روز تهران؛ ۱۴ مهر یا ۱۲ بهمن؟/ معدنی‌پور: هرچه شورای فرهنگ عمومی استان تصویب کند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از هر روزی که شورای فرهنگ عمومی استان به نام روز تهران نامگذاری کند، استقبال می‌کنیم.

نرگس معدنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه در سالهای گذشته این پیشنهاد مطرح شده بود که ۱۴ مهر همزمان با انتخاب شدن تهران به عنوان پایتخت کشور، روز تهران نامگذاری شود، اظهار کرد: در چهاردهم مهر ۱۲۸۶ تهران در متمم قانون اساسی به عنوان پایتخت کشور انتخاب شد و این روز در ادوار گذشته شورای شهر مبنای نامگذاری روز تهران قرار گرفت.

وی افزود: برای نامگذاری روز ۱۴ مهر به نام تهران، در این دوره مصوبه‌ای را در نظر گرفتیم که بر اساس آن برای مثال دبیرخانه‌ای در شهرداری تهران تشکیل شود و در واقع برای این موضوع به صورت خاص و ویژه برنامه‌ریزی سالانه صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مصوبه اخیر ما بیشتر به این دلیل بود که روز تهران در تقویم ملی کشور به ثبت برسد، یادآور شد: قرار بر این بوده که روز تهران در تقویم ثبت شود و شهرداری را موظف به پیگیری آن کردیم.

وی با اعلام اینکه ثبت روز تهران در تقویم باید توسط شورای فرهنگ عمومی استان صورت بگیرد، گفت: این شورا با ثبت روز تهران در تقویم موافقت کرده اما یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد دیگری هم مطرح کرد که ۱۲ بهمن همزمان با سالروز ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به کشور، به عنوان روز تهران انتخاب شود که این موضوع در حد پیشنهاد بوده و  در حال بررسی است.

معدنی‌پور با بیان اینکه نامگذاری روزها را اساساً شورای فرهنگ عمومی انجام می‌دهد و نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد، خاطرنشان کرد: ما ۱۴ مهر را پیشنهاد دادیم و شورای فرهنگ عمومی نیز ۱۲ بهمن را پیشنهاد داد؛ هر یک از این روزها هم انتخاب شود تفاوتی برای ما ندارد.

وی ادامه داد: البته ۱۲ بهمن روز ملی و چه بسا فراملی است؛ در واقع یک رویداد ملی‌ است که ما در سطح بین‌المللی آن را مطرح می‌کنیم و روز بسیار مهمی برای ماست. اینکه نامگذاری روز تهران در ۱۲ بهمن هم مطرح شود اتفاق خوبی است اما این نگاه را هم داریم که ممکن است روز تهران تحت‌الشعاع این رویداد ملی مغفول واقع شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در کل هر آنچه که شورای فرهنگی عمومی به نتیجه برسد و تصویب کند، از نظر ما هم مسئله‌ای نیست، گفت: مهم برای ما این است که روز تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران در تقویم رسمی کشور به ثبت برسد.

انتهای پیام/

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 60521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =