پیش‌بینی تحقق ۸۰ درصدی بودجه ۴۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری

شهر: معاون شهردار تهران می‌گوید: بودجه امسال شهرداری تا پایان سال ۶۳ درصد و تا امروز ۷۳ درصد محقق شده ، پیش‌بینی می شود ۷۵ تا ۸۰ بودجه ۱۴۰۰،محقق شود.

به گزارش خبرنگار شهر حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ظهر امروز  -یکشنبه پنج بهمن ۱۳۹۹- در نشست خبری بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهردار تهران که امروز به شورای شهر ارایه شد، بودجه را ابزاری برای اجرای سیاست ها، مشخص کردن نوع نگاه مدیریت شهری برای سال آینده عنوان کرد.

او با بیان اینکه تخصیص منابع محدود به خواسته‌های بی شمار باید با اولویت بندی انجام شود، رویکرد اصلی بودجه ۱۴۰۰  را مسایل اجتماعی دانست و گفت: در شرایط کنونی، مردم شهر تهران از دو موضوع در رنج هستند یکی کرونا و دیگری مسایل اقتصادی است، بنابراین قرار است شهرداری و شورای شهر طبق توافق، سال آینده بیشتر کنار شهروندان و دغدغه آنان باشند.

معاون شهردار تهران، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه به اقشار آسیب پذیر مانند دست فروشان، بودجه خاص برای محله های نیازمند توجه ویژه، توجه به پروژه‌های توسعه محله‌ای، توجه به ارتقا سلامت شهروندان و ورزش شهروندی و نشاط شهری و حمایت از هنرهای شهری و خیابانی را از رویکردهای اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران عنوان کرد.  

آنطور که مظاهریان گفته است؛ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رشدی ۱۹ درصدی از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در امسال به ۳۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان رسیده است ، علاوه بر این، ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان بار مالی تبصره‌ها که برای نخستین بار در بودجه لحاظ شده است، به سقف بودجه اضافه می‌شود و این میزان به ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان می‌رسد. در گذشته تبصره‌ها عددی نداشتند اما برای سال آینده برای آنها با توجه به منابع امسال، اعتبار در نظر گرفته شده است و سبب شفاف‌سازی خواهد شد.  

براساس توضیحات معاون شهردار تهران؛ در صورت موافقت اعضای شورای شهر تهران، ۲ هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به بودجه تکمیلی هم اضافه می‌شود و کل بودجه به عدد ۴۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان می‌رسد. بودجه تکمیلی صرفا به ۳۲ پروژه خاص مرتبط با توسعه زیرساخت‌های شهری اختصاص دارد برخی از این پروژه‌ها عبارتند از؛ تکمیل خطوط ۶ و ۷ و خطوط آنتنی مترو، احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) در محل سابق خط را ه آهن تهران تبریز، احداث پل باغ آیت الله هاشمی رفسنجانی و ۲۷ پروژه دیگر.

دریافت عوارض بیشتر از مناطق برخوردار

مظاهریان با اشاره به منابع بودجه تکمیلی گفت: بودجه تکمیلی از افزایش درآمدهای شهرسازی محقق خواهد شد درواقع کسانی که در شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. الان یک نقشه مکانی از املاک‌ تهران داریم و بر همان اساس و بر مبنای مرغوبیت پلاک ها، سازندگان باید عوارض بیشتری پرداخت کنند، امروز هم لایحه عوارض صدور پروانه ساختمانی به شورای شهر تهران ارسال شده است و امیدوارم تا پایان این ماه (بهمن) تصویب شود.

او درباره اعتبارات مربوط به افشاگران فساد توضیح داد: این موضوع قبلا هم در بودجه بود اما؛ به دلیل اینکه قانونی برایش تصویب نشده بود، امکان اختصاص اعتباری به آن وجود نداشت اما؛ شهرداری لایحه‌ای در این رابطه به شورای شهر ارایه کرده که امسال تصویب و با این کار ردیف بودجه مربوط به این کار معنادار می شود. درواقع اگر کسی فسادی را در شهرداری شناسایی کند در یک سامانه امکان ثبت آن وجود دارد و کمیته ای هم برای بررسی گزارشات سوت زنان فساد تشکیل می‌شود.  

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پاسخ به پرسش «شهر» مبنی بر تحقق این میزان بودجه توضیح داد: بودجه امسال شهرداری تا پایان امسال ۶۳ درصد و تا امروز ۷۳ درصد محقق شده است، پیش‌بینی من درباره تحقق بودجه ۱۴۰۰، محقق شدن ۷۵ تا ۸۰ درصدی است. دوران سخت را پشت سر گذاشتیم و برای سال ۱۴۰۰ بودجه معقولی از سوی شهرداری تهران پیشنهاد شده است که با واقعیات اقتصاد کلان کشور هم همخوانی دارد.

افزایش فعالیت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری

مظاهریان به بودجه مشارکت و سرمایه‌گذاری اشاره کرد و توضیح داد: شهرداری تهران در زمان کمبود منابع به فعالیت های بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای دارد درواقع  به جای اینکه خود وارد سفته بازی شود راه را برای ورود بخش خصوصی هموار می‌کند تا پروزه‌های نیمه تمام تکمیل و یا پروژه های جدیدی تعریف شود.  

او درباره بودجه حمل و نقل عمومی گفت: توجه شهرداری تهران به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و اختصاص ۳۷ درصد از کل بودجه به این بخش نشان اهمیت این موضوع برای شهر و شهروندان تهران دارد. این در شرایطی است که دولت باید اعتبارات این بخش را تامین کند اما؛ از سال ۹۰ تا الان دولت حتی یک اتوبوس در اختیار شهر قرار نداده است. با وجود نشست ها و مذاکرات زیادی که شهردار تهران و معاونان با دولتی‌ها درباره کمک به توسعه حمل و نقل عمومی دارند؛ اما شهرداری در غیاب اینکه دولت به وظایف خود عمل نمی کند، بار توسعه حمل و نقل عمومی را به دوش می‌کشد.  

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال افزایش قیمت وسایل حمل و نقل عمومی هم بیان کرد: قیمت حمل و نقل تغییر قابل توجهی نخواهد داشت اما در بخش عوارض ساختمانی و صدور پروانه مخصوصا در مناطق برخوردار شهر، آنان باید هزینه های بیشتری پرداخت کنند، مدل دریافت عوارض تعیین شده که جزییاتش در شورای شهر تهران تصویب خواهد کرد.

مظاهریان درباره انتقاد اعضای شورای شهر مبنی بر ارایه نکردن و اطلاعات عملکرد احکام و جدول‌های بودجه توضیح داد: امسال همراه لایحه بودجه، هفت پیوست هم در یک‌ لوح فشرده به شورای شهر تهران ارایه شد که  یکی از آنها مربوط به بودجه سازمان ها و شرکت هاست و دیگری گزارش جامع از عملکرد ۹ ماهه تبصره‌ها و همینطور عملکرد ۹ ماهه بودجه سال ۱۳۹۹ است. این در شرایطی است که طبق قانون، شهرداری موظف به ارایه این اطلاعات همراه با ارایه لایحه بودجه است. علاوه بر این، برای نخستین بار گزارش اصل و سود و بدهی به بانک ها و پیمانکاران و گزارش جامع از دیون و بدهی مناطق به سازمان ها و شرکت ها امروز به شورای شهر ارایه شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 8091

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =