۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 6522
دولت تمایلی به شریک شدن درآمدهای مالیاتی ندارد

شهر: دولت با کاهش فروش نفت و تحریم‌ها با کاهش درآمد و کسری بودجه مواجه است و حالا تنها منبع مالی‌اش مالیات است و با مخالف با لایحه ارزش افزوده می ‌خواهد مانع از شریک شدن درآمدهای حاصل از این بخش با شهرداری ها شود.

برخلاف همه تلاش‌های نمایندگان مجلس دهم و مدیریت شهری و شهرداران کلانشهرها برای تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در آن سهم دولت و شهرداری‌ها از درآمدها برابر شده است، نمایندگان مجلس یازدهم تا رفع ایرادات از این لایحه، قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده را تا پایان امسال تمدید کردند. 

محمد محمودی شاه‌نشین، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شهر، با تاکید بر لزوم تصویب دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در مجلس توضیح داد: سال‌ها روی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها کار شده بود و در مجلس دهم، کارشناسان شورای نگهبان در همه نشست‌های کمیسیون حضور داشتند و نظرات خود را مطرح می کردند، اما آنچه که در کمیسیون تصویب شد در صحن علنی مجلس دچار تغییراتی شد که ایرادات شورای نگهبان را به دنبال داشت.

به گفته او؛ بلاتکلیفی این دو لایحه اتفاق مطلوبی نیست؛ چرا که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب‌های زیادی دیدند و همواره در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند. در حالی که تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده و برابر شدن سهم دولت و شهرداری آورده قابل توجهی برای شهرداری‌ها خواهد داشت.

محمودی شاه نشین با بیان اینکه دولت تمایلی به برابر شدن درآمدها با شهرداری در این بخش ندارد، گفت: از یک طرف مخالفت دولت سبب بلاتکلیفی لایحه مالیات بر ارزش افزوده شده است و از طرف دیگر شنیده شده که به دلیل آنکه در تایید صلاحیت برخی از اعضای شوراهای شهر و روستا در کشور دقت لازم صورت نگرفته، بهتر است این لایحه فعلا مسکوت بماند.

او ادامه داد: نکته بعدی نگاه کلانتر به مساله است، درواقع دولت با کاهش فروش نفت و تحریم‌ها با کاهش درآمد و کسری بودجه مواجه است و حالا تنها منبع مالی‌اش مالیات است و نمی ‌خواهد درآمدهای حاصل از این بخش را با دستگاه دیگری شریک شود. همه این موارد دست به دست هم داده تا وضع موجود حفظ شود و حفظ وضع موجود یعنی ضایع شدن حقوق شهر و شهروندان.

عضو پیشین کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس دهم شورای اسلامی، با بیان اینکه برای عده‌ای حفظ وضع موجود بهتر از اجرای مر قانون است، گفت: در بخش حمل و نقل عمومی هم دولت به وعده‌های خود عمل نمی‌کند از طرف دیگر اما برخی اعضای شورای شهر هم موضع مشخص و محکمی در قبال فشار به دولت برای عمل به تعهداتش ندارند همه این موارد به زیان شهروندان است و سبب شده تا در دوران کرونا پروتکل‌های بهداشتی در مترو و اتوبوس رعایت نشود.

محمودی‌شاه نشین درآمد شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده تا سالانه سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تصویب این لایحه می تواند گره‌های زیادی از شهرداری تهران باز کند. اما برخی مسائل مانع از تحقق این میزان درآمد شده است. اساسا فلسفه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی این است که درآمدهای به دست آمده از آن، صرف خدمت رسانی به همان مصرف کننده نهایی باشد نه اینکه در جای دیگری هزینه شود.

به گزارش شهر، در اردیبهشت امسال شاید همگان تصور می کردند پس از ۳۷ سال شهرداری‌ها صاحب دستورالعمل قانونی برای کسب درآمدهای پایدار شدند، چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۹، نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب کردند. اما شورای نگهبان به این لایحه و همینطور لایحه مالیات بر ارزش افزوده ایرداهایی وارد کرد و برای رفع ایرادات، این دو لایحه را به مجلس شورای اسلامی برگشت داد.

لایحه درآمدهای پایدار با هدف اصلاح نظام مالی شهرداری‌ها به خصوص ناپایداری و اتکای بیش از حد درآمد شهرداری‌ها به عوارض ساختمانی تدوین شده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 6522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =