لزوم مستندنگاری بافت‌های تاریخی برای جلوگیری از مداخلات

مدیر گروه شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: این گروه برای سال جاری ۷۰ طرح پژوهشی کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس در دست دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران احمد خلیلی، مدیر گروه شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اظهار کرد: در حوزه شهرسازی و معماری ما چهار زیرگروه داریم که شامل معماری و طراحی شهری، شهرسازی، حریم تهران و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و تاریخی شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی در حوزه‌های معماری و شهرسازی انجام شده، اما گروه‌های بازآفرینی و حریم جدید هستند، افزود: ما برای سال جاری ۷۰ طرح پژوهشی کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس برای شهر تهران داریم که در این راستا اخیرا کتاب «یک سده معماری ۱۰ عمارت تهران» در نمایشگاه کتاب نیز رونمایی شد.

مدیر گروه شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد: این کتاب در خصوص مستندنگاری بافت شهر تهران است و ما در این راستا در حال شناسایی کل بافت‌های ارزشمند و تاریخی تهران طی طرح‌های پژوهشی مستندنگاری هستیم.

وی در خصوص اهمیت مستندنگاری بافت‌های تاریخی تهران گفت: بافت های تاریخی یک میراث ارزشمند است که از سده‌های گذشته برای ما به عنوان یادگاری رسیده است و ما باید یک اطلس فضایی و مکانی تهیه کنیم تا در سال‌های آتی شاهد کمترین مداخله در این بافت‌ها باشیم و در صورت تخریب آن بتوانیم به وسیله مستندات اقدام کنیم.

خلیلی ادامه داد: در سراسر جهان آثار ارزشمند و بناهای دارای ارزش در طول تاریخ شناسایی می‌شود و تاریخ و سبک معماری این بناها را به نسل جدید انتقال می‌دهند و ما انتقال و دگردیسی محلات و شهرها را در کنار دگرگونی بناها در طول تاریخ بررسی کنیم و  چاپ کتاب «یک سده معماری ۱۰ عمارت تهران» نیز در همین راستا است.

وی تصریح کرد: برنامه راهبردی فضایی اراضی عباس آباد، بررسی تداخلات مرزی حریم شهر تهران با محوریت رفع مداخلات مرزی، بررسی بهسازی و نوسازی محورهای تاریخی، تمرکز زدایی از شهر تهران و تغیر پهنه‌بندی کاربری اراضی در طرح تفصیلی از پروژه‌های شاخص گروه شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران است.

انتهای پیام/

۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 55100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =