۵ ابر چالش شهرداری تهران در حوزه مالی

شهر: چالش‌های درآمدی از محل فروش اموال و دارایی‌ها، فقدان توانایی در دریافت تسهیلات بانکی، کاهش شدید عوارض ورود به طرح ترافیک به‌دلیل شرایط کرونا، کاهش درآمدهای ناشی از مالیات ارزش افزوده به‌دلیل رکود اقتصادی کشور و پایین بودن برخی درآمدها با شیوع ویروس کرونا از مهم ترین مشکلات مالی شهرداری تهران است.  

جواد زارعی، کارشناس مسایل شهری در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به لزوم یافتن منابع درآمدی جدید برای شهرداری تهران، تامین مالی از محل عوارض صدور پروانه‌ها را مهم‌ترین ردیف‌های درآمدی شهرداری عنوان کرد و افزود: وصول عوارض به طور مستقیم به شرایط اقتصادی، رونق و رکود بخش مسکن وابسته است و با هر تحولی در این بخش درآمدهای شهرداری هم به تبع آن دچار تحول و تغییر می شود.

او با اشاره به افزایش عوارض ساختمانی از سال ۱۳۹۶ تاکنون، گفت: رکود در ساخت‌وساز مسکن و کاهش ۳۰ درصدی پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران و افزایش قیمت مصالح، درآمدهای شهرداری تهران از محل صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش یافته و این امکان وجود دارد که مدیران شهری مجبور به فروش املاک، تغییر کاربری و برخی تخلفات شهرسازی از جمله فروش پارکینگ شوند.

زارعی با بیان اینکه درآمدهای شهرداری از محل فروش کسری پارکینگ در چهارماهه امسال، دو نیم برابر پیش‌بینی بوده است، توضیح داد: این در شرایطی است که هم اکنون، شهر تهران به‌شدت از مشکل کمبود پارکینگ رنج می‌برد و نبود پارکینگ در ساختمان‌ها در برخی مناطق سبب ایجاد نزاع و آسیب‌های اجتماعی شده است. البته این را هم باید در نظر گرفت که بر اساس مصوبه کسری پارکینگ، خرید کسری پارکینگ در شرایطی امکان‌پذیر است.

این کارشناس مسایل شهری؛ چالش‌های درآمدی از محل فروش اموال و دارایی‌ها، فقدان توانایی در دریافت تسهیلات بانکی، کاهش شدید عوارض ورود به طرح ترافیک به‌دلیل شرایط کرونا، کاهش درآمدهای ناشی از مالیات ارزش افزوده به‌دلیل رکود اقتصادی کشور و پایین بودن برخی درآمدها با شیوع ویروس کرونا را از مهم ترین مشکلات مالی این نهاد عنوان کرد.

زارعی شیوع ویروس کرونا را یکی از عوامل کاهش درآمدهای شهرداری بیان کرد و گفت: کرونا سبب شد تا علاوه بر اینکه درآمدهای شهرداری تهران کاهش پیدا کند، برخی هزینه‌های خدمات شهری مدیریت شهری مانند ضدعفونی کردن و تفکیک نکردن پسماند هم به سایر هزینه ها اضافه شود.

او ادامه داد: دولت‌ها عموما برای جبران کسری بودجه می توانند به صندوق توسعه دست‌اندازی کند، پول چاپ کند و سهام بفروشد؛ شهرداری تهران هیچ‌یک از این ابزارها را برای جبران کسری بودجه ندارد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 5501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =