۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 5924

۳ استراتژی مهم در شهر آفتاب

محمد رئوف قادری، مدیرعامل مجموعه نمایشگاه شهرآفتاب
۳ استراتژی مهم در شهر آفتاب

می‌دانیم تهران تنها پایتخت سیاسی ایران نیست بلکه پایتخت اقتصادی ایران هم به شمار می‌رود. یکی از زیرساخت‌هایی که متاسفانه در تهران وجود ندارد و به عنوان ضعف پایتخت اقتصادی ایران  محسوب می‌شود، نداشتن منطقه ویژه اقتصادی و یا منطقه آزاد تجاری است.

۱۵ سال پیش دولت به دلیل مشکلاتی که در راستای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در شهر تهران از جمله ایجاد ترافیک، آلودگی هوا، مزاحمت و آزار و اذیت‌ها برای شهروندان تهرانی حادث می‌شد، تصمیم گرفت در محل مناسب‌تر و تقریبا در حاشیه شهر تهران، نمایشگاهی را در شان کشور ایران بسازد، شهرداری تهران به نوعی در اجرای این ایده پیش‌دستی کرد و قبل از اینکه دولت بتواند سرمایه‌گذاری کند این کار را انجام داد. به این منظور نقطه بسیار استراتژیکی در جنوب تهران جایی که محل  ورود و خروج ۳۱ استان کشور و محل ورود و خروج مهمانان خارجی از طریق فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی و یا فرودگاه مهرآباد و راه‌آهن جمهوری اسلامی که در جنوب قرار گرفته است، انتخاب شد.

در کنار نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب ۱۵ سالن نمایشگاهی، مرکز همایش‌های بین‌المللی، سه هتل ۵ ستاره، سه مرکز تجاری دیده شد، افزود: شهر آفتاب توسط یکی از شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام بین‌المللی یعنی GMP آلمان به عنوان مشاور طراحی شد که طراحی این نمایشگاه را شبیه نمایشگاه رومانو ایتالیا انجام داد که آن نمایشگاه هم ساخته و پرداخته شرکت GMP آلمان است.

نمایشگاه شهر آفتاب به دلایل سیاسی قبل از اینکه کاملا  آماده شده باشد، مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در واقع تولدی زودرس یافت. شاید اگر همه بخش‌های شهر آفتاب ساخته می‌شد و بعد به بهره‌برداری می‌رسید خیلی بهتر بود اما در حال حاضر فاز اول آن که ۲۰ درصد پروژه ساخت شهر آفتاب را شامل می‌شود، ساخته شده است. در فازهای بعدی  سالن‌های نمایشگاهی دیگر، مرکز همایش‌ها، هتل‌ها، مراکز تجاری و مراکز تفریحی مثل شهر بازی، باشگاه ورزشی، بازارچه‌های صنایع‌دستی و سنتی ایران، مجتمع‌های متنوع خدماتی و احتمالا پروژه‌های دیگری مثل دریاچه مصنوعی در نظر گرفته شده و به شهرآفتاب اضافه خواهد شد.

از دو، سه سال گذشته سه استراتژی جدید توسعه‌ای برای نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در نظر گرفته و دنبال شد. استراتژی نخست؛ بحث انتقال نمایشگاه‌های بزرگ و حتی نمایشگاه صنوف به شهر آفتاب است. به دلایل سیاسی در طول ۱۲ سال گذشته بین شهرداری تهران و دولت تقابلی وجود داشت که باعث شد این دو هیچگاه به توافق و تفاهم نرسند اما خوشبختانه در دوره جدید که هم شهرداری و شورای شهر و هم دولت تقریبا که از یک جبهه سیاسی تعریف می‌شوند، این مسئله به نتیجه رسید و ما موفق شدیم تفاهم‌نامه دو جانبه‌ای بابت موضوع انتقال نمایشگاه‌های بزرگ به شهر آفتاب امضا کنیم. پیشرفت این هدف با ساختن سالن‌های دیگر و با سرمایه‌گذاری‌های مجدد در شهر آفتاب انجام‌پذیر خواهد بود.

مطلب دومی که به عنوان استراتژی توسعه‌ای دوم از آن یاد شده، تبدیل کردن نمایشگاه شهر آفتاب به شهر نمایشگاهی است. به این مفهوم که چه ایرانی‌ها و چه خارجی‌ها در صورت ورود به این نمایشگاه برای تامین نیاز خود نیازی به خارج شدن از آن نداشته باشند.

استراتژی سوم توسعه شهرآفتاب تبدیل این مجموعه به منطقه ویژه اقتصادی است. می‌دانیم تهران تنها پایتخت سیاسی ایران نیست بلکه پایتخت اقتصادی ایران هم به شمار می‌رود. یکی از زیرساخت‌هایی که متاسفانه در تهران وجود ندارد و به عنوان ضعف پایتخت اقتصادی ایران  محسوب می‌شود، نداشتن منطقه ویژه اقتصادی و یا منطقه آزاد تجاری است. خوشبختانه ما برای برطرف کردن این نقیصه قدم برداشتیم و این طرح در مذاکره با اعضای دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر تهران و شهرداری با استقبال جدی مواجه شده است. هم اکنون هم این موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت در حال برسی است.

۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 5924

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =