۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 9721
پایش مستمر درختان و استفاده از سموم قارچ کش

شهر: بخش فضای سبز و گیاه پزشکی منطقه ۶ پس از حادثه سقوط درخت به صورت مستمر با اولویت خیابان ولیعصر و درختان کهنسال سطح محدوده، سنداژ اطراف ریشه و طوقه درخت را جهت شناسایی عارضه های قارچی و باکتریایی احتمالی، آغاز کردند.

علیرضا علی بخشی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۶ در گفتگو با خبرنگار شهر، علت اولیه سقوط درخت چنار در خیابان ولیعصر در هفته گذشته را پوسیدگی طوقه و ریشه درخت دانست و گفت: این پوسیدگی در اثر بیماری های قارچی و باکتریایی به وجود می آید و یک موضوع رایج در درختان و به خصوص درختان چنار است. از آنجا که این درخت از نظر ظاهری در وضعیت شاداب، فربه و سرسبز قرارداشت بنابراین از وضعیت ظاهری نیز ابتلا به عارضه در آن قابل تشخیص نبود. بر اثر فعالیت میکروارگانیسم ها و قارچ هایی که در زیر زمین اطراف ریشه و طوقه درخت را احاطه می کنند پوسیدگی از ریشه درخت آغاز می شود که با چشم قابل رویت نیست و وزش باد خفیف نیز به عنوان علت ثانویه این حادثه شناخته شد.

او افزود: از همان روز وقوع حادثه، بخش فضای سبز و گیاه پزشکی منطقه به صورت مستمر با اولویت خیابان ولیعصر و درختان کهنسال سطح محدوده *سنداژ( حفر گمانه) اطراف ریشه و طوقه درخت را جهت شناسایی عارضه های قارچی و باکتریایی احتمالی، آغاز کردند و بخشی از عمق اطراف طوقه درخت را آزادسازی می کنند و اگر اطراف طوقه درخت حالت چیپس مانند باشد و پوست درخت به راحتی کنده شود، تغییر رنگ و یا بوی نامطبوعی داشته باشد، نشان از مبتلا بودن درخت به عارضه دارد.

علی بخشی با بیان اینکه تقسیم کار صورت گرفته و زون بندی در منطقه انجام شده، ادامه داد: در هر زون کارشناس و متخصص کلینیک گل و گیاه در پهنه ها مستقر و گزارش ها به صورت مستمر دریافت می شود و پایش وضعیت درختان در منطقه همچنان در حال انجام است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۶ با بیان اینکه هر منطقه عهده دار حفظ و نگهداشت محور ولیعصر در محدوده جغرافیایی خود است، اما بخش گیاه پزشکی سازمان بوستانها نیز به عنوان سازمان بالادستی، دستور کارها را در خصوص اقدامات پیشگیرانه در حوزه پایش و کنترل صادر می کند، عنوان کرد: بعد از تنظیم گزارش توانستیم اطلاعات شفافی از وضعیت درختانی که درگیر این عارضه هستند به دست بیاوریم و در مرحله بعدی با قید فوریت بحث استفاده از سموم قارچ کش را در برنامه کار داریم تا بتوانیم عارضه های قارچی و باکتریایی را به شکل موثری کنترل کنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی جبران خسارتهای شهروندان در اینگونه حوادث توضیح داد: کلیه شهروندانی که در محدوده جغرافیایی منطقه ۶ سکونت و یا تردد دارند تحت پوشش بیمه شهر هستند و این قضیه تا حدود زیادی مشمول قاعده حوادث قهری است و افرادی که از نظر مالی در این حادثه خسارت دیدند، با دردردست داشتن مدارک مالکیت می توانند به اداره حقوقی شهرداری منطقه مراجعه کنند تا اقدامات قانونی انجام و به صندوق بیمه شهربرای دریافت خسارت معرفی شوند.

علی بخشی اضافه کرد: کلیه شهروندانی که حادثه ای در محدوده جغرافیایی منطقه ۶ برایشان پیش می آید می توانند از پوشش بیمه شهر استفاده کنند و خسارت های مالی و جانی که در اثر حوادثی که خود شهروند عامل وقوع حادثه نباشد یا ناشی از اقدامات شهردای و یا حوادث قهری و طبیعی باشد را پس از کارشناسی های انجام شده دریافت کنند.

دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در مقابل  پمپ بنزین خیابان ولیعصر (عج) بالاتر از خیابان شهید بهشتی، یک اصله درخت چنار بر اثر وزش باد در مسیر اتوبویس های تندرو سقوط و باعث خسارت به سه دستگاه خودرو شد.

*سنداژ یا حفر گمانه به فرآیند ایجاد سوراخ یا حفر چاه در زمین گفته می شود و به منظور شناسایی نوع و جنس خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

خبرنگار: علی سی پی

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 9721

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =