کلیات طرح اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ تصویب شد

همزمان با دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورا در جریان بررسی اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار کرد: این طرح با مشارکت متخصصین حوزه معماری و حوزه شهری شکل گرفته تا بتواند سالیان سال، مسائل شهر را رفع کند و جلوی زد و بندها و دالان های تاریک را بگیرد.

وی افزود: تلاش بر این بود طرح مورد نظر بستری برای توسعه عدالت و حمایت از اقشار مختلف و فرصتی برای پیشرفت همه جانبه باشد. امیدواریم بتوانیم با فناوری های نوین تحولی عمیق را در دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ایجاد کنیم و پیش بینی می شود پس از تصویب الگویی برای کل کشور باشد.

یک ماه گذشته به شدت تهدید شده‌ام

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه جلساتی در این زمینه در شورا برگزار شده است، خاطرنشان کرد: هیچ یک از موارد اصلاحی در متن طرح اعمال نشده است. دوره مدیریتی ما رو به اتمام است و باید ناظر بر حرکت به سمت آینده اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته تلفن همراه بنده پر از تهدیدهایی است که اگر در مورد برخی موضوعات در صحن شورا سخن بگویم، به من نزدیک هستند.

مظفر با بیان اینکه اصلاح آیین نامه اجرایی که دبیرخانه فرایندهای کمیسیون ماده پنج از این جنس است به هیئت وزیران واگذار شده است، یادآور شد: هیئت وزیران نیز اختیارات را به وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور واگذار کرده و ما اساساً جایگاه قانونی این اقدام را نداریم. این بحث مطرح می شود که می توانیم صرفاً پیشنهاد دهیم اما وقتی مصوبه داریم، نهادهای بالادستی نیز به آن رجوع خواهند کرد.

اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ بررسی شد

وی همچنین تصریح کرد: هدف از این طرح ایجاد توازن بین منافع خصوصی و عمومی عنوان شده است. برای منافع عمومی باید استدلال خود را بر چه موضوعی قرار دهیم؟ برای نوسازی یک ریزدانه که با خطرات زلزله و تلفات انسانی مواجه است باید انگیزه و مطلوبیت اقتصادی ایجاد کنیم. بنده کاری با پروژه های بزرگ مقیاس و برج های عظیم ندارم و بحث من اقشار ضعیف جامعه است.

مظفر با بیان اینکه تعارض بین منافع عمومی و خصوصی یک موضوع پیچیده است، خاطرنشان کرد: راه تأمین منافع عمومی توجه به تأمین منافع خصوصی آنهاست. چه بسا که توجه به منافع عمومی منجر به از بین رفتن منافع خصوصی شهروندان می شود.

رئیس کمیته بودجه شورا با تأکید بر اینکه تونل پیچیده و تاریکی که دالانی طولانی است می تواند مفسده ای جدید ایجاد کند، گفت: مهندسینی که امضای طلایی دارند نکاتی را برای شهر تجویز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برخی دوستان آهنگ کلمات را به گونه ای به کار می برند که گویا برخی مخالف هستند، گفت: جمع سپاری در مورد پروژه های شهر است نه پلاک همسایه. برخی می خواهند فارغ از قواعد خشک تصمیم گیری کنند. اجازه بحث فنی دهید.

به جز رئیس شورا و شهردار، مابقی از وزارت خانه ها در کمیسیون ماده ۵ هستند

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف این طرح این است که به سوالاتی که ما پاسخی برای آن به شهروندان نداریم، پاسخ دهد، اظهار کرد: اگر این طرح تصویب و نهایی شود سوالات پاسخ داده خواهد شد.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون ماده ۵ معاونین وزرا هستند و به جز رئیس شورا و شهردار، مابقی از وزارت خانه ها در کمیسیون حضور دارند و رأی آنها مستقل است و کسی نمی تواند در آراء آنها دخالت کند اما واقعیت این است که دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ جزو ساختار شهرداری است و ما حق ورود داریم.

اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ بررسی شد

امانی با بیان اینکه اگر دبیرخانه خارج از شهرداری بود ما نمی توانستیم دخالت کنیم، تصریح کرد: پرسنل شهرداری در دبیرخانه کمیسیون فعالیت می کنند. تا پرونده از دبیرخانه وارد کمیسیون نشده، پرداختن به آن جزئی از وظایف ماست. اگر طرح وارد تعیین تکلیف برای وظایف اعضا شود، ایراد وارد است اما وقتی در مورد پرونده پیش از ورود به کمیسیون، بحث شده درست است.

وی همچنین تصریح کرد: این طرح به دنبال التزام بخشی و شفاف سازی است و روند رسیدگی به پرونده ها را طولانی نمی کند. هر بخشی از طرح که منجر به طولانی تر شدن روند بررسی پرونده ها در کمیسیون ماده ۵ شود، باید مورد اصلاح قرار بگیرد.

ما برای خودمان چیزی نمی‌خواهیم و در مورد آینده شهر سخن می‌گوییم

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه دوره ما رو به اتمام است؛ بنابراین برای خودمان چیزی نمی خواهیم، گفت: تا زمانی که طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی برود و تصویب شود، دوره به پایان می رسد. این طرح برای کسانی که بعد از این خواهند آمد، تدوین می شود که مشکلی برای آنها ایجاد نشود. ما برای خودمان چیزی نمی خواهیم و در مورد آینده شهر سخن می گوییم. این طرح در دوره ششم اجرایی نخواهد شد و دوستان فکر نکنند که روند کند می شود و منافعی ایجاد خواهد شد.

اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ بررسی شد

وی ادامه داد: هیچ دستوری مبنی بر کند شدن مسیر رسیدگی به پرونده ها نباید در طرح وجود داشته باشد؛ چراکه یکی از مصوبات ما کاهش زمان صدور پروانه بود که البته این طرح فراتر از صدور پروانه است.

چمران با بیان اینکه در کمیسیون ماده پنج اصلاً پرونده بافت فرسوده نمی آید چراکه ریزدانه است، یادآور شد: بافت فرسوده معمولاً زیر ۵۰۰ متر و چه بسا ۱۰۰ متر و ۵۰ متر هستند. طرح ها یا موضعی و یا موضوعی است که البته این طرح ها ابتدا به شورا می آیند و سپس در کمیسیون ماده ۵ بررسی می شوند.

کمیسیون ماده ۵ تنها نهاد درون شهرداری نیست که بتوانیم برای آن تصمیم بگیریم

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه از روددره فرحزاد، کن و نفرآباد صحبت می کنیم که مسائلشان حل شده نتیجه زحمات کمیسیون ماده پنج بوده است، اظهار کرد: خدمات ویژه ای در بافت ناپایدار و فرسوده صورت گرفته که قابل تقدیر است.

وی همچنین تصریح کرد: کمیسیون ماده ۵ تنها نهاد درون شهرداری نیست که بتوانیم برای آن تصمیم بگیریم. ما محدودیت هایی را برای ورودی های کمیسیون قائل می شویم که این محدودیت ها در کل کشور وجود نداشته و برای شهروندان تهرانی وجود دارد.

اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ بررسی شد

علوی با بیان اینکه اگر قرار باشد محدودیت ها مصوبه شورای شهر باشد باید دیگر اعضای کمیسیون ماده پنج که حقوق یکسانی با شهرداری دارند، نیز ورود کنند، یادآور شد: طبیعتاً در سایر شهرها که دبیرخانه در شهرداری نیست، محدودیتی وجود ندارد. مصوبه ای در سال ۱۳۹۰ در شورا وجود داشت و همین فرایند طی شده و بر اساس آن کمیسیون مکلف است پیشنهادهای شهرداری و سایر نهادهای مرتبط را قبل از ارائه در کمیسیون، به شورا ارائه کند. این طرح در فرمانداری با مشکل مواجه شد و ما دقیقاً امروز همین مسیر را طی می کنیم.

از نظام بخشی به کمیسیون ماده ۵ استقبال می کنیم

عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان اینکه به متن مصوبه جفا شد، اظهار کرد: آیا می دانید قانون همه را ملزم کرده که تغییرات و طرح تفصیلی باید در شورا مصوب شود؟ آیا نمی دانید شهرداری قبل از اینکه ملکی را بفروشد باید از شورا مصوبه بگیرد؟ واژه ها معانی را می سازد و باید به آن دقت کرد.

وی در ادامه یادآور شد: اگر اشتباهی در متن وجود داشته باشد، صحن برای اصلاح همین اشتباهات است اما اینکه می گوییم دست شهرداری بسته می شود، صحیح نیست. دوست نداریم وضعیت سامان و چارچوب پیدا کند؟ باید از نظام بخشی به این مجموعه که سلیقه ای است، استقبال کنیم.

عباسی با بیان اینکه ما قانون در این زمینه تولید نکردیم، خاطرنشان کرد: در تمام شهرهای درجه یک دنیا نظرات افراد صاحب ایده همزمان با تدوین طرح ها اخذ می شود.

اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ بررسی شد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با تأکید بر اینکه اختیار معاونین در این طرح گرفته نشده است، گفت: تأکید طرح بر این است که امور با استفاده از اطلاعات پیش برده شود. امروز هم اقدامات انجام می شود اما می گوییم در سامانه انجام شود و با سلیقه مشاوران نباشد و همه امور یکسان مورد پیگیری قرار بگیرد. این طرح تاریک خانه ها را روشن می کند.

وی افزود: در دو هفته اخیر گفتیم که اصلاحات را تا یکشنبه هفته پیش ارسال کنند اما اصلاحاتی ندیدیم. در کمیسیون بحث فنی و تخصصی انجام می شود و باید در کمیسیون موارد ارائه می شد. بنده در مورد آمار صحبت نمی کنم چه بسا اگر آمار را بررسی کنیم افتخارات به واژه ای دیگر تبدیل خواهد شد.

دقت کنیم کلمات به درستی استفاده شوند

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودج شورا با بیان اینکه از شفافیت به گونه ای سخن نگوییم که این برداشت انجام شود که برخی اعضا با شفافیت مخالفند، گفت: شورا به دلایلی نباید در بحث کمیسیون ورود کند. کلمات باری دارند که باید دقت کنیم به درستی استفاده شوند.

اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ بررسی شد

وی ادامه داد: دبیرخانه کمیسیون به نظر در ساختار شهرداری است اما به این شکل نیست و باید اصلاح شود. شهردار تهران در سال ۱۳۹۰ به یکی از بندهای این طرح اعتراض و اعلام می کند که کمیسیون نهادی مستقل از شهرداری است.

آخوندی با بیان اینکه قطعاً برخی موارد در این طرح مطلوب است، یادآور شد: این موضوع ایراد اولیه دارد که باید بررسی شود. پیشنهاد ما این بود که رئیس شورا در کمیسیون موضوع اولیه را مطرح کند و موضوع حل و فصل شود. ما با کلیت مخالفتی نداریم.

چمران با بیان اینکه بنده از ابتدای شورا در کمیسیون ماده 5 حضور داشتم، گفت: بنده همواره با طبقه اضافه دادن و تراکم مخالف بودم و در نهایت این مطرح شد که به همه یک طبقه اضافه داده شود. اینکه موارد را یک به یک اضافه تراکم دهیم درست نیست.
 

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: در گذشته در مناطق 1، 2، 3، 4 و 5 طرح هایی به کمیسیون ماده 5 می آمد اما امروز می بینیم مناطق 18، 19 و 20 هم طرح ارائه می دهند. بنده به عنوان ناظر می بینم و شهادت می دهم که این چنین عمل شده اما بحث امروز این است که ورود پرونده ها به کمیسیون ساماندهی شود و پرونده ها بر اساس سامانه و همچون کمیسیون ماده 100 باشد.


وی ادامه داد: کار معاونت شهرسازی با این طرح ساده تر می شود و تمام طرح ها با ثبت در سامانه به صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار می گیرد و کار صحیح تر و صریح تر انجام می شود.


چمران با بیان اینکه ممکن است اعضای شورای بعدی به اندازه اعضای دوره ششم با تجربه نباشند، اظهار کرد: این طرح برای آیندگان بررسی و تصویب می شود.


گفتنی است در پایان کلیات طرح اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با حداکثر آراء موافق تصویب شد.


انتهای پیام/

۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 61975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =