۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 7842
ساخت قطار ملی بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

شهر: ساخت یک رام قطار ملی متشکل از هفت واگن به مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و تا پایان امسال روی ریل مترو حرکت خواهد کرد.

به گزارش شهر، تیر سال گذشته بود که تفاهم نامه‌ای سه جانبه با موضوع «ساخت یک رام قطار ملی» میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد. این تفاهم نامه در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب سال ۱۳۹۵ انجام شد.

براساس ماده ۵۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی ضمن حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری، خرید خارجی تجهیزات مورد نیاز را به گونه‌ای سازماندهی نماید که ضمن رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمینن نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱/۵/۱۳۹۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی به ازای خریدهای خارجی، انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد به نحوی که تا پایان اجرای قانون برنامه حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری با کمک و استفاده از نهادهای علمی و فناوری ملی نظیر جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکتهای دانش‌بنیان داخلی صورت گیرد.»

سال ۱۳۹۸ که این تفاهم نامه به امضاء طرفین رسید، مقرر شد که یک رام قطار با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد طی ۱۸ ماه ساخته شود. گفتنی است که پیش از این تفاهم نامه، داخلی سازی قطار در کشور حدود ۲۵ درصد بود. همچنین برای ساخت این یک رام قطار ملی حدود ۳۰ شرکت دانش ‌بنیان به کار گرفته شده‌اند و تلاش می‌شود که بیشتر قطعات این قطار بومی سازی شوند. بومی سازی قطعات قطار کمک می‌کند تا هزینه‌های تولیدی در این شرایط تحریم و نوسانات قیمت ارزی، کاهش یابد. حمایت دولت از تولید انبوه ملی علاوه نوسازی و توسعه ناوگان عمومی شهر سبب جلوگیری از بیکاری جوانان و رونق ملی می‌شود.

در همین رابطه؛ علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در گفتگو با شهر، درباره وضعیت فعلی ساخت یک رام قطار ملی بیان کرد: ساخت یک رام قطار ملی به خوبی درحال طی مراحل است. درحال حاضر ساخت یک رام قطار ملی هفت واگن، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، رونمایی نخست و قرار گیری در تست سیر از یک رام قطار ملی را در بهمن ماه اعلام کرد و گفت: رونمایی رسمی از قطار ملی تا پیش از پایان امسال خواهد بود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 7842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =