۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 5723

برون رفت از خشکسالی مالی شهرداری‌ها با تصویب دو لایحه  

عارضه‌های تاخیر در تصویب دو لایحه سرنوشت‌ساز

دولایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها همچنان در پیچ و خم مجلس است
عارضه‌های تاخیر در تصویب دو لایحه سرنوشت‌ساز

شهر: تاخیر در اصلاح و تصویب دولایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها علاوه بر بار روانی منفی، سبب مواجه شدن شهرداری‌ها با عارضه‌های مختلف هم در بعد عملیاتی و هم استراتژیک سازمان می‌شود.

جواد زارعی، کارشناس اقتصاد شهری در گفتگو با خبرنگار شهر، در عین حال که نسبت به دو لایجه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها انتقاد دارد؛ اما معتقد است که: تصویب و تعیین تکلیف این دولایحه تاثیر بسزایی بر درآمدهای شهرداری‌ها باتوجه به خشکسالی مالی این نهاد خواهد گذاشت.

به گفته او؛ تاخیر در اصلاح و تصویب این دولایحه علاوه بر بار روانی منفی، سبب مواجه شدن شهرداری‌ها با عارضه های مختلف هم در بعد عملیاتی و هم استراتژیک سازمان می‌شود. گرچه لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها ایرادات و اشکالاتی دارد اما به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کار کارشناسی بتوانند با رفع ایرادات و در نظر گرفتن همه جوانب این دولایحه را به سرانجام برسانند.  

زارعی با بیان اینکه در این دو لایحه نباید فقط یک سازمان و نهاد خاص در نظر گرفته شود، گفت: مثلا نمایندگان مجلس باید نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش را هم در این دو لایحه در کنار شهرداری‌های در نظر میگرفتند.

این کارشناس مسایل شهری ادامه داد: تقریبا در همه دنیا، شهرداری‌ها به عنوان دولت محلی دارای اختیارات و درآمدهایی هستند که هزینه های اداره شهر را پرداخت می‌کند بخش مهم از این درآمدها به عوارض و مالیات برمیگردد که دولت سهمی از درآمدهای حاصل از مالیات را به دولت‌های محلی اختصاص می‌دهد. اما در ایران شهرها نهادی هستند که خود باید درآمدزایی کنند و در نهایت هم در این سر انجام این کار به شهرفروشی و ساخت و سازهای بدون مجوز می‌رسد.

لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و همینطور لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از ۳۵ سال پیچ و خم سر انجام در اوایل امسال در صحن علنی مجلس تصویب به شورای نگهبان ارسال شد، اما سپس برای رفع سه ایراد اصلی این شورا به مجلس عودت داده شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 5723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =