گسست ارتباطی میان شهروندان آسیب‌زاست

رییس شورای شهر تهران گفت: گسست ارتباطی میان شهروندان آسیب زاست و متاسفانه در نحوه شهرسازی نیز در سال‌های قبل به این مهم کم‌توجهی شده است.

به گزارش شهر؛ گردهمایی هیات امنا محلات شهر تهران عصر امروز-۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران و مسئولین شهری پایتخت به همراه اعضای هیات امنا محلات در محل سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش شهر؛ گردهمایی هیات امنا محلات شهر تهران عصر امروز-۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران و مسئولین شهری پایتخت به همراه اعضای هیات امنا محلات در محل سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در این همایش با اشاره به چالش‌های مدیریت کلانشهرها گفت: در شهرهای کوچک ایران و تهران در دهه‌های قبل پیش از آنکه شهر به جمعیت ده میلیونی امروز برسد، شرایط به گونه‌ای بود که اگر برای یک نفر مشکلی پیش می‌آمد تمامی اهالی محله به یاری او می‌شتافتند؛ اما اکنون در تهران شرایط به گونه‌ای‌ است که شاهد ارتباطات گسسته مردم می‌باشیم و گاهی همسایگان یک واحد مسکونی از فوت همدیگر هم حتی خبر دار نمی‌شوند.

وی افزود: این گسست ارتباطی میان شهروندان آسیب زاست و متاسفانه ما در نحوه شهرسازی خود نیز به این مهم کم توجهی کرده‌ایم. به عنوان مثال وقتی بزرگراه نواب ساخته شد؛ مسئولین شهری وقت بدون در نظر گرفتن پیوستگی محلات اقدام به ساخت این بزرگراه از میان محلات تهران کردند و درواقع این بزرگراه باعث گسست ارتباطات شهروندان شد.

چمران ادامه داد: در طرف مقابل سال ۸۳ وقتی بزرگراه یادگار امام(ره) ساخته می‌شد؛ مطابق طراحی اولیه بنا بود این بزرگراه نیز از وسط محلات عبور کند اما با ‌پافشاری‌های صورت گرفته طرح ساخت یادگار امام در راستای کاهش و رفع گسست میان محلات اصلاح شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در دین ما نیز تاکید زیادی بر مسئله حضور اجتماعی شهروندان شده‌است که یکی از نمادهای آن نماز جماعت است. در تداوم این نگاه ما نیز ساختار شورایاری‌ها را در دهه ۸۰ طراحی کردیم اما فرآیند انتخابات آن به دلیل آنکه در قانون اساسی پیش بینی نشده بود مورد پذیرش نهادهای بالادستی قرار نگرفت و این ساختار نیز از کار افتاد.

چمران در پایان با تاکید بر جایگزینی هیات امنا محلات به جای شورایاری‌ها گفت: در این هیات نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف مانند فراجا، سازمان آموزش و پرورش، مساجد و… در کنار معتمدین محلات قرار گرفته‌اند تا به بررسی و اولویت بندی چالش‌های محلات و ارایه راهکار برای آنان  بپردازند.

بنابر تحقیقات جوانان بیشترین نقش را در ارائه راهکار برای حل مشکلات شهر دارند

به گزارش شهر در این مراسم حیدری مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت محلات تهران نیز در رابطه با ستاد مدیریت محله و برنامه‌های آن گفت: نخستین کار ما تدوین سند اقدام مشترک مردمی است که در آن به شناسایی نیازها و زمینه‌های مشارکت شهروندان در سطح محلات در امور شهری خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: بازی‌وارسازی اجتماعی یکی دیگر از راهبردهای ما در ستاد محلات است که مبتنی بر آن ضمن بررسی تغییر رفتار شهروندان به دنبال حل مسائل شهری از طریق سرگرمی هستیم.

 حیدری با اشاره به بازاریابی اجتماعی به عنوان یکی از سازوکارهای نقش‌آفرینی شهروندان گفت: یکی از ثمرات بازاریابی اجتماعی هدایت شهروندان به سمت نقش‌آفرینی موثر در امور شهری تهران است.

وی در ادامه با اشاره به طرح «ریسه نوآوری اجتماعی» به عنوان یکی از راهبردهای مورد توجه ستاد مدیریت محلات گفت: در ریسه نوآوری اجتماعی پس از طرح مسئله، راهکارهای موجود را احصا کرده و پس از آن با جمع بندی هوش مصنوعی به یک راه‌حل واحد می‌رسیم.

حیدری افزود: بنابرتحقیقات صورت گرفته، نوجوانان و جوانان بیشترین نقش را در ارائه راهکار برای حل مشکلات شهر دارند. بر همین مبنا سیاست ما در دبیرخانه نیز استفاده حداکثری از ظرفیت نوجوانان و جوانان است.

وی در پایان تاکید کرد: به زودی درسنامه ارکان مدیریت محله آماده و در اختیار اعضای هیات امنا محلات قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
کد خبر: 51309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =