به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در نشست خبری با موضوع «لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳» با بیان اینکه در هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری در شورا به تصویب رسید، اظهار کرد: این لایحه در موعد مقرر خود ابلاغ شد و امیدواریم شهرداری نیز در زمان مناسب تفاهم نامه ها و قراردادهای خود را منعقد کند و اقدامات به موقع آغاز شود.
وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده همچون امسال به موضوع مهم شهر تهران توجه دارد، خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه شهر بر موضوعات اساسی تأکید شده بود؛ لذا این موضوعات جدا و بودجه جداگانه برای آن پیش بینی شد. سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان، اضافه بر بودجه مصوب برای توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که البته فراتر از برنامه ریزی های صورت گرفته، نیازها دیده شد. بر همین اساس در متمم بودجه، اعتبارات بیشتری در نظر گرفتیم.
چمران با تأکید بر اینکه ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه یکی از سناریوهای پیش بینی شده بود که مورد تأیید قرار گرفت، تصریح کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مازاد نیز برای توسعه حمل و نقل پیش بینی شد که منابع و مصارف آن کاملاً مشخص است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه یادآور شد: پس از طی مراحل اداری، بودجه سال آینده ابلاغ خواهد شد و شهرداری کار خود را آغاز خواهد کرد. از ۱۵ هزار میلیارد تومان ۱۴ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی و هزار میلیارد تومان برای خدمات شهری است.
وی با اعلام اینکه نیمی از بودجه سال آینده به حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافته است، ابراز امیدواری کرد که عقب ماندگی سالهای اخیر جبران شود.
کاهش مصارف هزینه ای و افزایش هزینه های عمرانی
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بودجه فرهنگی و اجتماعی، ۴۸ درصد بودجه حمل و نقل و ترافیک، ۱۵ درصد بودجه خدمات شهری و محیط زیست، ۵ درصد بودجه ایمنی و مدیریت بحران، ۲ درصد بودجه شهرسازی و ۲۰ درصد بودجه توسعه و هوشمندسازی است، گفت: در سال قبل ۴۰ درصد از بودجه هزینه ای بود اما در بودجه سال آینده ۳۶ درصد بودجه هزینه ای است و مابقی به تملک دارایی سرمایه ای و مالی اختصاص دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه جهت گیری بودجه کاملاً مشخص است که به سمت کاهش هزینه ها رفته و برای حل مسائل اصلی شهر، بودجه بیشتری اختصاص یافته است، یادآور شد: این بودجه کمک خواهد کرد که مسائل باقی مانده حل شود. البته برای پروژه های عمرانی شهر به صورت جزئی برنامه ریزی شده که پس از تصویب نهایی بودجه، این ارقام در دسترس قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی هم در این نشست با بیان اینکه بازدیدها و بررسی های کمیسیون های تخصصی شورا باعث شد که دستاوردهای خوبی حاصل شود و بتوان از این دستاوردها برای تدوین بودجه بهره برد، اظهار کرد: حوزه حمل و نقل و ترافیک مورد توجه ویژه بود. بودجه ساخت و تعمیرات مترو، خرید اتوبوس و نوسازی آن، خرید تاکسی های جدید و نوسازی این ناوگان و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در بودجه امسال مورد توجه قرار گرفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه تملکات احداث بزرگراه های اصلی با مشکل روبه رو هستند، خاطرنشان کرد: برای تملک در این پروژه ها از جمله بزرگراه یادگار امام، شوشتری و بروجردی، بودجه مشخصی برای تملک پیش بینی شده است.
آخوندی با تأکید بر اینکه نیمی از بودجه سال ۱۴۰۳ به حمل و نقل اختصاص دارد، یادآور شد: در حوزه درآمدی همواره بحث درآمد پایدار و ناپایدار وجود داشته است. اصل کار درآمد پایدار حاصل از ارزش افزوده است که نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه سهم هزینه ای نسبت به سرمایه ای ۳۶ به ۶۴ است، خاطرنشان کرد: ۶۴ درصد بودجه حاصل تملک دارایی سرمایه ای و مالی است. با توجه به اینکه ناچار به کاهش بودجه به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودیم، بودجه مناطق شهرداری کاهش پیدا نکرد؛ چراکه معتقدیم کار اصلی در مناطق صورت می گیرد؛ لذا بودجه مناطق ۵۸ درصد افزایش یافت.
وی ادامه داد: درآمد شهر ۷۴ هزار میلیارد تومان را رد کرد و ۱۵ هزار میلیارد تومان هم درآمد نقد داشت. این حساب و درآمد ها تا ۱۵ اردبیهشت باید ثبت شود. البته هنوز تا پایان سال مانده و به عدد مورد نظر شورا خواهیم رسید.
آخوندی ادامه داد: در بحث مترو ۳هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان برای تعمیرات اساسی و بهسازی تجهیزات مترو در نظر گرفته شده است. همچنین حدود ۱۱هزار و دویست میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس اختصاص یافته است.
آخوندی ادامه داد: در بحث فروش اموال غیر منقول حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان دیده شده و وام ها و اوراق نیز ۱۴ همت دیده شده است.در بحث آسفالت ۵هزار ۹۰۰میلیارد تومان بودجه برای سال آینده در نظر گرفته شد. در موضوع احداث تقاطع غیر همسطح در سطح شهر ۲۵۸۰میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. در بوجه مناطق ۵۸ درصد رشد داشتیم. منطقه ۱۵، ۶.۲ بودجه را به خود اختصاص داده است. منطقه ۱۶، ۹۹درصد بوجه آن افزایش پیدا کرد.
چمران تأکید کرد: قطعاً ما باز هم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که محقق شود؛ شهرداری رقم بیشتری پیشنهاد داده بود و شورا رقم ۱۷۰ همتی را به ۱۵۰ همت کاهش داد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ثبت هزینه ها به سرعت عملی نمی شود، گفت: در مواردی ثبت هزینه های پروژه های عمرانی به سال بعد موکول می شود و این موضوع همواره وجود داشته است.
چمران تأکید کرد: افزایش عوارض به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. عوارض بخش اول عوارض پایدار است که متأسفانه این عوارض پایدار هنوز افزایش خوبی نداشته و البته از ابتدا نیز کم بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی سالها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود، گفت: این موضوع مطرح می شد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیش های عوارض کمتر است.
وی ادامه داد: افزایش عوارض به صورت پنج ساله انجام شد؛ البته این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخش های مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ می کنند و می گویند: برو بساز!
چمران با تأکید بر اینکه امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد، تصریح کرد: ۳۶ درصد از اعتبارات بودجه هزینه ای و مابقی آن عمرانی است.
چمران با بیان اینکه حضور چینی ها برای ساخت مسکن هنوز در حد تفاهم نامه است، تصریح کرد: به محض اینکه این تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه برخی اموال باید فروخته شود، تصریح کرد: برخی از این اموال ضرورت نگهداری برای شهرداری ندارد. وقتی ملکی خوب باشد حفظ خواهد شد تا از آن درآمد حاصل شود. اینگونه نیست که دارایی های شهر را به فروش بگذاریم و قطعاً مواردی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش می رسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.
وی افزود: قراردادهایی که در داخل کشور منعقد شد گران تر است و باز هم تأکید می کنیم که از شرکت های داخلی خریداری شود. شرکت های خارجی نیز پس از جبران ضرورت های فعلی باید انتقال تکنولوژی را در پیش بگیرند.
چمران با بیان اینکه زمانی خرید خارجی انجام می شود که ببینیم اتوبوس تأمین نمی شود، گفت: بیشترین اتوبوس داخلی تحویلی ۵۰ دستگاه است و از همان خودروساز نیز تشکر می کنیم؛ چراکه می دانیم تمام توان خود را به کار گرفتند تا همین میزان اتوبوس را نیز تحویل دهند. برخی خودروسازان نیز ۳۵ دستگاه می توانند تحویل دهند. تعدادی از اتوبوس ها وارد خطوط شده و پس از این نیز به تدریج اتوبوس ها وارد خواهد شد.
وی تأکید کرد: تلاش بر این است که با کمک مپنا و جهاد دانشگاهی اتوبوس های برقی در داخل کشور تولید شود. در بخش داخلی به برخی خودروسازان برای ایرادات اتوبوس ها هشدار داده شد و خودشان نیز می دانند و برای رفع آن تلاش می کنند. ما نیز به آنها کمک می کنیم تا ایرادات را رفع کنند. ما اتوبوس خارجی معیوب نداریم و تنها چند دستگاه وارد شده که به صورت آزمایشی در حال فعالیت هستند. شرکت خارجی این تضمین را داده که در صورت وجود مشکل، اتوبوس های جایگزین را تأمین کند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: شرکتی که ما در چین با آن قرارداد بسته ایم روزانه ۴۵۰ دستگاه اتوبوس می سازد و نه تنها برای ما بلکه برای اروپا و آمریکا نیز اتوبوس تولید می کند؛ البته قیمت آن اتوبوس ها بالاتر است.
وی ابراز امیدواری کرد که اتوبوس ها به موقع تحویل داده شود و تا پایان سال آینده دو هزار دستگاه اتوبوس تولید داخلی به ناوگان وارد شود.
چمران با بیان اینکه قراردادهای تولید واگن نیز منعقد شده است، خاطرنشان کرد: کارسازی ها صورت گرفته و ساخت واگن های مترو در حال انجام است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بارگذاری املاک پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبار برای مولدسازی است. بخشی دیگر نیز ساخت و ساز انجام داده اند که دیگر نیازی به مولدسازی ندارد.
وی با اعلام اینکه در حوزه شهرسازی و تخلفات باید خلاصه بگوییم که کیسه ای برای این موضوع ندوخته ایم، اظهار کرد: ما بودجه کمی برای این بخش در نظر گرفته ایم و تمام تلاش ما این است که جلوی تخلفات را بگیریم. حتی در منطقه ۱۹ برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز کشته دادیم.
چمران تأکید کرد: شورا و شهرداری برای تخلفات کیسه ندوخته است و همواره سعی کردیم که درآمد حاصل از تخلفات که ناگزیر است، کم باشد. شهرداری به اندازه ای درآمد دارد که چشم به تخلفات ندوزد. تلاش ما این است که طرح جامع و تفصیلی به خوبی اجرایی شود.
رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه اگر می بینیم در آن سوی بزرگراه آزادگان مرتضی گرد پدید آمده مربوط به شهر تهران نیست، اظهار کرد: شهرداری تهران نمی تواند در امور این بخش دخالت کند و مرتضی گرد دهداری و تشکیلات دارد. البته انتقال پسماند این بخش را شهرداری انجام می دهد.
وی افزود: افزایش درصدی جمعیت شهر تهران نسبت به شهرهای دیگر کمتر است البته جمعیت روزانه به دلیل ورود افرادی از پردیس، پرند، کرج و دیگر شهرها به پایتخت برای اشتغال افزایش می یابد.
وی افزود: یک شرکت ترکیه ای در روسیه در حال ساخت مسکن است؛ چراکه روس ها اعلام کردند که دو ساله مسکن می سازند در حالیکه ترکیه یک ساله مسکن می سازد. در ایران موضوع حضور چینی ها بیشتر در حوزه سرمایه گذاری است و قاعدتاً اگر از نیروی انسانی و مهندسان ایرانی استفاده کنند، ارزان تر خواهد بود. همانطور که گفتیم هنوز جزئیات مشخص نشده است.
وی ادامه داد: استخدام ایثارگران و تبدیل وضعیت آنها بر اساس قانون باید انجام می شد و شهرداری موظف بود نسبت به تبدیل وضعیت این نیروها اقدام کند و بر این اساس باید هفت تا هشت هزار نفر تبدیل وضعیت شوند.
رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان اینکه حرکت به سمت کوچک سازی از سیاست های شوراست و تلاش شد که این مهم حاصل شود، تأکید کرد: در بودجه سال آینده اعتبارات حوزه نیروی انسانی افزایش یافت و در تبصره ها نیز پیش بینی شده که اگر در شورای عالی کار بیش از ۲۰ درصد افزایش پیش بینی شود، شهرداری می تواند اصلاحیه ارائه دهد.
وی افزود: شهرداری موظف شده ۲۰ درصد افزایش حقوق که در سال ۱۴۰۰ کارمندان شهرداری های سراسر کشور به جز تهران از آن استفاده کردند، برای نیروهای شهرداری تهران اجرایی کند.
امانی با بیان اینکه دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مزایا و رفاهیات بازنشستگان پیش بینی شده است، گفت: شهرداری موظف شده نسبت به جبران کمبودهای سازمان بازنشستگی اقدام کند. در تبصره ای نیز هزینه های درمانی همچون حقوق کارکنان ماهانه تسویه خواهد شد تا مراکز درمانی با این ادعا که مطالبات پرداخت نشده، از ارائه خدمات امتناع نکنند.
وی با تأکید بر اینکه در متمم بودجه امسال ۶۰۰ میلیارد تومان و همچنین در سال آینده بودجه مشخصی برای ترمیم حقوق کارکنان پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در صورت حل مشکل در مجلس شورای اسلامی، پیش بینی های لازم در بودجه سال آینده شهرداری تهران صورت گرفته است.
انتهای پیام/
نظر شما