ممیزی ۴ هزار واحد تجاری و اداری شهر تهران اجرا شد

شهر: از زمان آغاز ششمین دوره ممیزی املاک، تاکنون چهار هزار واحد تجاری و اداری ممیزی شده است.

به گزارش شهر، بهمن پارسال بود که مدیران شهری تصمیم به اجرای ممیزی املاک کردند و بر اساس تازه‌ترین آمار از معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تاکنون، ممیزی واحدهای راسته‌های تجاری و اداری به تعداد ۲۶ هزار فرم انجام شده است. همچنین چهار هزار فرم از واحدهای ممیزی شده تأیید نهایی شده و حدود ۶ میلیارد تومان از محل ممیزی متمرکز درآمد کسب شده است.

نخستین ممیزی املاک در سال ۱۳۴۷ انجام شد و آخرین نوبت هم در سال ۱۳۸۷ آغاز و در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید. اما حالا؛ ششمین دور ممیزی املاک شهر تهران پس از چهار سال تاخیر در آبان پارسال آغاز شد، طرحی که پنج سال  تداوم خواهد داشت و هر ساله ۲۰ درصد از املاک و اراضی سطح شهر ممیزی می‌شود.

هم اکنون در شهر تهران ۳۵ هزار بلوک وجود دارد و مناطق هدف ۵۲ درصد بلوک‌ها را شامل می شود، در فاز نخست ششمین دوره ممیزی املاک، ۱۴ درصد بلوک‌ها ممیزی می شود. درباره واحدهای غیرمسکونی هم از  ۷۱۲ هزار واحد، ۶۴ درصد در مناطق هدف است و حدود ۶۵ درصد املاک شهر تهران در مناطق هدف هستند. همچنین شهر تهران به پنج قسمت تقسیم شده و هر قسمت در یکسال ممیزی و کل طرح در یک دوره پنج ساله تمام می‌شود. 

از کاهش هزینه‌های ممیزی تا به روزرسانی سیستم‌ها

تفاوت‌ها و تغییرهای شهر تهران در یک دهه گذشته و همینطور برخی اقدامات مدیران شهری برای اجرای ممیزی املاک سبب شده تا ششمین دوره این طرح تفاوت‌های زیادی به دوره‌های گذشته خود داشته باشد. یدالله کاظمی، مجری طرح ممیزی املاک می‌گوید: در مرحله چهارم ممیزی املاک، ۲ میلیون واحد ملک و در مرحله پنجم، این تعداد به سه میلیون واحد افزایش پیدا کرده پیش بینی ما در این مرحله این است که واحدهای ملکی به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد. ممیزی آنلاین است و علاوه بر این در املاکی که ممکن است دسترسی به اینترنت کمتر باشد سیستم آفلاین پیش بینی شده که اطلاعات بارگذاری شود. این در شرایطی است که ممیزی املاک در دوره‌های گذشته آفلاین بوده است.

به گفته او؛ دوره پنجم ممیزی املاک  سال ۱۳۸۷ آغاز شد، ۷۰۰ دستگاه تبلت، ۵۰۰ دستگاه رایانه و ۵۰۰ دستگاه متر لیزری تهیه شد تا ممیزی املاک شهر تهران انجام شود. اگر قرار بود در دوره ششم هم دوباره این میزان بودجه هزینه شود، توجیه اقتصادی نداشت و از سوی دیگر امکان جذب نیروی جدید هم در شهرداری نیست. بنابراین بحث برون سپاری مطرح و مقرر شد دفاتر خدمات الکترونیک شهر زیر نظر موسسه فناوران شهر انجام می‌شود، به عنوان بخش خصوصی کار میدانی را انجام دهد.

در ممیزی این دوره ایمنی ساختمان‌ها هم کنترل شده است و در چک لیست، از نظر حریق ساختمان ها تمییز داده می شود و در خروجی کارها ایمنی ساختمان‌ها هم لحاظ شده است.

  شناسایی خانه‌های خالی و اطلاعات مشاغل با ممیزی املاک

ممیزی املاک برخلاف تصور رایج، فقط به درد شهرداری و مدیران شهری نمی‌خورد، بلکه  اطلاعاتی را به دست می‌آورد که برای سایر نهادها و وزارتخانه‌ها ضروری است؛ شناسایی اراضی بایر، متروکه و باقیمانده از طرح‌ها، شناسایی واحدهای خالی از سکنه، شناسایی معابر بدون  نام، بروز رسانی اطلاعات حرف و مشاغل، بروز رسانی آخرین اطلاعات مالکین و بهره برداران، اطلاعات مربوط به ایمنی ساختمان‌ها، اطلاعات مربوط به کدپستی ۱۰ رقمی و شماره شناسایی کنتور آب و برق و گاز و تلفن از جمله اطلاعات و برداشت میدانی در مرحله ششم ممیزی املاک است.

پیشتر پیروز حناچی، شهردار تهران گفته بود: این داده‌ها برای بسیاری از دستگاه‌ها مثل وزارت راه و شهرسازی مناسب است. همچنین دستگاه‌های دیگری که جنبه‌های حاکمیتی را دنبال می‌کنند و دستگاه‌هایی که به دنبال اطلاعات خانه‌های خالی هستند از خروجی این پروژه‌ها استفاده خواهند کرد.

شهردار تهران به افزایش کیفیت زندگی با انجام ممیزی املاک هم اشاره کرده بود: «ممیزی املاک شهر تهران کار بسیار بزرگی است و مطمئنا در کیفیت زندگی شهر و تصمیم سازی و اقدامات تاثیر دارد. تمام تلاش ما باید درج اطلاعات دقیق باشد و همان چیزی که در سطح شهر اتفاق می افتد در پایانه‌های ما درج شود.

آنطور که مدیران شهری گفته‌اند؛ در ممیزی املاک قرار است بانک اطلاعاتی کاملی نسبت به املاک شهر تهران (مسکونی غیرمسکونی، اراضی اعم از بایر، دایر، متروکه، اراضی که از طرح باقی مانده) به دست بیاید. علاوه بر اینها در این طرح، تمام تخلفات ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی (بدون پروانه کسب و فعالیت‌های تجاری در پهنه مسکونی) شناسایی می‌شود.

در کنار تخلفات ساختمانی اطلاعات به روز حرف و مشاغل موجود سطح شهر، معابر بدون نام، اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت مالکان و بهره‌برداران، برداشت می‌شود. برای تمامی املاکی که ممیزی می‌شود و برداشت میدانی صورت می‌گیرد، ابعاد و مساحت عرصه و اعیانی، اطلاعات پلاک ثبتی کاربری‌ها و کاربردهای وضع موجود، پارسل املاک و ایمنی ساحتمان ها هم به دست میاید.

علاوه بر اینها، توزیع عادلانه سرانه‌های خدماتی در نواحی، محلات و مناطق ۲۲ گانه نیازمند داشتن بانک اطلاعات به روز است که در این راستا با برداشت میدانی و ممیزی املاک می‌توان سرانه موجود سطح شهر را شناسایی و برنامه‌ریزی دقیقی نسبت به برخورداری مناطق و محلات کم برخوردار برای مدیریت شهری فراهم شود. آنطور که عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفته است: مبنای برنامه ریزی در شهر داشتن اطلاعات است و بدون آن برنامه ریزی کامل نخواهد بود. با این ممیزی گام بزرگی برای بهتر شدن شرایط فردای تهران برداشته می شود.

کارشناسان شهری امیدوارند که؛ اطلاعات این ممیزی لایه‌های مختلف اطلاعات مکانی را تکمیل کند و بتوان از آن در طرح تفصیلی آینده استفاده کرد.

۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 10688

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =