حسن مرادی، استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: درخصوص بحث واردات خودروهای برقی و مشکلات و موانعی در این مسیر چند نکته وجود دارد. به طور کلی دنیا به سمت اتومبیلهای برقی در حال حرکت است و دیر یا زود اتومبیلهای بنزینسوز و گازوئیل سوز از چرخه مصرف خارج میشوند. دلیل این موضوع هم این است که در خودروهای برقی قطعات کمتری به کار گرفته میشود و استهلاک کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارد. همچنین هزینه تعمیرات خودروهای برقی کمتر از بنزین سوز است.
وی افزود: مهمترین عاملی که موجب روی آوری کشورها به خرید و تولید اتومبیلهای برقی است، اهمیت محیط زیست و کاهش آلودگی هواست. حدود هشت کلان شهر ما که جز شهرهای آلوده دنیا هستند، به شدت نیاز به تکنولوژی برقی سازی احتیاج دارند.
وی با اشاره به اینکه صنعت اتومبیلسازی ما بیش از پنجاه سال قدمت دارد و ابتدا یک صنعت مونتاژ بود و بعد این صنعت مونتاژی به سمت ساخت رفت، ادامه داد: ما همواره یک پله و یا چند پله از قافله فناوری و تکنولوژی دنیا عقب بوده ایم. این مجموعهای که ساخت اتومبیلهای فعلی (غیربرقی) را بر عهده دارند؛ چندین کارخانه داخلی هستند که تولیدکننده و چندین کارخانه هم مونتاژ کننده هستند بالطبع منافعی دارند و برای حفظ این منافع حاضرند به هر روشی توسل پیدا بکنند و مشکلاتی را برای ورود اتومبیلهای برقی و فناوری جدید ایجاد کنند.
به گزارش شهر، پیشتر سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفته بود که با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایرانخودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودروی خارجی، تنها با صرفهجویی مصرف سوخت این خودروها، حقوق تمام کارکنان آنان را میدهیم. تعطیلی این دو شرکت به نفع کشور است.
انتهای پیام/
نظر شما