ساخت موزه آجر در حال پیگیری است

شهر: بیش از نیمی از کوره های آجرپزی منطقه ۱۹ در سالهای گذشته از بین رفته است و در میان کوره های آجرپزی این منطقه، دو کوره وجود دارد که در تملک شهرداری است و کوره ناهید در محدوده پارک ۱۸۰ هکتاری ایرانیان برای ساخت موزه آجر در نظر گرفته شده است و با تامین اعتبار در سال آینده ساخت آن اجرایی خواهد شد.

علی توکلی، شهردار منطقه ۱۹ در گفتگو با خبرنگار شهر درباره آخرین وضعیت ساخت موزه آجر در کوره های آجرپزی این منطقه گفت: سال گذشته درخواست ایجاد این موزه از طرف منطقه مطرح شد و به صورت مشخص ۱۴ میلیارد تومان برای اجرا و یک میلیارد تومان برای مطالعه آن دیده شد و اجرای طرح به شرکت توسعه فضای فرهنگی شهرداری تهران سپرده شد.

او با بیان اینکه درخواست منطقه این بود که در فراخوان، مطالعه و اجرا به صورت همزمان انجام شود اما شرکت توسعه فضای فرهنگی با این درخواست موافقت نکرد، افزود: در حال حاضر مطالعه طرح در حال انجام است اما به گفته شرکت توسعه فضای فرهنگی، شهرداری مرکز هنوز اعتبار ۱۴ میلیارد تومانی را در اختیار این شرکت قرار نداده اما با این حال منطقه ۱۹ امسال نیز این مبحث را پیگیری می‌کند چرا که پروژه موزه آجر از پروژه های اولویت دار منطقه است.

شهردار منطقه ۱۹ با تاکید بر اینکه کوره های آجرپزی نمادی از این منطقه هستند، یادآور شد: بیش از نیمی از کوره ها در سالهای گذشته از بین رفته است و در میان کوره های آجرپزی این منطقه، دو کوره وجود دارد که در تملک شهرداری است و کوره ناهید در محدوده پارک ۱۸۰ هکتاری ایرانیان برای ساخت موزه آجر در نظر گرفته شده است و امیدواریم با تامین اعتبار در سال آینده ساخت آن اجرایی شود.

پیش از این  علی داوطلب، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۱۹ گفته بود: مساحت اولیه ۱۲ هزار متری برای ساخت سازه موزه آجر در نظر گرفته شده و این موزه محلی برای حضور و تعامل صنعت، تاریخ، دانشگاه و دانشجو خواهد بود. در طراحی این موزه با  نهاد و دستگاه های مرتبط تعاملات لازم  برای اخذ آخرین تجربه های جهانی انجام می شود . ۳۷ کوره آجرپزی در منطقه ۱۹ وجود دارد که ۱۵ مورد آن تخریب شده و ۲۲ کوره باقی مانده است.

از زمانی که این کوره ها تعطیل شد،سازه های آنها نه تنها بلا استفاده و درحال نابود شدن هستند بلکه با تبدیل به فضاهای بی دفاع شهری، آفتی برای شهروندان این منطقه شده است.

خبرنگار: علی سی پی

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 7009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =