صدور پروانه شهرسازی برای مجتمع ایستگاهی ۶ هکتاری مشتمل بر TOD پایتخت

با هدف تحقق رویکردهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی TOD، نخستین پروانه شهرسازی مجتمع ایستگاهی سطح شهر در منطقه ۱۸ صادر شد.

محمد جواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به اینکه اهداف اصلی و محوری رویکردهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)، تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی، کاهش سفر با خودروی شخصی، افزایش پیاده مداری و تشویق تنوع شکل کالبدی در بناها و پهنه ها بوده است، اظهار داشت: در این نوع از توسعه (مبتنی بر حمل و نقل همگانی) اصولی مانند انسان محوری، پیاده محوری و توسعه محلات شهری بر مبنای رفت و آمد پیاده، دوچرخه‌سواری و اولویت بخشی به شبکه حمل و نقل غیرموتوری، ایجاد ارتباط و نفوذپذیر، ایجاد شبکه‌ای متراکم از معابر و حمل و نقل همگانی انبوه‌بر مدنظر هستند که با اجرای این طرح قطعا محقق و به واسطه آن می‌توان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت بود.

وی ادامه داد: در فرآیند صورت گرفته برای صدور پروانه این مجتمع در کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران، زیربنای کلی ای در ابعاد ۳۷۷ هزار و ۵۳۵ متر مربع بر اساس سومین بند از ششصد و چهل و نهمین مصوبه به صورت مسکونی، تجاری و خدماتی در نظر گرفته شده است.

خسروی اضافه کرد: بر اساس برخی مستندات (مصوبه ۱۹۷ شورای شهر و آخرین مصوبه در ۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شورای عالی شهرسازی و معماری، برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر و تبصره ۴ مصوبه شورا در ۲۴ بهمن ماه همین سال با همکاری شرکت مترو) سال گذشته برای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی به عنوان سیاست حاکم بر تهیه طرح های توسعه و عمران شهری و فرا شهری، نسبت به تهیه و ارسال طرح امکان سنجی مجتمع ایستگاهی موسوم به بهار (TOD) به کمیسیون ماده ۵ اقدام کرد.

به گفته این مقام مسئول؛ ترکیبی از انواع کاربری ها مشتمل بر ۲۸ هزار و ۵۶۰ متر مربع تجاری، دو هزار و ۷۲۰ مترمربع خدماتی، پنج هزار و ۶۵۰ متر مربع پذیرایی و رستوران، هشت هزار و ۱۶۰ مترمربع تفریحی و ورزشی، ۲۰ هزار و ۴۰۰ متر مربع اداری و فرهنگی، هشت هزار و ۱۶۰ متر مربع آموزشی و ۱۹۶ هزار و ۱۰۰ مترمربع مسکونی و پارکینگ در این مجتمع کارسازی شده است.

شهردار منطقه ۱۸ اظهار داشت: این مجتمع ایستگاهی ۶ هکتاری واقع در حاشیه بلوار معلم، ابتدای شهرک صاحب الزمان (عج) واقع شده که از شمال به بلوار ۳۵ متری معلم، از غرب به بلوار ۴۵متری شهید قربانخانی و از شرق به خیابان ۲۰ متری رضایی منتهی و خط ۱۱ مترو به صورت مشخص از محدوده مداخله این پلاک عبور و در واقع این طرح، نخستین طرح مصوب مجتمع ایستگاهی است که ۹ آبان ماه سال گذشته طی بند ۳ صورتجلسه شماره ۶۴۹ کمیسیون ماده ۵ تصویب شد.

انتهای پیام/

۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 50916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =