کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام جمعیت» رونمایی شد

کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام جمعیت» اثر علیرضا فلاحی و سولماز ارژنگی توسط نشر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از سوی مدیریت مطالعات عمران، ترافیک و امور بحران در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ رونمایی شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست رونمایی از کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام جمعیت» اثر علیرضا فلاحی و سولماز ارژنگی با نگاهی به تجربه‌های داخلی و خارجی توسط نشر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.

علیرضا فلاحی نویسنده کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام جمعیت» در حاشیه رونمایی این اثر اظهار کرد: مدیریت ازدحام جمعیت یکی از بحث‌هایی است که کمتر به آن پرداخته شده و در کشور ما با توجه به رخدادها و مراسم‌هایی در بعضی مواقعبا این مشکل روبه‌رو هستیم و در این کتاب به چگونگی مدیریت ازدحام جمعیت و کاهش میزان خسارات پرداخته شده‌ است.

وی افزود: وقتی از مدیریت ریسک یا بحران صحبت می‌شود، معمولا زلزله یا سوانح طبیعی تداعی می‌شود، در حالی که وقتی جمعیتی یکجا جمع می‌شوند به هر دلیل می‌تواند از وضعیت عادی خارج شوند که دلایلی مثل انفجار یا فشار جمعیت داشته باشد و نمودهای آن انفجار در مراسم شهید سلیمانی و مسابقات فوتبال است.

نویسنده کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام جمعیت» ادامه داد: در مواقع ازدحام جمعیت همواره این موضوع وجود دارد که اگر اتفاق ناگواری مثل انفجار رخ دهد به دنبال هراسی که ایجاد می‌شود باید چه اقداماتی انجام داد و چگونه از زیر دست و پا رفتن افراد جلوگیری کنیم.

فلاحی اضافه کرد: کتاب در ابتدا مباحث نظری را مطرح می‌کند و بعد وارد مثال‌های عملی می‌شود که در داخل و خارج کشور رخ داده و با نگاه به تجارب، دستورالعمل‌هایی در حوزه سیاست گذاری و مدیریت می‌رسد که در شرایط قبل و بعد از بحران می‌تواند کمک کننده باشد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مخاطبان این کتاب طراحان و مسئولان اجرایی اماکن و مراسم‌های جمعیتی هستند و مدیران شهری و برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از مبانی آن استفاده کنند و قابل استفاده در همه شهرها و اماکن است.

همچنین سولماز ارژنگی دیگر نویسنده کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام» در حاشیه این مراسم اظهار کرد: ازدحام جمعیت در کلانشهرها یک بحث اساسی و مهم است و معطوف به مراسم‌های جمعیتی می‌شود.

وی افزود: ما در تهران هر روز به ویژه در ایستگاه‌های مترو شاهد ازدحام جمعیت هستیم و قاعدتا هرجا تراکم جمعیت از حد متوسط و عادی خارج شود ازدحام رخ می‌دهد و این موضوع برنامه‌ریزی هر روز شهر تهران است.

مدرس دانشگاه ادامه داد: در دنیا مطالعات انجام شده بیشتر به دو بخش اشاره دارد که بخش اول دلیل ایجاد ازدحام جمعیت است و بحث دوم بخش سانحه آفرین ازدحام جمعیت است، احتمال دارد در محلی هر روز ازدحام جمعیت رخ دهد اما سانحه‌ای اتفاق نیفتد.

ارژنگی تاکید کرد: سوانح ناشی از ازدحام جمعیت تا حد زیادی انسان ساخت است و با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان تا حد زیادی از ایجاد شرایط بحرانی و حادثه جلوگیری کرد. کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام جمعیت» به برنامه‌ریزی قبل از حادثه و ازدحام جمعیت و مدیریت آن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی قبل از رویدادهای جمعیتی بخش مهمی از مدیریت ازدحام جمعیت است و کتاب با روایت تجربه‌های مختلف سعی می‌کند از درون آن مشکلات و کمبودهای برنامه‌ریزی در این حوزه را یافته و مشکلاتی که شرایط را به سمت بحرانی شدن پیش می‌برد شناسایی کند.

نویسنده کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام» با اشاره به بررسی سوابق هند در این کتاب اضافه کرد: هند از جمله کشورهایی است که رویدادهای مختلفی با ازدحام جمعیت دارد و بحث سوانح ازدحام جمیعتی در این کشور بیشتر از سایر مناطق رخ می‌دهد. در این کتاب به پروتکل‌های هند در خصوص ازدحام جمعیت اشاره شده که از پروتکل‌های کشور انگلیس است.

وی خاطرنشان کرد: رویدادهای ازدحام جمعیتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه از لحاظ ماهیتی کمی متفاوت است و هر دو رخداد در کتاب «مبانی و چالش‌های مدیریت ازدحام» بررسی شده‌ است.

 ارژنگی در خصوص رخدادها و اماکن مورد بررسی ایران در کتاب گفت: استادیوم آزادی، حادثه مراسم شهادت شهید سلیمانی و آتش سوزی مسجد ارگ سه رخداد و مکان مورد بررسی کتاب است که از درون روایت‌های آن مسائل و مشکلات شناسایی شده است و بعد از بررسی راهکارهایی به صورت کلی ارائه شده است که مسئولان مراسم‌های جمعیتی به آن توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 54238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =