدوله در محله مبارک آباد ، امامزاده پنج تن لویزان، بیش از ۲۰۰ مسجد و بنای مذهبی، آتشکده زرتشتیان، فرهنگسرای اشراق و آب انبارهای قدیمی محله تهرانپارس با قدمت بیش از یک قرن، در کنار پادگان ۰۶ به عنوان یکی از قدیمی ترین پادگان های کشور نشان از هویت تاریخی این منطقه در کنار مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی رویان، دانشگاههای علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید رجایی، شهید عباسپور و ... است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مدیران شهری تهران عزم خود را جزم کردند تا به نحوی سرانه های مورد نیاز شهروندان منطقه ۴ را در حوزه های مختلف فرهنگی، مذهبی، تفریحی، ورزشی، عمرانی و فضای سبز تامین نمایند و در این راه توفیقات زیادی هرچند ناکافی داشته و این روند همچنان ادامه دارد.

منطقه ۴ تهران دارای ۲۵۷ بوستان محلی و ۳ بوستان جنگلی تلو، لویزان و یاس فاطمی است که با احتساب فضای سبز آن ها، حدود ۶۲ متر مربع سرانه به شهروندان این منطقه اختصاص یافته که در مقایسه با سایر منطقه ۲۲ گانه تهران قابل توجه است.

یکی از فضاهایی که در منطقه ۴ با اهمیت بوده و آن  را به عنوان یکی از فضاهای گردشگری در خاورمیانه به مردم معرفی نموده ، باغ پرندگان است. مجموعه تفریحی و گردشگری باغ پرندگان در فضایی به مساحت تقریبی ۲۲ هکتار و در مقیاس فراملی با فراهم کردن محیطی شاداب، آرام و منحصر بفرد میزبان گردشگران و شهروندان است.

از دیگر ویژگی های خاص و بارز منطقه ۴ وجود هشت بزرگراه شریانی شامل بزرگراه های شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید بابایی، شهید صیاد شیرازی، شهید همت، شهید باقری، امام علی(ع)، شهید یاسینی و دماوند است که این منطقه را از لحاظ وجود دسترسی های مناسب با سایر مناطق کلانشهر تهران متمایز کرده است.

وجود خطوط ۲ ، ۳ و ۸ متروی شهری، خطوط اتوبوسرانی بی.آر.تی در بزرگراه های شهید سلیمانی و امام علی(ع)، احداث یکی از بزرگترین پل های عابر پیاده پایتخت در میدان رسالت و قرار گرفتن مبادی ورودی شرق تهران از ویژگی های دیگر این منطقه است که به جذابیت های خاص این منطقه افزوده است.

در پایان امید داریم با همفکری و مشارکت نخبگان، جامعه دانشگاهی و شهروندان منطقه بتوانیم گام های موثری در راستای تحقق شعار "تهران شهری برای همه" و تامین سرانه های مورد نیاز محله ها به ویژه محله های به نسبت کم برخوردار برداشته و رضایت خاطرشان را فراهم آوریم.

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 4865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =