ادعای درآمدزایی از قطع درختان جفا به مدیریت شهری است

شهر: عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ردیف منابع حاصل از قطع درختان گفت: جریمه قطع درختان باید صرف تملک باغ و توسعه فضای سبز شود.

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران درباره ردیف بودجه قطع درختان در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری، به خبرنگار شهر گفت:  یکی از اقدامات خیلی خوب شورای پنجم جلوگیری از باغ کشی و قطع درختان و نابودی فضای سبز است. امروز دیگر همه می دانند که مصوبه برج باغ چه بلایی سر تهران طی آورد و چگونه طی ده سال از ۸۶ تا ۹۶، ۱۲۸ هکتار از اراضی و باغات تهران را به مجتمع مسکونی و تجاری کرد. ما می خواستیم جلوی این رویه را بگیریم و با لغو برج باغ و تصویب خانه باغ موفق شدیم و جلوی آن گرفته شد.
او ادامه داد: با پیگیری کمیسیون ماده هفت شورا  و با سیستمی کردن  و برنامه ریزی های گسترده تلاش شد که جلوی قطع درختان و بی توجهی و بی مهری نسبت به آنها گرفته شود اما وقتی درختی خشک یا قطع می شود، باید جریمه این پرداخت شود و منابع حاصل از این جرائم باید در جایی هزینه شود و به نوعی جبران مافات کند. گرچه می دانیم وقتی درختی قطعی می شود زمان زیادی طول می کشد تا درختی دیگر جایگزین آن شود.
نوری اضافه کرد: ساخت و ساز و توسعه در تهران ایجاب می کند که برخی درختان بر گذر، خشک یا قطع شوند یا در داخل خانه ای در حال ساخت به دلیل رمپی که باید ساخته شود، درختی باید قطع شود و این گاهی ناگزیر است.
او ادامه داد: با توجه به سیاست کلی شورای پنجم و مدیریت شهری مبنی بر جلوگیری از قطع درختان ، در کمیسیون ماده هفت تلاش می شود نقشه های ساختمانی به شکلی طراحی شوند که درختان کمتری قطع شوند اما وقتی سازندگان ناگزیر  به قطع درختی شوند جریمه آن را خواهند پرداخت.
این عضو شورای شهر پنجم افزود: شورای پنجم و کمیسیون محیط زیست در این باره تدبیری اندیشید و از سال ۹۸ این را در تبصره آورد و در ۹۹ آن را به ردیف تبدیل کرد. بر اساس این تدبیر هر میزان جریمه ای که از قطع درختان اخذ شد باید صرفا صرف تملک باغات و ایجاد فضای سبز شود و نباید صرف هزینه های جاری شود.
او گفت: در سال ۹۹ شاهد بودیم که ۲۴۰ میلیارد تومان از محل اخذ جرائم قطع درختان به دست آمد و با استفاده از آن ۲۳ پلاک به صورت پارک محلی و عمومی در آمد و بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع به فضای سبز داخل شهر اضافه شد.
او در ادامه با بیان این که " این گفته که مدیریت شهری به دنبال قطع درختان و به دست آوردن منابع است جفای به این رویکرد در شورای شهر و مدیریت شهری است افزود: کاری که شورای پنجم انجام داد این بود که به جای هزینه این درآمدها در امور جاری، این منابع صرفا صرف تملک باغات به خصوص در مناطق کم برخوردار از نظر فضای سبز شود. از  ۲۵۴ محله ، ۲۵۰ محله دارای پارک و بوستان محلی است و این به سرزندگی مردم کمک می کند.
او در پایان گفت: من همین جا از مردم می خواهم شورای شهر و مدیریت شهری را در حفظ و صیانت از فضای سبز و باغات به عنوان ارزش طبیعی و معنوی کمک کنند، فضای سبز این شهر متعلق به همه نسل هاست و صرفا متعلق به ما نیست و آیندگان هم باید از آن برخوردار شوند.

۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 9149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =