۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 8087

لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران/۳

حمل و نقل؛ صدرنشین تخصیصی های تهران

۳۷ درصد بودجه به حمل و نقل و ۳۴ درصد به شهر هوشمند اختصاص یافت
حمل و نقل؛ صدرنشین تخصیصی های تهران

شهر: بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری نشان می‌دهد، شهرداری قرار است مانند امسال در بخش هزینه‌ها انقباضی عمل کند اما؛ منبع درآمدی جدید به منابع دیگر اضافه می‌کند که آن هم دریافت عوارض بیشتر از ساختمانی‌هاست. 

به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز- یکشنبه ۵ بهمن- از لایحه سه سطحی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران در شورای شهر رونمایی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رشدی ۱۹ درصدی از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در امسال به ۳۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان رسیده است اما؛ تفاوت بودجه امسال این است که رقم تبصره ها و همینطور اعتبار بودجه تکمیلی هم به این سقف اضافه می‌شود. درواقع ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان بار مالی تبصره‌ها که برای نخستین بار در بودجه لحاظ شده است، به سقف بودجه اضافه می‌شود و این میزان به ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان می‌رسد. 
براساس این لایحه، در صورت موافقت اعضای شورای شهر تهران، ۲ هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به بودجه تکمیلی هم اضافه می‌شود و کل بودجه به عدد ۴۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان می‌رسد. آنگونه که مدیران شهری گفته‌اند، منابع اعتبارات بودجه تکمیلی قرار است از کسانی که به گفته آنان «منافع بیشتری از افزایش قیمت املاک‌ می‌برند» تامین دریافت شود. با بودجه تکمیلی قرار است، شهرداری ۳۲ پروژه را تامین مالی و تکمیل کند. 
از کل بودجه؛ ۳۷ درصد به حمل و نقل، ۱۴ درصد خدمات شهری، ۴ درصد ایمنی و مدیریت بحران، ۴ درصد معماری و شهرسازی، ۷ درصد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ۳۴ درصد هم به بخش توسعه شهر هوشمند و هوشمندسازی اختصاص دارد درواقع همه بخش‌های شهرداری از این حوزه منتفع می‌شوند. 
درواقع بیشترین سهم از  کل بودجه شهرداری تهران مربوط به توسعه ناوگان حمل ‌نقل عمومی است که قرار است ۱۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان به آن تزریق شود. از این میزان یک هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان به خرید اتوبوس اختصاص دارد.  بودجه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم نسبت به بودجه ۱۳۹۹، حدود ۲۲ درصد رشد داشته است، به‌طوری که سازمان رفاه و خدمات اجتماعی در بخش هزینه‌ای ۶۳ درصد و در بخش سرمایه‌ای ۴۷ درصد افزایش بودجه داشته یعنی ۹۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای و ۹۱ میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌ای این بخش است. 
در بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۰، ۲ هزار میلیارد تومان برای محله‌های آسیب‌پذیر مانند هرندی، دولاب، فرحزاد، اسلام آباد، ده ونک، خاک سفید، شمیران نو و ... پیش بینی شده و در صورت موافقت اعضای شورای شهر، ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان هم قرار است به پروژه‌های توسعه محله‌ای اختصاص پیدا کند. اعتبار این بخش در بودجه امسال یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود.
موضوع جدید دیگری که مدیران شهری در لایحه بودجه امسال گنجانده‌اند توجه به سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های شهری است به طوری که در این لایحه ۱۸ هزار. و ۳۸۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه مشارکت و سرمایه‌گذاری آورده شده که قراراست منابع آن کاملا از طریق بخش خصوصی تامین شود. 
آنطور که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران آمده است؛ سهم مصارف هزینه‌ای و جاری از ۳۸ درصد به ۳۳ درصد کاهش یافته است و بیشترین سهم به مصارف سرمایه‌ای و توسعه‌ای با حدود ۴۶ درصد سهم، اختصاص دارد. همچنین سهم مصارف مالی که به پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران و بانک‌ها اختصاص دارد از ۱۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش یافته است. نکته مهم دیگر در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران افزایش ۱۸ درصدی بودجه سرمایه‌گذاری به مناطق ۲۲ گانه است. 
خبرنگار: فریبا رحمانی

۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 8087

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =