دلایل آزاد نشدن اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ چیست

شهر: تنها کمتر از چندساعت برای آزادسازی اوراق مشارکت ۱۳۹۸ با عاملیت بانک رفاه، زمان باقی مانده است. این درحالی است که بانک مرکزی به مدت دو هفته‌ برای آزادسازی این اوراق به بانک رفاه مهلت داده بود که این بانک تا اول آذر (فردا) فرصت دارد تا این پول را به حساب شهرداری واریز کند، در غیر این صورت هر روز ماندن پول در حساب، تخلف بانک رفاه است.

علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتگو با شهر، درباره روند دریافت نخستین اوراق مشارکت تا امروز، توضیح داد: برای نخستین‌بار، مدیریت شهری چهارم در سال ۱۳۹۵ از ظرفیت قانونی انتشار اوراق مشارکت قانون بودجه سال ۱۳۹۴ استفاده کرد. بنابراین مدیریت شهری سابق، یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۴ را منتشر کرد. درنهایت این مبلغ در سال ۱۳۹۵ به حساب مترو تهران واریز شد.

او در ادامه افزود: مدیریت شهری چهارم برای اوراق مشارکت ۱۳۹۵ اقدامی نکرد تا اینکه مدیریت شهری پنجم در سال ۱۳۹۶ بر سرکار آمد و از ظرفیت قانونی اوراق مشارکت سال ۱۳۹۶ استفاده کرد.

امام با بیان اینکه مجوز دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۶ از دولت دریافت شد، توضیح داد: اما باتوجه به بدهی‌های سنگین شهرداری تهران از سال‌های گذشته، یافتن بانک عامل به چالش بزرگی برای انتشار اوراق مشارکت سال ۱۳۹۶ تبدیل شد. مجوز ۷۰۰ میلیارد تومان از دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۶ با عاملیت بانک شهر در پایان سال دریافت و منتشر شد. باتوجه به تغییرات عمده در مدیریت شهری از در سال ۱۳۹۷ و روی کار آمدن شهردار جدید، زمان برای دریافت مجوز یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت  سال ۱۳۹۶ از دست رفت و اوراق امکان انتشار پیدا نکرد. بنابراین ۷۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۶ محقق شد و در سال ۱۳۹۷ به حساب مترو واریز و برای تکمیل خط ۷ مترو تهران هزینه شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷، بیان کرد: مجوز اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷ در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ دریافت شد و بانک آینده و صنعت و معدن برای یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷ عاملیت پذیرفتند. ۹۱۰ میلیارد تومان برای بانک آینده و ۳۹۰ میلیارد تومان برای بانک صنعت و معدن بود. بانک صنعت و معدن در مهر ۱۳۹۸ پول را به حساب مترو واریز کرد اما بانک آینده با سخت گیری‌هایی که بر تأمین وثیقه‌های ملکی داشت، این پول را به مدت یک سال در حساب خود نگه داشت و پس از گذشت یک سال ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷ در تیر ۱۳۹۹ آزادسازی شد.

بانک رفاه وثیقه‌های مسکونی-اداری با پایان کار می‌خواهد

او با اعلام اینکه عاملیت انتشار یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ با بانک رفاه بود، افزود: از این مبلغ یکهزار میلیارد تومان سهم شرکت مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بود. از زمانی‌که که این اوراق منتشر شده تاکنون، پول آن به حساب مترو واریز نشده و علت آن تکمیل نبودن وثیقه‌های مورد پذیرش (املاک مسکونی-اداری) بانک رفاه است.

امام در ادامه تأکید کرد: زمانی‌که پول اوراق مشارکت با تأخیر به حساب مترو واریز می‌شود، ارزش پول پایین آمده و اقدامات کمتری نسبت به قبل می‌توان با آن انجام داد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) علت به تعویق افتادن انتشار اوراق مشارکت و با تأخیر واریز شدن آن به حساب مترو را دولت و شهرداری دانست و افزود: اغلب مجوز انتشار اوراق مشارکت شهرداری‌ها در روزهای پایانی اسفند ماه داده می‌شود. دولت نخست اوراق‌های مشارکت خود را منتشر و به جامعه عرضه می‌کند، سپس در روزهای پایانی هر سال، مجوز انتشار اوراق را به شهرداری‌ها می‌دهد. فرآیند تأییدیه اداری اوراق مشارکت از وزارت کشور آغاز و به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، امضای وزیر، سازمان برنامه و بودجه و درنهایت بانک مرکزی ختم می‌شود. دادن مجوز انتشار اوراق مشارکت در ۲۸ اسفند ماه سبب می‌شود که ادامه اقدامات به ماه‌های ابتدایی سال آتی موکول شود.

او بدهی‌های شهراری تهران را یکی از عوامل به تأخیر واریز شدن پول اوراق مشارکت به حساب مترو ذکر کرد و گفت: شهرداری تهران به علت بدهی‌های سنگین و انباشته‌ای که از سال‌های گذشته به سیستم بانکی کشور دارد، بانکی عاملیت انتشار را قبول نمی‌کند و به سختی این فرآیند طی می‌شود.

۲۴ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری به سیستم بانکی

به گفته امام؛ بدهی شهرداری تهران بابت مترو به سیستم بانکی کشور در ابتدای سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۶ هزار میلیارد تومان اصل بدهی و ۸ هزار میلیارد تومان هم سود بدهی است. به همین علت بدهی‌های سنگین، اغلب بانک‌ها تمایلی به همکاری و کمک به شهرداری تهران ندارند.

او در ادامه افزود: مساله دیگر، سخت گیری بانک‌ها بر شهرداری تهران به علت بدحسابی است. وثیقه مورد پذیرش بانک‌ها، وثیقه ملکی (مسکونی و اداری) است. در ضمن وثیقه باید پایان کار هم داشته باشد و این در صورتی است که بیشتر املاک شهرداری تهران پایان کار ندارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) یکی دیگر از موانع را بدهی‌های انباشته شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی دانست و بیان کرد: به علت بدهی‌های سنگین شهرداری و پرداخت نشده، سازمان تأمین اجتماعی مفاصا حساب برای وثیقه گذاری یا اقدامات دیگر به شهرداری نمی‌دهد.

۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 6388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =