کتاب «بررسی تطبیقی قوانین اصلی مدیریت شهری کلان‌شهرهای جهان» رونمایی شد

کتاب «بررسی تطبیقی قوانین اصلی مدیریت شهری کلان‌شهرهای جهان» اثر پژوهشکده حقوقی شهر دانش در محل غرفه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مراسم رونمایی از کتاب «بررسی تطبیقی قوانین اصلی مدیریت شهری کلان‌شهرهای جهان» اثر پژوهشکده حقوقی شهر دانش با حضور معاون عمرانی فرمانداری تهران، رئیس پژوهشکده و مدیران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.

ایمان شاه‌بیگی، عضو هیئت علمی پژوهشکده حقوقی شهر دانش در این مراسم اظهار کرد: صبحت‌های اولیه پیرو نوشتن این کتاب در سال ۱۳۹۹ مطرح شد و تیمی در پژوهشکده تشکیل شد و بر اساس درخواست مرکز مطالعات سعی کردیم کشورهایی که در حوزه مدیریت شهری از دهه ۹۰ همزمان با توسعه شهرداری الکترونیک تجربه موفقی داشتند را در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری بررسی کنیم.

وی با اشاره به بررسی ۸ شهر جهان به همراه تهران افزود: فصل‌ها مختلف کتاب بر اساس تجربه هر شهر طراحی شده است و سعی کردیم رویکرد کلان مدیریت شهری در این کشورها را  بررسی کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حقوقی شهر دانش با بیان اینکه ایده کلی بررسی کتاب ایده شهر ترمیمی است، ادامه داد: شهر ترمیمی بر چند شاخصی که در ایده حکمرانی مطلوب مطرح می‌شود، طراحی شده است؛ در ایده حکمرانی مطلوب شاخص‌هایی مثل مدیریت جامعوی و پاسخگویی بررسی می‌شود.

شاه‌بیگی اضافه کرد: این دو ایده مبتنی بر این است که مدیریت شهری برخلاف چیزی که ممکن است از عنوان آن در ذهن متبادر شود، صرفا وظیفه شهرداری است. هر فرد و شهروند بخشی از این مدیریت شهری را به عهده دارد و این موضوع به بخش جامعوی مدیریت شهری اشاره می‌کند.

وی تصریح کرد: در این ایده شهروندان از طریق حمایت سازمان‌های مردم نهاد یا سمن‌ها نیازهای خود را نسبت به اجتماعات محلی تجمیع می‌کنند. مردم اجتماعات محلی مثل نواحی شهرداری‌ها نیازهای اختصاصی محله خود را به سازمان‌های مردم نهاد مطرح می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حقوقی شهر دانش افزود: سازمان مردم نهاد با استفاده از مشاورین تخصصی که در اختیار دارد این نیازها را به نهادهای بالادستی مثل شهرداری‌ها انتقال می‌دهد تا این پیشنهادات در زمینه تهیه سندهای سیاستی و قانون‌گذاری‌های خصوصی یا کلان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از طرفی پاسخگویی به عنوان دومین شاخص حکمرانی مطلوب به این نحو است که شهروندان در نهادهای شبیه شورایاری‌ها و هیئت امنای محلات حاضر می‌شوند و در خصوص تصمیماتی که در سال گذشته گرفته شده، یا تصمیماتی مقطعی که توسط شهرداری منطقه گرفته شده است، شهردار منطقه را به چالش بکشند و او باید در برابر هزینه‌ها و سیاست‌ها پاسخگو باشد.

شاه‌بیگی گفت: شهردار منطقه همچنین باید در برابر چالش‌ها و اخلال‌هایی که در آپارتمان نشینی یا مدیریت شهری ایجاد شده و مشکلاتی نظیر آبرسانی ضعیف، قطعی برق و برهم زدن آرامش منطقه با ساخت و ساز مقابل مردم پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اهمیت شفافیت بودجه‌های رسمی سالانه در حکمرانی مطلوب خاطرنشان کرد: شهروندان در این بودجه‌بندی تصمیم می‌گیرند کدام برنامه، با چه اولویت و با چه بودجه‌ای پیش برود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حقوقی شهر دانش گفت: ایده شهر ترمیمی این است که ما چگونه مسائل و چالش‌های مناطق شهری را به دور از دادگاه‌ها و محاکم حل کنیم که رویکرد صلح و سازش نام دارد.

وی افزود: در این بین تسهیل‌گرانی وجود دارند که اختلافات مردم را نزد مراجع حاکمیتی یا شهرداری‌ها می‌برند، چالش‌های اجرایی نهادهای حاکمیتی را در نظر می‌گیرند و انتظارات مردم را بیان می‌کنند و بین این دو حدفاصلی را به عنوان شیوه حل مسئله بیان می‌کنند.

شاه‌بیگی این کتاب را برای پژوهشگران حوزه شهری در حوزه شهرسازی و حقوق مناسب دانست و ادامه داد: این کتاب سمت و سویی که نظام‌های حقوقی و نظام‌های مدیریت شهری را با جزئیات شهری شرح می‌دهد و شهرهایی مثل استانبول را مورد بررسی قرار می‌دهد که از لحاظ فرهنگی و بومی به فرهنگ ما نزدیک هستند و شهرهای غربی مثل زوریخ که مدیریت الکترونیک شهری را بررسی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «بررسی تطبیقی قوانین اصلی مدیریت شهری کلان‌شهرهای جهان» در بخشی که به شهر تهران پرداخته به بررسی اسناد قانونی اکتفا نکرده است و چالش‌ها، کاستی‌ها و دوری ما از استانداردهای بین‌المللی را بررسی می‌کنیم.

گفتنی‌است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» تا ۲۹ اردیبهشت‌ ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) در حال برگزاریست و علاقه‌مندان می توانند با حضور در غرفه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در سالن شماره یک ناشران دانشگاهی، راهروی c، غرفه ۲۹ از محصولات این مرکز بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 54679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =