۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 5125
آینده پایدار بدون شهرهای پایدار معنا ندارد

شهر: در محیطی که منابع و تخصص آن محدود است، صندوق «گپ»* از شهرها و دولت‌های محلی در تهیه و اولویت بندی طرح ها و سرمایه گذاری‌های هوشمند با آب و هوا با هدف جلب اعتبار بیشتر و کمک برای اجرا پشتیبانی می کند.

به گزارش خبرنگار شهر، بر اساس گزارش بانک جهانی، ویروس همه گیر کرونا، کمبود سیستم مناسب بهداشتی و رکود اقتصاد جهانی تهدیدی تازه برای ساکنان کره زمین محسوب می‌شود به طوری که ممکن است ۱۷۵ میلیون نفر را به فقر و ۷۳ میلیون نفر را به فقر شدید سوق دهد. در این میان اما شهرها متحمل بار سنگین این تهدیدها هستند. مراکز عمده جمعیت به طور نامتناسبی در معرض شوک های آب و هوایی، مانند سیل، موج طوفان و سایر حوادث شدید هوا قرار دارند. آنها بیشتر از هرجای دیگر موارد COVID-۱۹ را دارند و از طرف دیگر شغل‌ها یکی یکی در حال از بین رفتن هستند و به تبع آن معیشت شهری در معرض خطر است.

در تهران هم شرایط به همین گونه است، کرونا سبب شده تا درآمدهای این نهاد که بار اصلی ارایه خدمات به شهروندان بر دوشش است، به شدت کاهش پیدا کند. مدیران شهری پیش بینی کرده‌اند که از بودجه ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیاردی تومانی پایتخت، در خوشبینانه‌ترین حالت فقط نیمی از آن محقق خواهد شد.

بانک جهانی اما، در تازه‌ترین گزارش خود گفته است؛ تصور در مورد شهرها به عنوان قربانیان درمانده این بحران‌ها اشتباه خواهد بود، در واقع، آنها بخش عمده ای از نحوه حل بحران‌ها هستند. بیش از نیمی از کره زمین در شهرها زندگی می‌کند و  ۸۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی در شهرها ایجاد می‌شود، بنابراین و در نظر گرفتن سهم بیش از اندازه از جمعیت و اقتصاد، شهرها جایی هستند که می توان و باید آینده پایدار ساکنانش  را به دست آورد.

صندوقی که از شهرهای در حال توسعه حمایت می‌کند

امروز بانک جهانی و بانک سرمایه گذاری اروپا به شرکای توسعه پیوستند تا فعالیت صندوق جدید جسورانه‌ای را پشتیبانی کنند که از شهرهای سبز، فراگیر، مقاوم و قابل رقابت در کشورهای در حال توسعه حمایت می کند. نام این صندوق «گپ» است، در تعریف این صندوق که قرار است به کمک شهرها بیاید آمده است؛ در محیطی که منابع و تخصص آن محدود است، صندوق گپ از شهرها و دولت‌های محلی در تهیه و اولویت بندی طرح ها و سرمایه گذاری‌های هوشمند با آب و هوا با هدف جلب اعتبار بیشتر و کمک برای اجرا پشتیبانی می کند. صندوق گپ حداقل ۱۰۰ میلیون یورو از بودجه کلی را هدف قرار داده است، بودجه‌ای که می‌تواند به نوبه خود بیش از چهار میلیارد یورو سرمایه گذاری برای اقدامات آب و هوایی شهری را جبران کند.

این صندوق قرار است از چهار طریق به اهدافش برای کمک به شهرها استفاده کند، نخست؛ با تأمین ابزارهای سفارشی برای برنامه‌ریزان شهر برای تقویت سیستم‌های برنامه ریزی و مالی و انعطاف‌پذیر  ضمن حمایت از بهبود اقتصادی سبز به رشد گسترده شهر کمک می‌شود، دوم؛ به رهبران شهرها کمک می‌شود تا با تمرکز بر مراحل اولیه شناسایی و آماده سازی پروژه، خط لوله‌ای با کیفیت بالا از زیرساخت‌های شهری هوشمند و دارای شرایط اقلیمی و انعطاف پذیر بسازند که چالش برانگیز است و غالباً از بودجه کافی برخوردار نیستند.

بانک جهانی در موارد دیگر توصیه کرده که؛ شهرهای همکاری و مشارکت بین المللی را با سازمان هایی مانند میثاق جهانی شهرداران، شبکه‌های شهری و اتحاد رهبری امور مالی اقلیم تقویت کنند تا اشتراک دانش و تخصص را با شرکای اصلی، از جمله شهرها و موسسات مالی، با بهره گیری از نقاط قوت و مقایسه آنها امکان پذیر شود.

افزایش حمایت از شهرها 

با اتخاذ این مراحل، صندوق گپ طیف گسترده‌ای از ذینفعان را برای افزایش حمایت از شهرها در شناسایی، آماده سازی و تأمین مالی زیرساخت‌های شهری مقاوم در برابر کربن پایین دعوت می‌کند. چنین زیرساخت‌هایی می تواند از ساختمان‌های سبز و خنک کننده پایدار گرفته تا سیستم‌های آب انعطاف پذیر شهری و حمل و نقل هوشمند باشد. در نهایت، این سرمایه گذاری‌ها به تغییر مسیر حرکت به سمت توسعه هوشمند آب و هوایی کمک و زمینه را برای بهبود پایدار از COVID-۱۹ فراهم می‌کند.

بانک جهانی اظهار امیدواری کرده که صندوق «گپ» نشان دهد که یک رویکرد هماهنگ و جامع راهگشا برای شهرها و کره زمین است صندوقی که مردم، ذینفعان و نهادها را در یک محیط پویا و فراگیر گرد هم می آورد که با همکاری می توان از پس چالش ها برآمد.

در این گزارش آمده است؛ درست است که مسیرها برای شهری پایدار همواره شده است؛ اما باز هم این راهی نیست که بتوان به تنهایی در آن قدم برداشت. ما از مشارکت رهبران شهرها، دولت‌ها و شرکای مختلف در میان بخش‌هایی استقبال می کنیم که مانند ما معتقدند آینده پایدار بدون شهرهای پایدار وجود ندارد.

*در محیطی که منابع و تخصص آن محدود است، صندوق گپ از شهرها و دولت‌های محلی در تهیه و اولویت بندی طرح ها و سرمایه گذاری‌های هوشمند با آب و هوا با هدف جلب اعتبار بیشتر و کمک برای اجرا پشتیبانی می کند. صندوق گپ حداقل ۱۰۰ میلیون یورو از بودجه کلی را هدف قرار داده است، بودجه‌ای که می‌تواند به نوبه خود بیش از ۴ میلیارد یورو سرمایه گذاری برای اقدامات آب و هوایی شهری را جبران کند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 5125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =