به گزارش شهر به نقل از اداره ارتباطات و امور بینالملل سازمان زییاسازی شهر تهران، امیر حسین نصیری مدیر هنری نمایشگاه خوشنویسی «رخ دوست»، این نمایشگاه را برگرفته از احوال و آثار مرحوم محمد حسین خان عمادالکتاب سیفی قزوینی از معروفترین و شهیرترین خوشنویسان قرن اخیر دانست و گفت: به یقین میتوان گفت که اگر عمادالکتاب نبود خوشنویسی در حال حاضر وجود نداشت.
وی افزود: تربیتشدگان مکتب عمادالکتاب برای اولین بار توانستند خطوط فراموش شده را احیا و کلاسهای آزاد خوشنویسی را بر پا کنند که این کلاسها در گذر زمان به انجمن خوشنویسان ایران تغییر نام داد.
نصیری مرحوم عمادالکتاب را از معدود خوشنویسان تعلیمدهنده خط به صورت آکادمیک دانست و گفت: تعلیم خط به صورت آکادمیک برای اولین بار توسط عمادالکتاب آغاز شد و او سی و شش جلد رسمالمشق آموزشی را برای خط تهیه و در هلند با هزینه شخصی به چاپ رساند.
مدیر هنری نمایشگاه رخ دوست بیان کرد: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه برای اولینبار از گنجینه موزه خوشنویسی خارج شده است و شامل بسیاری از کتیبههای مقبره صفی علی شاه است. این آثار ابتدا در گنجینه استاد عبدالله فرادی از خوشنویسان مشهور قرن اخیر نگهداری میشده و سپس در سال ۹۶ توسط سازمان زیباسازی خریداری و به مخزن موزه خوشنویسی ایران انتقال یافتهاست.
وی در خصوص نحوه چاپ کتیبههای مقبره صفی علیشاه بر روی کاشی توضیح داد: ابتدا نقش این کتیبهها به صورت سوزنزنی و سپس بر روی کاشی چاپ شده است. اصل کاغذ خوشنویسی شده در این نمایشگاه به نمایش در آمده است و اصل کاشیها در مقبره صفی علی شاه قرار دارند.
نصیری آثار و دستنوشتههای زندان عمادالکتاب را از دیگر آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه معرفی کرد و افزود: عمادالکتاب در عضویت کمیته مجازات بوده و به همین دلیل ۵ سال را در زندان به سر برده است و فیلم هزاردستان و نقش رضا خوشنویس برگرفته از مرحوم محمد حسین عمادالکتاب بوده است.
مدیر هنری نمایشگاه رخ دوست آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه را ۱۱۰ اثر دانست و یادآور شد: یکی از مهمترین آثار نمایش داده شده در این مجموعه اثری اکسپرسیونیستی است که در نوع خود بی نظیر است، زیرا تا قبل از این اثر، آثار اجرایی شده در خوشنویسی به سبک مدرنیستی وجود نداشته است.
انتهای پیام/
نظر شما