در چهارمین همایش دپیلماسی نوروز چه گذشت؟

چهارمین همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز و اهدای نشان نوروز با حضور سفیران کشورهای تاجیکستان، هندوستان، ویتنام، افغانستان و نمایندگانی از کشورهای اوگاندا، اندونزی و سوریه در کوشک باغ هنر برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ گشتاسب مظفری مشاور دیپلماسی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، متن خوشامدگویی برای حاضران خواند.

در این متن آمده است: « نوروز، جشن آغاز بهار و نو شدن طبیعت است، نو شدنی دیگر از پس برگریزان خزان، برف و بوران و سیلی سرد زمستان. چه زمان و رویداد مهمتر و پر رمز و رازتری از نوروز که بهانه‌ای باشد برای گسترش مهرورزی، دوست داشتن و دوست داشته شدن برای خودآگاهی و ژرف اندیشی، عشق و نشاط درونی برای پاسداشت ارزش‌های والای انسانی و تقویت پیوندهای عمیق و ناگسستنی میان انسان و طبیعت.

این مناسبت زیبا و ستودنی که با درکی عمیق و شیوه‌ای هوشمندانه از سوی نیاکان ما انتخاب و بنیان نهاده شده است از درون هزاره‌ها، صده‌ها و دهه‌ها و سال‌های پر فراز و نشیب در طول تاریخ همانند رودی رونده و زاینده نسل در نسل جاری گشته و اینک زیباتر و غنی‌تر به عنوان میراث مشترک فرهنگی و معنوی به ما رسیده است از چنان قدرت اعجاب انگیزی برخوردار است که می‌تواند سنگ‌ بنای گفت‌وگو و پیوند در ارتباط منطقه‌ای و جهانی در عصر معاصر باشد. دوستان عزیز، نوروز مرز ندارد و در همه جای دنیا با آمدن بهار دل نو می‌شود اما فرهنگ و آداب هر سرزمین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در نوروز، نیرویی نهفته‌ است که انسان با هر گرایش ملی و فرهنگی نسبت به هم متحد و مهربان می‌کند. نوروز در بین تضادها و آسیب‌های جدی جهانی شدن که فرهنگ‌های بومی و محلی همه کشورها از جمله کشورهای منطقه ما را تهدید می‌کند عاملی برای هم‌گرایی و همکاری در مسیر و دستیابی به زندگی بهتر و شایسته مردم منطقه است. نوروز می‌تواند ملل و اقوام ساکن در این منطقه گسترده در جهان را به هم نزدیک سازد و عامل فرهنگی و سیاسی موثری برای اعمال گفتمان بین فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی در راستای هم‌گرایی‌های فرهنگی باشد. بزرگداشت مشترک نوروز در میان کشورهای منطقه با اقوام، تیره‌ها، زبان‌ها و گویش‌های مختلف فرصتی برای اختلاف‌زدایی و تقویت دوستی، محبت و مهرورزی است. 

نوروز، آیینی است کهن و ماندگار با تاریخی شکوهمند در گستره ،جغرافیای ایران از شبه قاره هند، افغانستان و پاکستان در شرق تا بین‌النهرین در غرب و سین‌کیانگ آسیای مرکزی، شمال شرق تا دامنه‌های شمالی قفقاز و حتی تا دل اروپا. دور تا دور ایران زمین به عنوان خاستگاه اصلی تمدن ایرانی و اسلامی. منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد تهران به عنوان قلب تپنده و نگین سبز فرهنگی و گردشگری کلانشهر تهران نیز در راستای  ماموریت‌های ذاتی برای پاسداشت فرهنگ و آئین‌های سازنده مشترک در طول سالیان اخیر توجه ویژه‌ای به بزرگداشت نوروز و برگزاری  مراسم و آئین‌های نوروزی داشته است.»

رودرا گاوراو شرست سفیر هندوستان نیز در این مراسم که روز شنبه ۱۹ اسفند ماه برگزار شد، ببه زبان فارسی گفت: جشن نوروز که امروز برگزار می‌کنیم در هند هم خیلی مهم است و جمعیت ایرانی که از گذشته وارد کشور هند شدند برای مردم کشور ما قابل احترام و عزیز هستند. جشن آمدن بهار با نام‌های مختلف در استان‌های مختلف هندوستان نیز برگزار می‌شود مثل جشن رنگ که برای آمدن بهار در هند برگزار می‌شود. روابط فرهنگ ایران و هندوستان خیلی قدیمی است و از این رو برای ما جای افتخار است . 

ایران ما سرزمین جشن‌های بسیار بوده است

میرجلال‌الدین کزازی، شاهنامه پژوه و از چهره‌های ماندگار حوزه ادبیات ایران نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: «ما صدها و هزاران نماد و نمودار داریم که هر کدام از آن‌ها بخشی از فرهنگ، منش و تاریخ ایران را به نمود می‌آورند، اما می‌توان نوروز را سنجه فرهنگ ایران دانست.

وی افزود: نورزو در کشورها و بخش‌هایی که به فرهنگ وطن آنها نیست جشن گرفته می‌شود. از همین روست که من از "فرهنگ نوروز" یاد می‌کنم اما فرهنگی که ناگفته پیداست دامنه آن تنگ‌تر است؛ فرهنگی تنگ و کران‌مند در دل فرهنگ فراگیر ایرانی. خواست من این است که نوروز پیچیده‌تر، مایه‌ورتر و چند سویه‌تر از آن است که تنها جشنی باشد مانند جشن‌های دیگر.

کزازی تصریح کرد: ایران ما سرزمین جشن‌های بسیار بوده است. دست کم در فرهنگ‌هایی که من می‌شناسم هیچ فرهنگی را نمی‌توان یافت که به اندازه فرهنگ ایرانی در پیوند باشد با جشن و آیین‌های شادمانی. شما می‌توانید نوروز را سنجه فرهنگ ایران بدانید.

او تاکید کرد: بی‌گمان باشید هر جا در پهنه گیتی نشانی، نمود یا کارکردی از نوروز هست، فرهنگ ایرانی تا بدانجای راه برده است. این دیگرگونی‌هایی که نوروز در درازنای زمان یافته به سود نوروز بوده است، به همان سان به سود فرهنگ ایرانی و آن را بیش از پیش ژرفا، مایه و توان داده است.»

عابد اکبری دبیر نشان نوروز نیز با خواندن بیتی از نظامی به مناسبت هفته بزرگداشت این شاعر گفت: «همواره معتقدیم نوروز فقط یک تاریخ نیست، فقط یک جغرافیا هم نیست بلکه تلاقی تاریخ و جغرافیاست. فرصتی که فرهیختگان و اندیشمندان در این حوزه تمدنی برای گفت‌وگو و صلح بهره ببرند. نوروز، نماد نو شدن، پاکیزگی و زدودن ناپاکی است.

وی افزود: نوروز نماد فزونی، روشنی و مهر است و کردار مردمان حوزه تمدنی نوروز در طول سالیان در حقیقت پاک کردن جامه جان و افروختن مهربانی، در روزگاری است که مهر و دوستی در حال رنگ باختن است.

رییس موسسه تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران تصریح کرد: نوروز صرفا یک تاریخ و زمانی برای جشن و پایکوبی نیست، همچنین صرفا یک جغرافیا که مردمان نوروز را در برگرفته نیز نمی باشد، بلکه نوروز یک گفتمان است.»

نوروز از مرز جغرافیا، تاریخ و سنت‌ها عبور کرده

سیدعباس عراقچی، دیپلمات ایرانی نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم بیان کرد: «سال ۱۳۸۸ یونسکو، نوروز را به عنوان میراث غیرملموس بشری ثبت کرد و مجمع عمومی سازمان ملل ۲۱ مارس را به عنوان روز نوروز معرفی کرد و هر سال دبیر کل به مناسبت این روز پیام می‌دهد و جشنی در سازمان ملل گرفته می‌شود. هر کجا که ایرانی‌ها رفتند، نوروز را همراه خودشان بردند و نه تنها خودشان این آیین را جشن گرفتند بلکه آن را نهادینه هم کردند حتی در آمریکا و کشورهای دور دست. نوروز از مرز جغرافیا، تاریخ و سنت‌ها عبور کرده و به یک مفهوم تبدیل شده است، مرزی که بشریت به آن احترام می‌گذارد. به عقیده من دیپلماسی نوروز تعبیر دقیقی است و می‌تواند در بین کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند به کار گرفته شود. 

او ادامه داد: نوروز می‌تواند حلقه وصل و هماهنگی و همبستگی بین کشورها باشد چرا که یکی از مهمترین جنبه‌های دیپلماسی فرهنگی است و جا دارد به یک ارزش مشترک بین کشورها تبدیل شود و زمینه‌های فرهنگی ایجاد کند که خودش زمینه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی خواهد بود. اصلا نباید ارزش دیپلماسی فرهنگی را کم دانست

وی بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی بین کشورها فضای تنفس  ایجاد و روابط بین کشورها را بانشاط می‌کند. در این فضای با نشاط دیپلماسی سیاسی و اقتصادی می‌تواند کارایی داشته باشد.  امیدوارم دیپلماسی نوروزی جای خود را هر چه بیشتر در دیپلماسی اصلی جمهوری اسلامی ایران باز کند و بتواند به فرصتی برای نزدیکی بین کشورها تبدیل شود.»

نشان نوروز هر ساله به هفت نفر از هفت کشور اهدا می‌شود. این نشان، تندیس و دست سازه‌ای از پرستو، پرنده مهاجری است که هر سال بهار با ورودش به ایران نوید بهار را می‌دهد. یکی از نشان‌های نوروز امسال به نماینده کشور اوگاندا که پنجاه و پنجمین کشور حامی نوروز است اهدا شد.

نماینده کشور اندونزی، میرجلال‌الدین کزاری، سفیر هندوستان، معاون سفارت کشور تاجیکستان، سید عسکر موسوی نماینده ملت افغانستان، جمشید اقبال پور مدیر موسسه ایرانمال از دیگر دریافت کنندگان تندیس و نشان نوروز بودند. همچنین از سوی کشور افغانستان شالی از ابریشم به عنوان خلعتی به برگزیدگان اهدا شد.

انتهای پیام/

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 51169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =