۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 8053

ممیزی املاک شهر تهران /۵

۴ میلیون و ۷۰۰ هزار ملک ممیزی می شود

هویت ممیزان از طریق QR کد روی لباس قابل شناسایی است
۴ میلیون و ۷۰۰ هزار ملک ممیزی می شود

شهر: در دوره پنجم ممیزی املاک -سال ۱۳۸۷ - ۷۰۰ دستگاه تبلت، ۵۰۰ دستگاه رایانه و ۵۰۰ دستگاه متر لیزری تهیه شد تا ممیزی املاک شهر تهران انجام شود. این در شراطی است که در این دوره جذب نیرو انجام نشده و از کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک شهر استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، آیین افتتاحیه ششمین دوره ممیزی املاک شهر تهران صبح امروز شنبه -۴ بهمن ۱۳۹۹- با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری، یدالله کاظمی مجری طرح ششمین دوره ممیزی املاک و برخی دیگر از معاونان شهردار تهران و همینطور شهرداران مناطق ۲۲ گانه به طور آنلاین در نشست حضور داشتند، برگزار شد. در پایان این آیین، از تمبر ششمین دوره ممیزی املاک شهر تهران رونمایی شد. 

یدالله کاظمی مجری طرح ممیزی املاک در این نشست، ممیزی املاک را سبب به روزرسانی بانک اطلاعات املاک شهر تهران دانست و توضیح داد: با گسترش شهر تهران از نظر وسعت و جمعیت و تغییر کاربردها و کاربری‌ها توزیع خدمات شهری به امری تخصصی و پیچیده تبدیل شده که نیازمند برنامه‌ریزی‌های فنی و اصولی است و در این راستا مهم ترین ابزار مورد نیاز در اختیار داشتن اطلاعات جامع شهری و دسترسی به آمار به روز است.

کاظمی با تاکید بر لزوم تهیه بانک اطلاعات املاک شهر تهران، درباره چرایی ضرورت به روزرسانی اطلاعات املاک شهر تهران گفت: این به روزرسانی سبب کامل شدن اطلاعات حرف و مشاغل، شناسایی اراضی بایر و متروکه، اطلاعات سرانه های خدماتی محلات و نواحی، اصلاح جانمایی و پارسل های املاک شهر و شناسایی واحدهای غیرمسکونی دارای تخلف می‌شود.

به گفته او؛ دوره پنجم ممیزی املاک  سال ۱۳۸۷ آغاز شد، ۷۰۰ دستگاه تبلت، ۵۰۰ دستگاه رایانه و ۵۰۰ دستگاه متر لیزری تهیه شد تا ممیزی املاک شهر تهران انجام شود. اگر قرار بود در دوره ششم هم دوباره این میزان بودجه هزینه شود، توجیه اقتصادی نداشت و از سوی دیگر امکان جذب نیروی جدید هم در شهرداری نیست. بنابراین بحث برون سپاری مطرح و مقرر شد دفاتر خدمات الکترونیک شهر زیر نظر موسسه فناوران شهر انجام می‌شود، به عنوان بخش خصوصی کار میدانی را انجام دهد.  

او با یادآوری اینکه بر اساس حکم شهردار تهران آذر ۱۳۹۹، نشست های زیادی برگزار شد بیان کرد:  نرم افزار ممیزی املاک از قبل تهیه شده بود اما؛ باید بازنگری می شد چرا که فرایند ممیزی تاحدودی تغییر پیدا کرده بود و دفترچه ملاک عمل را به روز آوری کردیم، همچین ساختار ممیزی املاک هم تغییراتی داشت. پس از اعمال تغییرات،  تست اولیه نرم افزاز در منطقه ۶ انجام و از مناطق و ستاد اجرایی بازدیدهایی صورت گرفت و نیازهای ستاد اجرایی و کمیته مناطق تامین شد.

مدیر و مجری طرح ششمین دوره ممیزی املاک شهر تهران، با بیان اینکه در فاز نخست قرارداد میان معاونت مالی و اقتصاد شهرداری شهرداری تهران و موسسه فناوران شهر منعقد شد، ادامه داد: اجرای ممیزی املاک در ۱۱ منطقه در فاز نخست با حضور شهرداران مناطق انجام می‌شود. در هر منطقه چندین راسته تعریف شده و از نظر فرم ها به بلوک، ملک و آپارتمان و غیرمسکونی تقسیم شده است. هم اکنون در شهر تهران ۳۵ هزار بلوک وجود دارد. مناطق هدف ۵۲ درصد بلوک ها را شامل می شوند، در فاز نخست ۱۴ درصد بلوک ها ممیزی می شود.  

کاظمی افزود: درباره واحدهای غیرمسکونی از  ۷۱۲ هزار واحد، ۶۴ درصد در مناطق هدف است و حدود ۶۵ درصد املاک شهر تهران در مناطق هدف هستند. همچنین شهر تهران به پنج قسمت تقسیم شده و هر قسمت در یکسال ممیزی و کل طرح در یک دوره پنج ساله تمام می شود.  

او ششمین دوره ممیزی املاک را با دوره های گذشته مقایسه کرد و توضیح داد: در مرحله چهارم ممیزی املاک، ۲ میلیون واحد ملک و در مرحله پنجم، این تعداد به سه میلیون واحد افزایش پیدا کرده پیش بینی ما در این مرحله این است که واحدهای ملکی به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد. ممیزی آنلاین است و علاوه بر این در املاکی که ممکن است دسترسی به اینترنت کمتر باشد سیستم آفلاین پیش بینی شده که اطلاعات بارگذاری شود. این در شرایطی است که ممیزی املاک در دوره‌های گذشته آفلاین بوده است.

به گفته رئیس ستاد راهبردی ششمین دوره ممیزی املاک شهر تهران؛ در این دوره با ۱۰ روز کار ممیزی انجام می‌شود اما؛ این در شرایطی است که در دوره‌های گذشته بعد از آنکه ممیزان اطلاعات را برداشت می کردند و پس از پایان دوره ممیزی یعنی بعد از پنج سال به دست منطقه یا سازمان بیرونی و داخلی می‌رسید اما؛ الان اطلاعات بعد از برداشت در دسترس منطقه است و بعد از ۱۵ روز امکان بهره برداری وجود دارد.

 کاظمی با بیان اینکه فرایند ممیزی در سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران تعریف شده و قابل رصد و ارزیابی است، گفت: در دوره قبل برای همه ممیزان لباس واحد تعریف شده بود اما؛ در این دوره علاوه بر لباس یک شکل لوگوی ششمین دوره ممیزی هم تعریف شده و همچنین روی لباس کارت شناسایی ممیزی کد کیو آر (QR) هم پیش بینی شده و شهروندان و مودیان می توانند هویت ممیز را با اسکن کردن احراز کنند.

او توضیح داد: در قسمت ستاد اجرایی لایه های نظارتی که تیم ویژه ۱۶ نفره است، دیده شده  و مواردی که مدیر پهنه تیم ممیزی احتمال اشکال در آنها را می‌بینند، دوباره راستی آزمایی می‌شود. در کنار این تیم، تیم بازبینی ممیزی مجدد در ستاد عالی پیش بینی شده است که عموما از کارکنان آموزش دیده سازمان بازرسی و حراست هستند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 8053

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =