شهرداری تهران بعد از یک دوره توقف در اواخر دوره قبل، مجدداً به حرکت درآمد

یک کارشناس اقتصادی گفت: شهرداری تهران بعد از یک دوره توقف و ایستایی بین سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، مجدداً در این دوره به حرکت درآمد.

عابدین سالاری‌پور کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، پیرامون بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران اظهار کرد: اگر بخواهیم خیلی سریع و شفاف و علمی بودجه را نسبت به دوره قبل مقایسه کنیم، شهرداری تهران نسبت به یک ایستایی و توقف کامل در پایان سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حرکت کرده است. در دو سال گذشته درآمد و بودجه مصوب شورای شهر تهران را محقق کرده و در سال ۱۴۰۱ بیشتر از این محقق شد. امسال هم با وجود متممی که ارائه باز هم این اتفاق تکرار شد.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا به گفته برخی افراد که اذعان دارند ۷۹ درصد بودجه ناپایدار است و با این شرایط هر کسی می‌تواند بوجه را محقق کند، چنین موضوعی وجود دارد؟"، تاکید کرد: اتفاقاً اینطور نیست؛ بنده هم ادبیات آن دوره را بررسی کردم و درگیر آن بودم، هم امروز. این موضوع در حالی که یک ظاهر علمی دارد حرف عوامانه است.

سالاری‌پور ادامه داد: اگر ترکیب منابع درآمدی شهرداری تهران را در ۳۰ سال گذشته مقایسه کنید، یک سری کدهای درآمدی روشن و مشخصی وجود دارد. اتفاقاً همین کدهای درآمدی در فاصله زمانی سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ نیز وجود داشت اما عملاً اتفاقی نمی‌افتاد. دولت و یا آن کسانی که دنبال این حرف هستند، ابتدا به ساکن باید خرج شهر تهران را بدهند یا یک سری منابع درامدی پایداری تعریف کنند. کسانی که این حرف را می‌زنند این طرف مسئله را می‌بینند ولی راه حلی برایش ندارند. شهری که تقریباً چهل هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد و نگهداشت می‌دهد، چه کار باید کند؟

سالاری‌پور اضافه کرد: به لحاظ علمی هم اینگونه که می‌گویند نیست؛ یک شهر به لحاظ زمانی یک نرخ نوسازی دارد. یعنی این ساختمان هایی که وجود دارند بعد از ۲۰ تا ۳۰ سال (بسته به عمرشان) فرسوده می‌شوند که باید نوسازی شده و کالبد جدید جایگزین شود.

وی با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از تهران بافت فرسوده است، یادآور شد: باید برای نوسازی این بافت پروانه گرفت، ساخت‌وساز انجام داد و متناسب با این جمعیت فضا و زیرساخت ایجاد کرد. مسئله جایی به وجود می‌آید که آن کالبدی که ساخته می‌شود با آن سرانه‌های خدماتی دچار عدم تعادل شود. تهران در دهه‌های مختلف دچار عدم تعادل بوده است.چرا؟چون خرج و دخل با هم تناسب نداشتند. تهران زیرساخت نیاز دارد؛ دولت هم در سنوات مختلف سهم شهر تهران را نداده است؛ لذا این نظر در حالی که ظاهر علمی دارد، بسیار عوامانه است.

انتهای پیام/

۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 51595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =